53 proc. jaunuolių galimybės dirbti sau neatmeta, tačiau ir nėra tikri, ar svarstys ją ateityje. Maždaug vienas iš dešimt (9 proc.) apklaustųjų nuosavo verslo galimybės išvis nesvarstytų, o 3 proc. jau turi savo verslą (tarp jų, 6 proc. vyrų.).
Toks pat tyrimas buvo atliktas ir kitose šalyse. Rezultatai atskleidė, kad, pvz. kaimyninėje Lenkijoje tik penktadalis (21 proc.) apklaustų jaunuolių svarstytų ateityje pradėti savo verslą. 59 proc. nėra apsisprendę, ar ateityje norėtų imtis iniciatyvos verslauti patys. Net 18 proc. tokios galimybės visai nesvarstytų, o 2 proc. apklaustųjų savo verslą jau turi.
Įdomu tai, jog Ispanijoje savo verslą pradėti ateityje svarstytų tik 16 proc. apklaustų jaunuolių Ispanijoje, o dvigubai daugiau (32 proc.) jų to daryti neketintų. Tuo tarpu Meksikoje, teigiamai į tokią galimybę žiūri net 49 proc. jaunuolių ir tik 3 proc. dirbti sau visai nesvarstytų.
„Smagu matyti, kad net palyginus su užsienio gyventojais, nemaža dalis Lietuvos jaunuolių svarstytų pradėti savo verslą. Tačiau svarstyti neužtenka – svarbu žinoti, kaip suvaldyti finansinius srautus. Dažnai dėl pinigų trūkumo ilgėja prekių, paslaugų teikimo, pristatymo terminai klientui. Galiausiai, dėl to gali nukentėti įmonės reputacija“, – sako „Credit24“ klientų aptarnavimo vadovė Donata Stoškuvienė.
D. Stoškuvienė pabrėžia, kaip pradedant verslą svarbu susidėlioti finansų paskirstymo planus, nerizikuoti reputacija, o prireikus pasinaudoti finansinių paslaugų įmonių teikiamomis galimybėmis.
„Pradedantiesiems verslininkams dažnai trūksta informacijos apie tai, kokią finansinę pagalbą jie gali gauti ir kokiomis paslaugomis verslui gali pasinaudoti. Tačiau net ir vienos individualios konsultacijos metu galima išsiaiškinti viską apie paskolas smulkiam verslui ar kitus pasiūlymus, įvertinus pajamas pagal individualią veiklą“, – teigia specialistė.
Dabartinė karta verslesnė, bet pradėti – sudėtingiau
Dauguma Lietuvos jaunuolių (57 proc.) mano, kad jų karta yra verslesnė, nei prieš tai buvusi. Šiam teiginiui pritaria daugiau moterų (65 proc.) nei vyrų (49 proc.). Su tuo nesutinka 17 proc. vyrų ir 6 proc. moterų. Tačiau taip pat net 45 proc. apklaustų Lietuvos jaunuolių mano, kad šiuo metu yra daugiau kliūčių būti versliu, nei buvo ankstesniais laikais.
Palyginus, Ispanijoje tik 42 proc. jaunuolių galvoja, jog yra verslesni nei buvusi karta. Didžiausia dalis (61 proc.) jaunuolių, kurie save laiko verslesniais nei ankstesnė karta, yra Rumunijoje. Tačiau čia taip pat daugiausiai jaunuolių (67 proc.) galvoja, kad kliūčių būti versliam yra daugiau nei anksčiau.
„Kartais jauniems žmonėms atrodo, kad ankstesnėms kartoms vystyti verslą buvo lengviau, nes rinka nebuvo tokia pripildyta įvairių prekių ir paslaugų, vartotojai buvo ištroškę naujovių. Šiandien yra keliami aukštesni reikalavimai kokybei, aptarnavimo greičiui ir profesionalumui, vyrauja didelė konkurencija. Tačiau, jei nusprendėte padaryti geriau nei kažkas darė iki šiol, jūs galite laimėti klientus“, – pataria klientų aptarnavimo vadovė D. Stoškuvienė.
Vienas iš svarbiausių veiksnių naujo verslo kūrimui bei plėtrai yra rinkos augimas ir jos pelningumas. Pirmąjį 2019 m. pusmetį BVP augo 4 proc., todėl visų metų ekonomikos augimas turėtų būti spartus. Visgi, 2019 m. antrojoje pusėje tikimasi kiek lėtesnės ekonominio augimo kaitos, o 2020 m. prognozuojamas dar didesnis BVP augimo lėtėjimas.