„Mūsų pirkėjai vis labiau vertina savus, vietinius produktus, o tai žinodami tiekėjai ir pardavėjai daugiau ar mažiau sąmoningai lenkiškais siekia įvardyti ir iš užsienio atvežtus vaisius bei daržoves“, – pareiškė VKGT direktoriaus pavaduotojas Tomaszas Chrostny.
Jis įspėjo verslininkus, kad tarnybos inspektoriai stengsis kuo dažniau rengti tokius reidus, siekdami užkirsti kelią pirkėjų apgaudinėjimui.
Gresia nemenkos baudos
Pagal Lenkijoje galiojančius įstatymus, informacija apie produkto kilmę turi parduotuvėse kaboti virš mėsos, žuvies, vaisių ir daržovių, vyno, medaus, kiaušinių.
Kad maisto gaminys galėtų puikuotis užrašu „lenkiškas“, jo sudėtyje negali būti daugiau kaip ketvirtadalio importuotų produktų.
Už apgaulingą maisto produktų kilmės nurodymą parduotuvei gali būti skirta bauda, prilygstanti dvidešimčiai vidutinio dydžio algų. Šiuo metu maksimali bauda siekia 95 tūkst. zlotų (22 tūkst. eurų).
Renkasi vietinį maistą
Kaip aiškino Varšuvos universiteto ekonomikos profesorė Kaja Przystupa-Rzadca, išsivadavę iš komunistinės sistemos lenkai ėmė žavėtis atvežtiniais produktais su neregėtais blizgančiais užrašais. Bet pastaruosius keletą metų ėmė stiprėti patriotinės nuostatos.
Pirkdami elektronikos prekes, rūbus, batus dauguma lenkų ir toliau labiau pasitiki užsienietiškais gaminiais. Užtat rinkdamiesi maisto produktus net 70 procentų vartotojų pageidauja vietinių produktų.
Apklausų kompanijos „ARC Rynek i Opinia“ atliktas tyrimas atskleidė, kodėl lenkai nori pirkti vietinį maistą. Dauguma teigė, jog pirkdami jį siekia paremti savus gamintojus.
Antroje vietoje buvo tariamai aukštesnė vietos produktų kokybė. Be to, savais gamintojais Lenkijoje labiau pasitikima ir teigiama, kad jų produkcija yra skanesnė ir pigesnė.
Tokios nuostatos sustiprėjo žiniasklaidai atskleidus, kad tarptautiniai koncernai Vakarų valstybėse savo gaminius pardavinėja geresnės kokybės nei siunčiamus į Lenkiją ar kitas naujas ES valstybes.
Be to, šalies gamintojams padėjo ir Lenkijos žemės ūkio ministerijos gausiai rengiamos akcijos, skatinančios pirkti vietinę produkciją.
Valdžia skatina patriotizmą
Mažai kas abejoja, kad pirkėjų patriotizmą paskatino ir tikslinga šalį valdančios nacionalistinės Teisės ir teisingumo partijos (TTP) politika.
TTP kritikuoja šalyje veikiančius Vakarų bankus bei prekybos centrus, esą šie pelną stengiasi išvežti iš Lenkijos, ir ragina piliečius būti sąmoningus.
TTP planuoja užsienio prekybos kompanijas apkrauti specialiu mokesčiu, o valstybinė žiniasklaida plačiai aprašinėja atvejus, kai importuoti produktai platinami kaip lenkiški.
Prieš dvejus metus kilo skandalas dėl to, jog vokiškos „Lidl“ parduotuvės surengė lenkiškų produktų muges, tačiau jose dalis produktų buvo atvežtiniai.
Pernai paaiškėjo, kad parduotuvių „Biedronka“ tinklas užsienines bulves pristatinėjo kaip lenkiškas.