„Vilniaus degtinė“ į karą su prievaizdais įsivėlė po to, kai, pasirodžius nealkoholinės trauktinės reklamai, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) pradėjo tyrimą.
Reaguodami į NTAKD pateiktą išaiškinimą dėl esą neteisėtos ne tik „Čepkelių“ nealkoholinės netrauktinės reklamos, bet ir platinimo, „Vilniaus degtinės“ atstovai teigia įžvelgiantys dvigubus standartus skirtingiems rinkos dalyviams, o reikalavimus nutraukti gamybą vadina peržengiančiais sveiko proto ribas.
Tačiau tai – dar ne viskas. Departamentas nebaigęs tyrimo dėl to, ar įmonei skirti 15 tūkst. eurų baudą. Ji grėstų nustačius, kad gamintoja taip reklamuoja alkoholinę produkciją.
Departamento atstovas spaudai Jonas Žala portalui lrytas.lt komentavo, jog tyrimas dėl „Čepkelių nealkoholinės netrauktinės“ buvo pradėtas įvertinus tai, kad galimai vykdant nealkoholinio gėrimo reklaminę kampaniją buvo reklamuojamas ir alkoholinis gėrimas, t. y. tiek nealkoholinio gėrimo, tiek ir alkoholinio gėrimo ženklinimo rekvizitai buvo tapatūs, niekuo nesiskiria gaminių etiketės, tara, galimai klaidinami vartotojai.
„Gavome NTAKD nurodymą nutraukti ne tik „Čepkelių nealkoholinės netrauktinės“ reklamą, tačiau net ir platinimą bei gamybą. Mums kilo klausimų dėl tokio reikalavimo atitikimo teisės aktų nuostatoms bei sveikam protui. Todėl kreipėmės į departamentą su prašymu pagrįsti tokią savo poziciją, o prašymą grindėme rinkoje esančiais analogais. Tačiau gavome patikinimą, jog klaidų neįvyko ir NTAKD nuomone Lietuvoje yra draudžiama gaminti nealkoholinę netrauktinę, o pagrindinis tokios pozicijos argumentas – pernelyg didelis pakuotės panašumas į alkoholinį gėrimą“, – sakė „Vilniaus degtinės“ generalinis direktorius Rokas Mituzas.
Dvigubi standartai
Pasak jo, tokie valstybinės institucijos išaiškinimai – aiškus signalas, kad rinkoje formuojasi dvigubi standartai, palankūs tam tikrų gėrimų gamintojams.
„Mūsų žiniomis, Lietuvos Respublikoje galiojantis alkoholio kontrolės įstatymas nenustato jokių draudimų, susijusių su nealkoholiniais gėrimais, tuo labiau nėra numatoma draudimo platinti nealkoholinius gėrimus.
Argumentas, jog esą dėl visko kaltas pakuotės panašumas, taip pat kelia dviprasmiškas emocijas: rinkoje matome daug skirtingų gamintojų nealkoholinio alaus rūšių, kurių pakuotės praktiškai identiškos alkoholiniams atitikmenims. Mūsų manymu, tai akivaizdžiai rodo dvigubų standartų egzistavimą ir kelia klausimus dėl esamų įstatymų racionalumo“, – aiškino R.Mituzas.
Bendrovė NTAKD prašė įvertinti analogiškai pateikiamus kitus alkoholinius/nealkoholinius gėrimus bei imtis atitinkamų veiksmų visų gėrimų atžvilgiu. Tačiau NTAKD tik trumpai atsakė, jog kiti alkoholiniai gėrimai nėra NTAKD atliekamo tyrimo objektas. Anot R.Mituzo, departamentas nepateikė jokio paaiškinimo, kodėl nepradeda atitinkamų tyrimų visų gėrimų atžvilgiu, tačiau akivaizdžiai leido suprasti, jog tokių tyrimų neatliks.
„Kadangi NTAKD neatskleidė mums savo motyvų dėl kitų gėrimų skirtingo vertinimo, šiuo metu neturime galimybės koreguoti savo gėrimo pakuotės taip, jog NTAKD nebekiltų abejonių dėl jo atitikimo teisės aktų reikalavimams“, – komentavo įmonės vadovas.
Nulis procentų – dar ne rodiklis
Pasak R.Mituzo, „Čepkelių nealkoholinės netrauktinės“ pakuotėje yra pateikiama aiški ir nedviprasmiškai informacija apie tai, jog ji yra „nealkoholinė“ bei „netrauktinė“, pateikiama informacija, jog joje nėra alkoholio (t.y. „alk 0% tūrio“). Tad ir reikalavimas apriboti prekybą skamba visiškai neracionaliai.
„Kaip sako reklaminis šūkis – ir kurtiniui aišku, kad pristatomas nealkoholinis gėrimas. Nieko neslėpėme, jokių aliuzijų nekūrėme ir nuo pat pradžių deklaravome, kad žengiame į nealkoholinių gėrimų rinką. Tačiau panašu, kad situacija yra tiek dviprasmiška, kiek neracionalus ir įvairioms interpretacijoms pasiduodantis pats įstatymo interpretavimas“, – reziumavo R.Mituzas.
Bet dėl naujausios reklamos su nealkoholiniu šampūnu Departamentas žadėjo tyrimo nedaryti. „Kitą įmonės žingsnį Departamentas vertina su humoru, dėl jo Departamente tikrai nebus pradėtas tyrimas, kadangi pagal pateiktą reklaminį maketą nematome gaminio sąsajų su jų gaminama ir platinama alkoholine produkcija“, – rašė J.Žala.