„Houston Chronicle“ pastebėjo, kad net trečdalį dovanoms skiriamo biudžeto žmonės išleidžia dovanų kuponams, kurių populiarumas ypač išaugo. Panašios tendencijos pastebimos visame Vakarų pasaulyje ir Lietuvoje – apie tai plačiau pakomentavo „UPA Medical SPA“ Druskininkuose direktorius Rimantas Černauskas ir „KnyguKlubas.lt“ rinkodaros vadovė Laima Ramanauskaitė-Merkienė.
Pirkėjai ieško sprendimų
Pernai JAV pirkėjai dovanoms vidutiniškai išleido po 525 dolerių, įsigydami apie 16 įvairių dovanų, tarp kurių pačios populiariausios buvo dovanų kortelės ir kuponai. „Deloitte“ vertotojų apklausa atskleidė, kad dovanų kortelių ir kuponų populiarumas per paskutinius penkis metus išaugo 10 procentinių punktų.
JAV ekonomistas Joel Waldfogel, teigia, kad dovanų kortelės yra tokia pati patogi dovana, kaip ir pinigai, tačiau padeda išvengti nepatogumo jausmo, kurį žmonės jaučia įteikdami grynuosius. Dovanų kortelių pavidalu taip pat galima padovanoti ir nematerialias vertybes, tokias kaip įspūdžiai, sveikata, poilsis, nuotykiai, laikas sau ir kitas „nedaiktiškos“ laimės formas.
„Dovanų kortelę išvykai į SPA centrą pirkėjai dažniausiai perka už 100 Eur. Tokią dovaną įteikia draugams, tėvams, dažnai porai. Įdomu tai, kad dažniausiai dovanų kuponą klientai suskumba įsigyti vos ne paskutinę minutę prieš šventes, nes kuponus galima nusipirkti vos per kelias sekundes, atsispausdinti ir jau turi dovaną su gražia idėja“, – teigia R. Černauskas.
Iš dalies dėl to, kad gyventojai neturi laiko ilgai klaidžioti po parduotuves bei nenori nuvilti artimųjų, įvairių tipų dovanų kortelių skaičius šiemet gerokai išaugo.
„Pastaraisiais metais dovanų kortelių populiarumas auga. Lyginant 2019 metų sausio-lapkričio mėnesių rezultatus su 2018 metų tuo pačiu laikotarpiu, internetiniame knygyne www.knyguklubas.lt dovanų kortelių parduota net 38 proc. daugiau. Šią tendenciją galima paaiškinti tuo, kad išrinkti tinkamą dovaną tampa vis sunkiau, ypač kai kalbame apie skaitantį žmogų. Įsigyjamų dovanų kortelių vertė svyruoja nuo 5 iki kelių šimtų eurų. Dažniausiai dovanojama 30 Eur. vertės kortelė, vėliau iškeičiama į vidutiniškai dvi knygas“, – teigia L. Ramanauskaitė-Merkienė.
„BBC News“ pastebėjo, kad Didžiojoje Britanijoje dovanų kuponai dar populiaresni – pernai keturi iš penkių pirkėjų dovanų kortelėms išleido net daugiau negu įprastoms dovanoms. Jungtinės Karalystės dovanų kortelių ir kuponų asociacija teigia, kad pirkėjams tai padeda išsisukti iš situacijos, kuomet tiesiog sunku sugalvoti, ką dovanoti.
Kokios kortelės populiariausios?
„WalletHub.com“ atliktame tyrime įvertino pačias populiariausias dovanų kortelių rūšis. Tarp jų pirmavo nemažai prekybos ir elektroninės prekybos tinklų, taip pat labiau specializuotos, tam tikrą paskirtį ir žinią nešančios dovanų kortelės – namų dekoro, kosmetikos, taip pat restoranų, kelionių ir poilsio paslaugų.
„Pastebime, kad klientai dovanoja SPA dovanų kuponus su konkrečiomis paslaugomis – parenka masažus, gydomąsias ir kitas SPA procedūras. Dažniausiai įsigyja visą viešnagės paketą, su nakvyne, maitinimu ir keliomis procedūromis kiekvienam svečiui. Kartais tokia dovana pasitarnauja kaip vienintelis būdas įkalbėti artimąjį, pavyzdžiui tėvus, savimi pasirūpinti“, – pasakoja R. Černauskas.
Kiek laiko ieško dovanų?
Pasak tyrimo, kurį atliko „Littlewoods.com“, moterys sugaišta vidutiniškai 14 valandų, ieškodamos dovanų savo partneriams. Tuo tarpu vyrai taip daug nesivargina ir tam skiria apie 4 valandas. Pasak „CensusWide“, du trečdaliai vyrų patys labiau mėgsta gauti dovanų korteles.
Prieš Kalėdas net du trečdaliai pirkėjų suskumba ieškoti dovanų paskutinę savaitę iki švenčių. Pasak L. Ramanauskaitės-Merkienės, Kalėdų laikotarpio pardavimai sudaro daugiau kaip 30 proc. nuo visų per metus parduotų dovanų kortelių.
Pirkėjų portretas
J. Waldfogel tyrimai atskleidė dar vieną dovanų ekonomikos keblumą – gavę daiktą, kurio nevertina, žmonės gerokai sumažina įsivaizduojamą tų daiktų vertę – jų akimis tai atrodo nuo 10 iki 30 proc. pigiau negu iš tiesų kainavo. Taip niekada nenutinka su dovanų kuponais, ant kurių įrašyta konkreti suma. Dovanų korteles jų gavėjai taip pat nesunkiai gali perdovanoti arba panaudoti vėliau, kai tam bus tinkamas metas.
„Pirmiausia tai būna pirkėjai, kurie nenori rizikuoti ir išrinkti netinkamą dovaną, todėl dovanoja galimybę patiems išsirinkti iš gausaus asortimento. Kita dalis pirkėjų delsė iki paskutinės minutės ir dovanų paieškai arba atsisiuntimui nebeliko laiko. Paskutinė grupė – pirkėjai, kurie su sau svarbiais žmonėmis neturi galimybės susitikti, todėl artimuosius nori nudžiuginti per atstumą – internetu pirktą dovanų kortelę galima nusiųsti ir elektroniniu paštu“, – teigia L. Ramanauskaitė-Merkienė.
Kada kuponus panaudoja?
Pagal „WalletHub“ paskelbtą statistiką, apie 85 proc. dovanų kuponus gavusiųjų žmonių juos panaudoja per 60 dienų po jų gavimo ir toje įstaigoje išleidžia vidutiniškai trečdaliu daugiau negu jų dovanų kupono vertė. Pasak „UPA Medical SPA“ atstovės, įsigytus dovanų kuponus klientai naudoja ištisus metus – vieniems smagiau atvykti žiemą ar pavasarį, o kiti laukia šiltesnio oro.
„Stebint kelių metų tendencijas pastebime, kad Kalėdų laikotarpiu parduotos dovanų kortelės dažniausiai yra panaudojamos iš karto po švenčių. Tačiau pasitaiko ir tokių atvejų, kai dovanų kortelė panaudojama paskutinę jos galiojimo dieną“, – sako L. Ramanauskaitė-Merkienė.
Tiesa, apie penki procentai dovanų kuponų, galiojančių vienerius arba dvejus metus, taip ir lieka nepanaudoti – Jungtinėje Karalystėje tokiu būdu iššvaistoma apie 300 mln. svarų sterlingų per metus.
Dovanos „mums“
Žmonės mėgsta ne tik dovanoti, bet ir gauti dovanas, o vis labiau populiarėjanti tendencija – padovanoti kažką sau – pasirodo, kad taip elgiasi dauguma. „Business Insider“ aprašė „NPD Group“ tyrimą, pagal kurį net 19 proc. pirkėjų dovanoms sau išleidžia daugiau negu kitiems, o dar apie 40 proc. taip pat nepamiršta savęs.
Tiesa, ypač tarp porų ir sutuoktinių vis labiau populiarėja ir „dovana mums“, kuria vėliau galės pasinaudoti abu. Tarp tokių dovanų vyrauja kelionės, poilsio paslaugos, taip pat knygos, namų elektronika ir net bendra kosmetika.
„Apie 70-80 proc. mūsų svečių į Druskininkų kurortą atvyksta poromis. Dažniausiai kelionės pageidauja moteris, tačiau ir vyrai mėgsta imtis iniciatyvos. Tokiu būdu viešnagė visada yra dovana vienam iš partnerių, kas yra išties smagu – tai sukuria didesnį artumo, dėkingumo ir parodyto dėmesio ryšį“, – teigia „UPA Medical SPA“ vadovas R. Černauskas.