Lengvėjant vidaus laivybai — nerimas dėl variklių vagysčių

2019 m. rugsėjo 1 d. 18:02
Nuo lapkričio įsigaliojanti paprastesnė vidaus vandenų laivybos tvarka, nereikalaujanti registruoti pakabinamų variklių, kelia dalies laivybos entuziastų ir variklių importuotojų susirūpinimą dėl didesnės vagysčių rizikos. 
Daugiau nuotraukų (2)
Susisiekimo ministerija ir Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) pakeitimus motyvuoja noru mažinti administracinę naštą.
„Nuo lapkričio 1 dienos nereikės registruoti jokių laivų pakabinamųjų variklių: nei elektrinių, nei vidaus degimo, taip pat neregistruojamos valtys su pakabinamaisiais elektriniais varikliais. Šie pokyčiai sumažins žmonėms administracinę naštą“, – BNS komentavo LTSA direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolendo. 
Kritikai: variklių vagysčių vėl daugės
Variklius importuojančios bendrovės „Laivynas“ vadovas Mindaugas Vigraitis sako, kad naujoji tvarka gali paskatinti vogtų variklių naudojimą, be to, kyla aplinkos apsaugos, saugumo rizikų. 
„Bus kaip prieš dešimt metų buvo, kai iš visos Skandinavijos kaip vežė lietuviai vogtus variklius, taip veš į Lietuvą, nes tuo ir garsėjome Skandinavijos šalyse (...) Čia kontrolė šioje vietoje išnyksta, nes tu gali kabintis kokį nori variklį, – ar tai vogtą, ar bet kokį atsivežtą, – niekas nekontroliuos. Žvejai, kurie turi katerius ir variklius, jau pradeda bijoti, kad iš jų pavogs nuo lapkričio 1 dienos“, – BNS sakė M. Vigraitis. 
LTSA pabrėžia, kad dabartinis laivų ir pakabinamųjų variklių registravimas Vidaus vandenų laivų registre nėra susijęs su daiktų įsigijimo teisėtumo kontrole, – asociacija ir šiuo metu nevertinanti, ar daiktas įgytas teisėtai. Registruojant variklius LTSA patikrinanti dokumentus, variklio techninius parametrus, tačiau variklio įsigijimo teisėtumo netikrina.
„Tad įregistravimas registre nepadidina įsigyto pakabinamojo variklio vertės ir nuosavybės teisės į jį bei neapsaugo nuo neteisėto pakabinamojo variklio įsigijimo ir jo valdymo. Būtent dėl to atliekant LTSA funkcijų peržiūrą (variklio registravimo), buvo nustatyta, kad dabartinis registravimas yra formali funkcija, nesukurianti pridėtinės vertės, o tik didina administracinę naštą“, – argumentuoja T. Kolendo. 
Žvejybinių katerių asociacijos prezidentas Andrius Norkus akcentuoja vagysčių problemą ir kartu – tikrųjų variklių savininkų bejėgiškumą, nes jiems bus sunku įrodyti policijai, kam priklauso agregatas.
„Praktiškai, pagal 2018 metus, buvo oficialiai užregistruotos tiktai 2-3 vagystės, o būdavo registruojama kiekvienais metais 20-30 vagysčių (...) Jeigu vidaus degimo varikliai, tai labai brangūs. Pavyzdžiui, „Mercury“ variklis keturtaktis 100 arklio galių, tai toks variklis kainuoja nuo 9 tūkst. iki 12 tūkst. eurų“, – sako A. Norkus. 
LTSA žada, kad skirs didesnį dėmesį pramoginių laivų, kartu ir pakabinamų variklių, atitikimui nustatytiems techniniams ir saugumo reikalavimams jų eksploatavimo metu: stebima, ar neleidžia skysčių, dūmija, tai yra, ar neteršia aplinkos ir yra tvarkingi. Papildomai bus pasižiūrėta variklio gamintojo lentelė: yra ji ar ne, ar neturi klastojimo požymių.
„Visi įtartini atvejai dėl galimo gamintojo lentelės klastojimo bus pranešti policijai (kuri iš esmės ir užtikrina vogtų daiktų kontrolę ir atlieka tyrimus)“, – pridūrė asociacija. 
LTSA teigia, kad jos ir Susisiekimo ministerijos žiniomis, šiuo metu iš visų ES narių pakabinami varikliai registruojami tik Latvijoje ir Lietuvoje.
Pasirašė peticiją, bet optimizmo nėra
Raštą atsakingoms institucijoms parašę pakeitimų kritikai žeria priekaištus ne tik dėl galimų naujovės pasekmių, bet ir dėl pataisų rengimo proceso – pavėlavusių diskusijų. Jie patys abejoja, ar galima bus atsisakyti pakeitimų. 
„Turėjome pokalbį, parašėme peticiją. Visi importuotojai 100 proc. pasirašė ant tos, vadinkime, peticijos ar rašto, visi be išimčių, kurie importuoja pakabinamus benzininius variklius. Mes turėjome konstruktyvų pokalbį su Susisiekimo ministerija“, – sakė „Laivyno“ vadovas M. Vigraitis. 
„Akivaizdžiai supratome, kad šis susitikimas buvo gerokai po laiko, nes visa tai reikėjo daryti gerokai prieš tai. Tačiau mes nežinojome, kad jie ruošiasi priimti tą sprendimą“, – sakė jis. 
LTSA patvirtino, kad parengė ir pateikė „išsamius atsakymus“ į įvairių asociacijų ir organizacijų klausimus. 
M. Vigraitis penktadienį BNS sakė, kad gavo institucijų atsakymą, bet jis „šabloniškas“. Jis pats parekomendavo laivų, valčių savininkams būti atidiems paliekant turtą be apsaugos, o perkant variklį – jį tikrinti autorizuotame servise. 
Beje, tikrinti, ar daiktas nėra vogtas, ragina ir LTSA. Ji rekomenduoja ieškomų numeruotų daiktų registre (e.policija.lt) pagal daikto korpuso numerį neatlygintinai pasitikrinti, ar vidaus vandenų transporto priemonė (valtis, laivas, vandens motociklas) arba pakabinamasis variklis nėra vogtas. 
„Todėl raginame pramoginių laivų ir pakabinamųjų variklių importuotojus, gamintojų atstovus ir pardavėjus aktyviau skatinti asmenis teisėtai įsigyti ir eksploatuoti reikalavimus atitinkančius laivų pakabinamuosius variklius bei skatiname naudotis minėtu registru“, – sako LTSA. 
Administracijos turimi statistiniai duomenys rodo, kad registre įregistruotų naudotų pakabinamų variklių, kurie yra galimai vogti, palyginti su tais metais įregistruotais naudotais varikliais, buvo: 2016 metais – 1,43 proc., 2017-aisiais – 0,69 proc., o 2018-aisiais – 1,20 proc.
 
Laivaivarikliai^Instant
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.