Lietuvos pasienyje – kirgizų antplūdis: eilėse laukia po penkias paras

2019 m. gruodžio 4 d. 14:29
Prieš šventes pasienyje nutįsus eilėms, šiemet tarp vilkikų neįprastai daug įsimaišę senų mikroautobusų, autobusų, nedidelių sunkvežimių.
Daugiau nuotraukų (30)
Taip yra dėl to, kad Vokietijos, Belgijos ir kitų Vakarų Europos automobilių pardavimo aikšteles iššlavę kirgizai skuba grįžti namo. Mat Kirgizijoje po Naujųjų metų nebegalios lengvatiniai muito mokesčio tarifai automobiliams.
Tad antradienį prie Lavoriškių pasienio kontrolės punkto buvo nutįsusi 4,5 kilometro ilgio automobilių eilė. Nors Pasienio kontrolės punktų direkcija nurodė, kad čia laukia 140 transporto priemonių, pačių vairuotojų žodžiais, jų yra gerokai daugiau. Dar daugiau – 323 automobiliai – stovėjo aikštelėje prie Medininkų pasienio kontrolės punkto, o Šalčininkų pasienio kontrolės punkte buvo 170 krovininių mašinų eilė.
Nuo pirmadienio nieko nevalgę
Pasienio kontrolės punktų direkcijos atstovų teigimu, vairuotojams eilėse tenka laukti nuo 19 iki 34 valandų, tačiau tai laukiantiesiems kelia juoką.
Štai trys kirgizai, kurie antradienį Lavoriškėse jau buvo eilės pradžioje ketino kirsti Lietuvos ir Baltarusijos sieną, laukė net penkias paras.
„Nuo pirmadienio nieko nevalgę. Maistas ir pinigai baigėsi, cigarečių nebeturime. Bent biotualetus pakelėse sustatė, bet kad ten nebėra ko eiti“, – humoro jausmo neprarado atvykėliai.
Iš Vokietijos į tėvynę jie paskutinį kartą važiavo nupirktais autobusais „Setra“ ir „Mercedes Benz“. Suabejojus, ar dvidešimties metų griuvenos sugebės įveikti daugiau nei 5 tūkst. kilometrų kelią, kirgizai vėl nusijuokė: „Nesugebės – priversime.“
Jų žodžiais, paremontuoti autobusai iš Vokietijos Kirgizijos keliais riedės mažiausiai dar dešimt metų. „Aišku, vokiečiai tokius autobusus vadina nestandartiniais. Bet pas mus jie tampa standartiniais“, – aiškino vairuotojai.
Kad pasienyje padaugėjo laukiančių vairuotojų, atsispindi ir pakelėse. Nors kai kur pastatyti atliekų konteineriai, pamiškė nusėta konservų dėžutėmis, buteliais, tuščiais maišeliais.
Muito mokesčiai smarkiai išaugs
Kirgizas Roma pasienyje pralaukė tris paras: žiūrėjo televizorių, bendravo su kitais tolimųjų reisų vairuotojais. „Iš kur čia jų tik nėra. Tiktai lietuvių mažoka“, – stebėjosi vairuotojas iš Kirgizijos.
Jo žodžiais, kirgizų Lietuvos pasienyje bus daug tik iki Naujų metų, o paskui jų liks vos vienas kitas. Mat nuo 2020 metų sausio 1-osios Kirgizijoje įsigalios Eurazijos ekonominės sąjungos tarifai ir kirgizams lengvatas bei pigesnius automobilius iš Vakarų Europos teks pamiršti.
Automobilių muito mokestis Kirgizijoje padidės kelis kartus. Tarkim, 2009 metų 2,5 litro automobilis „Toyota Camry“ dabar į Kirgiziją įvežamas už 1140 eurų, o po Naujųjų muito mokestis sieks net 12 360 eurų.
Kirgizija į Eurazijos ekonominę sąjungą įstojo 2015-aisiais ir tada muito mokesčiai jau buvo smarkiai pakilę. Tačiau ši valstybė sugebėjo juos vėl sumažinti iki 2014 metų lygio.
Tai atsispindi ir statistikoje: 2014 metais į Kirgiziją įvežta 110 tūkst automobilių, 2015 metais – jau tik 2 tūkst. Vėl sumažinus muito mokesčius, pastaraisiais metais prekyba automobiliais buvo atsigavusi ir siekė 68-69 tūkst. transporto priemonių per metus. Dauguma mašinų į tolimąją Kirgiziją iš Europos keliavo per Lietuvą.
Skaičiuojama, kad šiai šaliai padidinus muito mokesčius, darbo neteks apie 10 tūkst. žmonių.
Per dieną pajuda vos 100 metrų
„O ką darysi – stovėsiu. Namo juk grįžti reikia“, – atsiduso Vladimiras iš Kazachstano. Jo nuomone, ieškoti, kuriame pasienio kontrolės punkte trumpesnė eilė, neverta. Visur įkliūsi panašiai – ne mažiau nei trims paroms.
Jeigu nereikėtų laukti, Vladimiras krovinį iš Vilniaus į Kazachstaną nuvežtų per savaitę. Kadangi Lavoriškėse teks pastovėti, greičiau nei po dešimties dienų jis namo nesitikėjo grįžti. Vairuotojas jau buvo nusiteikęs, kad teks laukti, nes per šį postą įvažiavo į Lietuvą ir matė eilę.
Vladimiras nesitikėjo, kad eilės bus tokios ilgos darbo dienomis. Paprastai jos prieš šventes tokios susidaro artėjant savaitgaliui.
Anot jo, vis dėlto nenormalu, kad per dieną ar naktį automobiliai pajuda vos po 100-200 metrų: „Muitininkai, pasieniečiai nedirba taip, kaip reikia. Jiems nusispjauti, kad mes čia šąlame, badaujame.“
„Nežinau, kur skųstis. Net mums, vairuotojams, ši Europos Sąjungos siena jau seniai virtusi prakeiksmu“, – širdo Roma.
Eismas per Medininkų, Lavoriškių, Šalčininkų ir Raigardo pasienio kontrolės punktus lapkričio pabaigoje buvo sutrikęs, čia susidarė didelės krovininių transporto priemonių eilės privažiavimo keliuose. Taip atsitiko dėl to, kad buvo iš rikiuotės išėjusi Baltarusijos muitinės informacinė sistema. Vairuotojų nuomone, dabar susidarančios eilės – tai ir baltarusių kompiuterių gedimo aidas.
eilės pasienyje^InstantLavoriškės
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.