Kinų turtuolio „Alibaba“ įkūrėjo Jacko Ma vizitas Vilniuje užminė daug mįslių

2019 m. liepos 25 d. 09:43
„Jokių komentarų šia tema“, – toks atsakymas atskriejo iš Ekonomikos ir inovacijų ministerijos pasiteiravus, ar tarptautinio konglomerato „Alibaba“ įkūrėjas Jackas Ma buvo susitikęs su jos vadovais.
Daugiau nuotraukų (6)
Anksčiau į mūsų šalį J.Ma kvietė agentūra „Versli Lietuva“, tačiau šįkart vienas turtingiausių planetos žmonių atvyko ne šiuo tikslu. 2016-aisiais buvo skelbiama, kad „Alibaba“ kviečiama Lietuvoje steigti savo centro.
„Nebuvo ir pas mus. Tiesą sakant, tikrai nežinome, koks jo vizito tikslas“, – „Lietuvos rytui“ sakė užsienio investicijų pritraukimu užsiimančios viešosios įstaigos „Investuok Lietuvoje“ direktorius Mantas Katinas.
Turėjo galimybę įsiamžinti
Užtat technologijų ir verslo pasaulio atstovai patys medžiojo tris dienas Vilniuje leidusį J.Ma, kad galėtų su juo bent pasidaryti asmenukę.
Socialiniame tinkle „LinkedIn“ nekilnojamojo turto advokatų kontoros „Relegal“ vadovas Vidas Rudokas pasidalijo nuotrauka, kurioje jis nusifotografavo su J.Ma netoli „Lietuvos ryto“ redakcijos Gedimino prospekte. „Neįtikėtina Vilniuje sutikti filantropą, verslo guru ir nuostabią asmenybę“, – savo paskyroje rašė V.Rudokas.
Pasisekė ir reklamos agentūros „Kakariekū“ vadovui Titui Jurkoniui. Jis portalui lrytas.lt pasakojo, kad apie šio žinomo žmogaus viešnagę sužinojo iš žmonių, kurie vakarieniavo restorane, esančiame sostinės Pylimo gatvėje.
„Tai buvo apie 30 žmonių grupė, kuri nedideliais privačiais lėktuvais buvo atskridusi į Vilnių. Mūsų žiniomis, tai buvo privatus verslo susitikimas“, – pasakojo Titas.
Išsiaiškinęs, kad J.Ma su komanda yra apsigyvenęs viešbutyje „Kempinski“, trečiadienio vakarą jis nuvyko ten.
„Viešbučio administracija nieko nekomentavo, tačiau buvau girdėjęs, kad ši grupė apie trečią nakties išvyksta į oro uostą. Pamačiau prabangų „Mercedes“, pamaniau, kad juo ir turėtų išvežti į oro uostą svečius. Nusprendžiau palaukti ir asmeniškai J.Ma įteikti laišką. Norėjau, kad jį perskaitytų“, – apie savo nuotykį pasakojo T.Jurkonis.
Ilgai laukti jam neteko – iš karto po vidurnakčio J.Ma ir maždaug dešimties žmonių grupė dar išėjo pasižvalgyti po Senamiestį. „Priėjau prie jo, pasisveikinau. J.Ma pasirodė labai šiltas žmogus. Truputį pasikalbėjome apie tai, kas mane domino, paėmė mano laišką, nusifotografavo kartu ir patraukė apžiūrėti Senamiesčio“, – apie susitikimą pasakojo vaikinas.
Pasak jo, J.Ma sakė atvykęs į verslo susitikimą.
Turtingas komunistas
Verslo sritys – prekyba internetu, debesų kompiuterija, finansų ir kiti sektoriai. Finansinių metų pajamos – 56,152 milijardo JAV dolerių (daugiau nei 50 mlrd. eurų). Tokia yra „Alibaba Group“, kurios būstinė įkurta Hangdžou mieste (Kinija).
54 metų J.Ma yra jos įkūrėjas ir vienas savininkų. Jo turtas, „Forbes“ duomenimis, šiuo metu vertinamas 38,8 mlrd. dolerių (34,54 mlrd. eurų) ir pagal šį rodiklį pasaulyje jis užima 21-ąją vietą.
Humoro jausmo nestokojantis kinas daugybę pinigų skiria labdarai, jis yra įkūręs milijonus dolerių pritraukusį fondą, skirtą švietimo padėčiai Tibete pagerinti.
Tiesa, yra ir smerkiančių verslininką dėl to, kad jis aistringai pritaria Kinijoje gajai „996“ idėjai. Šis trumpinys reiškia, kad darbuotojas privalo triūsti nuo 9 ryto iki 9 vakaro, ir taip – šešias dienas per savaitę.
Nors verslininkas ilgai skelbėsi esantis atokiau nuo politikos, pernai paaiškėjo, kad iš tiesų jis yra Kinijos komunistų partijos narys. Apie tai viešai paskelbė dienraštis „People’s Daily“ straipsnyje, kuriame liaupsino žmones, prisidėjusius prie Kinijos plėtros.
Tiesa, vienas turtingiausių pasaulio žmonių J.Ma – ne pirmas ir veikiausiai ne paskutinis į Komunistų partiją įstojęs Kinijos turtuolis. Tarp jos narių milijardierių yra tokie šalyje gerai žinomi žmonės kaip nekilnojamojo turto magnatas Xu Jiayinas ir konglomerato „Wanda Group“ įkūrėjas Wang Jianlinas.
Pradžia – du žodžiai
J.Ma pažintis su visuotiniu žiniatinkliu prasidėjo dar 1995 metais. Prisėdęs prie kompiuterio jis interneto paieškos svetainėje surinko du žodžius: „Kinija“ ir „alus“.
Paieškos sistema nieko nerado. Tai buvo pirmoji paskata imtis veiksmų, o J.Ma galvoje sukosi mintys apie neišsemiamą visuotinio tinklo potencialą.
Nors pats nėra kompiuterių genijus ir nemoka programuoti, kinas jautė, kad turi verslininko gyslą. Tad pasiskolinęs kelis tūkstančius dolerių vyras įkūrė vieną pirmųjų Kinijos interneto kompanijų „China Pages“ – verslui skirtą paieškos sistemą.
Ji nesulaukė tokio pasisekimo, kokio tikėjosi įkūrėjas. Tad po dvejų metų jis paliko kompaniją ir pasuko į valstybinį sektorių. Bet mintys apie interneto užkariavimą neišblėso.
1998-ųjų pabaigoje jis įkalbino 18 draugų padėti įkurti svetainę, skirtą prekybai internetu. Susirinkę J.Ma bute Pekine jie įsteigė bendrovę ir sukūrė pirmąjį jos tinklalapį. Beje, ši vieta tapo ir kitų kompanijos projektų starto aikštele.
Kodėl būtent „Alibaba“?
Savo prekyvietės pavadinimą vyras sugalvojo gurkšnodamas kavą vienoje San Fransisko kavinėje. „Pamaniau, kad „Alibaba“ būtų geras pavadinimas. Atėjus padavėjai jos paklausiau: „Ar žinote Alibabą?“ Ji atsakė, kad žino.
Paklausus, ką konkrečiai, padavėja atsakė: „Alibaba ir 40 plėšikų“. Gatvėje paklausiau to paties dar 30 žmonių. Visi – iš Indijos, Vokietijos, Japonijos ir Kinijos – žinojo Alibabą. Sezamai, atsiverk!“ – prisiminė J.Ma.
Atverti vartus į prekybą internete – taip būtų galima apibūdinti interneto parduotuvės „Alibaba“ tikslą. Ši platforma leido smulkiesiems verslininkams pardavinėti prekes virtualiojoje erdvėje. Svarbiausia – nemokamai.
Kompanijoje iš pradžių dirbo keliolika darbuotojų, kuriems buvo mokamas 66 dolerių (dabar tai būtų 59 eurai) per mėnesį atlyginimas, tačiau tai truko neilgai. Jau po pusmečio įmonė sulaukė 5 mln. dolerių (4,47 mln. eurų) investicijos iš „Goldman Sachs“, vėliau – dar daugiau finansinių injekcijų.
Bėgant metams bendrovė sparčiai augo, plėtėsi ir užkariavo visą Kinijos virtualiosios prekybos erdvę. Ji tapo tokia didelė ir galinga, kad šalyje yra net miestų, kurių gyventojų pagrindinė veikla – prekyba „Alibaba“ svetainėse.
Verslas – išskaidytas
Lietuviams iš „AliExpress“ gerai žinoma „Alibaba“ vadinama didžiausia pasaulyje elektroninės komercijos kompanija. Tačiau jos verslo modelis gerokai sudėtingesnis, nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.
Interneto prekybą kompanija yra išskaidžiusi į kelis sektorius. „Alibaba“ svetainė pirmiausia skirta smulkiosioms ir vidutinėms įmonėms iš viso pasaulio prekiauti tarpusavyje. Taip pat čia galima įsigyti nedidelį kiekį prekių už savikainą.
Panašus ir tinklalapio 1688.com principas, tik jis skirtas Kinijos rinkai. „Taobao Marketplace“ yra savotiškas prekybos centras, kuriame vartotojai prekiauja tarpusavyje. „TMall“ skirtas verslininkams – čia jie gali įsigyti prekių tiesiai iš gamintojų.
Bendrovė užsiima ne tik prekyba: jos savininkams priklauso ir mokėjimo paslauga „Alipay“ – savotiškas „PayPal“ analogas. Dar viena stambi atšaka – debesų kompiuterijos ir infrastruktūros tinklas.
Trumpai tariant, „Alibaba“ yra kiniškas „eBay“, „PayPal“ ir „Amazon“ atitikmuo. Bet tai dar ne viskas. Kompanija valdo arba yra investavusi į daug kitokių kompanijų, apie kurių veiklą būtų galima parašyti visą knygą.
Rekordo niekas nepagerino
Beje, tokį veikalą teko išleisti prieš žengimą į Niujorko akcijų biržą 2014 metų rugsėjo 19-ąją. Tuomet bendrovė buvo pasirengusi viešam išankstiniam akcijų platinimui.
Tą penktadienį J.Ma veide švytėjo šypsena. Tai buvo svarbiausia jo, kaip verslininko, diena: pastaruosius 15 metų lipdyta kompanija, išaugusi į didžiulę korporaciją, žengė į Niujorko biržą.
Pradėti viešai prekiauti akcijomis „Alibaba“ svarstė dar metais anksčiau. Jau tuomet buvo manoma, kad kompanija gali būti įvertinta 55–120 mlrd. JAV dolerių (49–107 mlrd. eurų).
Prieš prasidedant viešai prekybai buvo nustatyta 68 dolerių (56,4 euro) už akciją kaina. Tai reiškė, kad pati kompanija įvertinta 170,8 mlrd. dolerių (152,8 mlrd. eurų). Akcijoms pasklidus biržoje jų vertė ėmė sparčiai kilti, o prekybos dienos pabaigoje jų kaina buvo išaugusi net 38 proc. ir siekė 93,9 dolerio už akciją.
Atsižvelgdami į tai „Alibaba“ akcijas išrašinėję bankininkai pasinaudojo vadinamąja „green shoe“ teise, kuri leidžia įsigyti papildomų akcijų siekiant patenkinti investuotojų paklausą. Papildomai buvo parduota dar 48 mln. akcijų, o bendra kompanijos ir investuotojų surinkta suma pasiekė 25 mlrd. dolerių (22,4 mlrd. eurų).
Tokio rezultato nebuvo pasiekusi nė viena kompanija pasaulyje. Rekordas iki šiol tebelieka nepagerintas. („Lrytas.lt“, LR)
Garsios „Alibaba“ įkūrėjo mintys
Apie svajones: „Kadaise svajojau, kad būčiau gimęs karo metu. Galėjau būti generolas. Galvodavau apie tai, ką būčiau galėjęs pasiekti per karą.“
Apie idealus ir vertybes: „Mano herojus yra Forestas Gampas. Man šis vyrukas patinka. Žiūrėjau tą filmą kokius 10 kartų. Jį žiūriu kaskart, kai jaučiuosi sutrikęs. Žiūrėjau jį ir prieš grįždamas į Niujorką, o žiūrėdamas kartojau sau, kad nesvarbu, kas įvyktų, turi išlikti savimi.“
Apie pasitikėjimą: „Pasitikėkite mumis. Pasitikėkite rinka ir jaunais žmonėmis. Pasitikėkite technologijomis. Kai pasitiki, viskas yra paprasčiau. Jei ne, reikalai tampa sudėtingi.“
Apie labdarą: „Savo pinigų atidavimo kitiems idėjos nesugalvojo B.Gatesas ar W.Buffettas. Ją sukūrė Komunistų partija 1950-aisiais!“
Apie save: „Mano veidas yra unikaliai bjaurus, taigi žmonės mane visada atpažįsta.“
talibasJackas Ma^Instant
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.