Po turizmo milžinės fiasko – svarstymai, kas iš to išloš: nurodo ir galimą kandidatą Mastas. „Thomas Cook“ bankrotas sujaukė planus maždaug 600 tūkstančių šio kelionių organizatoriaus klientų

2019 m. rugsėjo 24 d. 18:11
ELTA, „Spiegel.de“, „Bbc.co.uk“
Didžiosios Britanijos valdžia vakar kuriam laikui subūrė penktą pagal dydį šalyje oro kompaniją skubiai išsinuomojusi 45 lėktuvus. Jų artimiausiomis dienomis prireiks pargabenti iš svetur tūkstančiams britų.
Daugiau nuotraukų (3)
Seniausias pasaulio ir antras pagal dydį Europos kelionių organizatorius „Thomas Cook“ sekmadienio vakarą paskelbė bankrutuojantis.
Tai ne tik sujaukė šimtų tūkstančių keliautojų planus, bet ir įvarė galvos skausmą daugelio šalių vyriausybėms – nuo Didžiosios Britanijos, kurioje yra pagrindinė „Thomas Cook“ būstinė, iki Vokietijos, Graikijos ir kitų valstybių.
Gelbėjimo planas žlugo
„Kodėl mes neskrendame? Buvome pašalinti iš eilės, pranešta, kad nepakilsime nei šiandien, nei rytoj. O juk man prasideda atostogos“, – Diuseldorfo oro uoste piktinosi Kelne gyvenantis Dieteris Lenzenas, su drauge susirengęs poilsiauti Fuerteventūroje (Kanarų salos).
Bet jam, kaip ir dar maždaug 600 tūkst. jau išvykusių ir dar išskristi turėjusių keleivių, atostogos tikrai bus sugadintos.
„Aš ir kiti valdybos nariai labai apgailestaujame dėl to, kad mums nepavyko.
Tai yra labai liūdna diena bendrovei, kuri buvo pirmoji, pasiūliusi visą kelionės paketą ir leidusi milijonams žmonių visame pasaulyje keliauti“, – tokį pranešimą išplatino „Thomas Cook“ generalinis direktorius Peteris Fankhauseris.
Savaitgalį dar buvo vilčių, kad tarptautiniu mastu veikiantis britų kelionių organizatorius išvengs bankroto. 1841 metais įkurta bendrovė karštligiškai ieškojo privačių investuotojų, kurie galėtų skirti 200 mln. svarų sterlingų (225 mln. eurų).
Stambiausia kompanijos akcininke neseniai tapusi Kinijos „Fosun“ sutiko skirti 450 mln. svarų (506 mln. eurų) su sąlyga, kad tiek pat sumes kiti akcininkai, obligacijų savininkai bei bankai, galintys nubraukti bent dalį skolų. Tačiau susitarti nepavyko.
Nieko nuostabaus, nes nuo 2012 metų nuosmukį išgyvenančios bendrovės skolos jau siekia maždaug 2 milijardus svarų (2,25 mlrd. eurų).
Laukia neeilinė operacija
Pirmadienį Mančesterio (Jungtinė Karalystė) oro uoste nusileido paskutinis dar skridęs „Thomas Cook“ užsakytas lėktuvas, pargabenęs keleivius iš Orlando (JAV). Kitų turistų sugrąžinimu pradėjo rūpintis vyriausybės institucijos.
Britų valdžios išsinuomoti lėktuvai pakilo į orą, kad parskraidintų apie 150 tūkst. kitose valstybėse atostogaujančių šalies piliečių.
Vien vakar reikėjo jų parskraidinti apie 16 tūkst., nors buvo manoma, kad pavyks sugrąžinti tik 14 tūkst.
Britai įstrigo ne tiktai Europos valstybėse ar Turkijoje, bet ir Afrikoje, JAV, Šiaurės Amerikoje, Karibų jūros regione.
Gelbėjimo operaciją Londonas pavadino „Matterhorn“ (pagal vieną didžiausių Alpių viršukalnių), o ji, kaip skelbiama, bus stambiausia taikos laikotarpiu ir nusileidžianti tik evakuacijai Antrojo pasaulinio karo metu.
Kol kas neaišku, kiek tai kainuos, bet yra vertinimų, kad sugrąžinimas atsieis net daugiau nei pusę milijardo eurų.
„Visi keleiviai, šiuo metu skrendantys su „Thomas Cook“, kurių grįžimo į Jungtinę Karalystę skrydžiai yra numatyti per artimiausias 2 savaites, bus sugrąžinti namo kiek įmanoma laikantis jų numatytos grįžimo datos“, – teigiama kompanijos pranešime.
Vokietijoje, kuri yra viena didžiausių „Thomas Cook“ rinkų, panika ne ką menkesnė, nes teks parskraidinti apie 140 tūkstančių užsienyje esančių šios šalies piliečių.
Vien vakar ir šiandien jų turėtų būti pargabenta apie 21 tūkstantį. Dėl to jau įsitraukė ir antrinę britų kompanijos įmonę Vokietijoje apdraudusios draudimo bendrovės.
Ar gelbės oro linijas?
Vokietijoje įsikūręs ne tik „Thomas Cook“ kelionių padalinys – čia įregistruota antrinė britų bendrovės aviacijos įmonė „Condor“, iki šiol teikusi koncernui užsakomųjų skrydžių paslaugas. Iš 105 iki šiol turistus skraidinusių orlaivių net 58 priklausė „Condor“.
Bet šios oro linijos vakar paskelbė, kad, pranešus apie pagrindinės bendrovės bankrotą, bent jau artimiausiomis dienomis poilsiautojai niekur nebus skraidinami. Todėl ir Vokietijos, kaip ir britų, oro uostuose susibūrė pasipiktinusių turistų minios.
Negana to, kilo klausimas dėl tolesnės „Condor“ veiklos. Anot šalies žiniasklaidos, jau vakar Vokietijos ekonomikos ministerija ėmė svarstyti, ar valstybė galėtų „Condor“ suteikti paskolą. Kokią ir kuriam laikui, gali paaiškėti jau netrukus.
Manoma, jog viena išeičių būtų skirti oro kompanijai lėšų užsienyje įstrigusiems keliautojams parskraidinti, nes kitaip gali tekti kreiptis pagalbos net į šalies karines pajėgas. Turistams padėti galėtų ir didžiausia šalies aviacijos bendrovė „Lufthansa“, bet jos orlaiviai yra gana užimti.
Beje, „Thomas Cook“ akcininkai jau keletą mėnesių svarstė galimybę parduoti „Condor“. Šia kompanija domėjosi ir „Lufthansa“, bet sandoris taip ir neįvyko. Spėjama, kad galimus pirkėjus atbaidė senoki įmonės turimi lėktuvai, itin intensyviai naudojami. Nusipirkus tokią įmonę tektų nemažai investuoti į patį orlaivių parką.
Panika – ir Graikijoje
Žinia apie „Thomas Cook“ žlugimą daug nerimo įvarė Graikijai, nes ji iki šiol buvo viena pagrindinių šio kelionių organizatoriaus siūlomų krypčių.
„Tai yra 7 balų žemės drebėjimas, o cunamis dar ateis“, – naujienų portalui „To Proto Thema“ sakė Kretos turizmo organizacijos vadovas Michalis Vlatakis.
Pasak jo, „Thomas Cook“ buvo sudariusi sutartis su 70 proc. visų Kretos viešbučių, kasmet į šią salą britų bendrovė atskraidindavo apie 400 tūkst. turistų.
Šiuo metu Kretoje įstrigę apie 20 tūkst., o visoje Graikijoje – apie 50 tūkst. britų. 
Darbo neteks dešimtys tūkstančių žmonių
„Thomas Cook“ buvo seniausia šio sektoriaus įmonė pasaulyje. Jos įkūrėjas buvo Didžiosios Britanijos baptistų pastorius Thomas Cookas, 1841 metais surengęs kelionę traukiniu 500 žmonių iš Lesterio į Lafborą. 1855 metais buvo pradėtos rengti kelionės į Europą, o dar po 11 metų – ir į JAV.
Pastaraisiais metais kompanija nesugebėjo konkuruoti su kitomis bendrovėmis, jos verslui ypač kirto populiarėjančios trumpalaikės būstų nuomos platformos.
Su britų įmone dirbantys viešbučiai, oro linijos bei kurortai per metus sulaukdavo apie 16 mln. klientų.
Kompanijoje dirba apie 21 tūkst. žmonių, daugumai jų reikės ieškotis naujų darbo vietų. Vien Didžiojoje Britanijoje – apie 9 tūkst. žmonių.
Spėjama, kad perpildytoje kelionių rinkoje sumažėjus konkurencijai daugiausia turėtų išlošti Europoje pirmaujantis kelionių organizatorius TUI, kurio akcijos Frankfurto biržoje vakar iškart pabrango keliais procentais.
Lenkai susvyravo
Žiniasklaidoje pasirodė žinių, kad „Thomas Cook“ Lenkijos padalinys „Neckermann Polska“ antradienį pareiškė atšaukiantis kai kuriuos skrydžius ir laikinai stabdantis naujų užsakymų vykdymą.
„Neckermann Polska“ pranešė atšaukianti visus rugsėjo 25 d. suplanuotus skrydžius ir rugsėjo 24 d. skrydžius į Zakintą ir Maljorką.
Pirmadienį bendrovė teigė, kad jos finansinė būklė stabili.
Bankrotas^Instantaviacija
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.