Ar jis atrodo kvailai? Veikiausiai ne, nes jeigu jo paklaustumėt, kodėl taip daro, atsakymas būtų paprastas – jis yra rūpestingas senelis. Kartu su savo trejų metų anūke Cleo jis leidžia laiką oro uoste, vaikščiodami tarp terminalų ar stebėdami takus, kuriais pakyla bei nusileidžia lėktuvai.
„Tai yra patogi ir saugi vieta leisti laiką su anūke“, – teigė Hughey, 72 metų pensininkas. Jis neseniai atsiėmė taip vadinamą nekeleivinį leidimą, leidžiantį būti terminaluose.
„Mano anūkei itin patinka žiūrėti pro didelį oro uosto langą į kylančius ir besileidžiančius lėktuvus, taip pat stebėti, kaip lagaminai yra pakraunami ir iškraunami iš įvairaus dydžio lėktuvų. Mes tiesiog nuostabiai leidžiame laiką“, – pasakojo jis.
Norint leisti laiką oro uoste – nebūtina skristi
Hughey yra vienas iš naujo reiškinio – terminalų turistų – pavyzdžių. Daugybė oro uostų pastaruoju metu pradėjo suteikti leidimus nenorintiems keliauti būti oro uosto teritorijoje.
Čia jie gali laukti atvykstančių giminaičių arba tiesiog pabūti, smagiai praleisti laiką. Šie pokyčiai truputį primena laikus prieš rugsėjo 11 d. atakas, kai oro uostų apsaugos kontrolės punktai buvo paprastesni, o neturintiems bilietų vis tiek buvo sudaromos galimybės patekti į terminalus.
Nekeleivinio leidimo išdavimas yra dar viena oro uostų taikomos programos, siekiant sukurti malonesnę aplinką keleiviams, dalis. Keliautojai jaučiasi maloniau, kai aplink juos yra daug žmonių, ypač tada, kai reikia laukti skrydžio. Šiuo metu oro uostai taip pat pradėjo siūlyti gyvos muzikos, paveikslų parodų galimybes. Laukiantys skrydžių jau gali džiaugtis atsirandančiais SPA, žaidimų kambariais, gurmanams skirtiems restoranams ar vyno barais.
Nekeleiviniai leidimai vis labiau populiarėja
2017 metais Pitsburgo tarptautinis oro uostas tapo pirmuoju, kuris atvėrė duris ne keleiviams. Praėjusį mėnesį prie jo prisijungė ir Tampos miesto skrydžių organizatoriai. Prie šių oro uostų planuoja prisijungti ir Sietlo-Takomos bei Atlantos tarptautinis oro uostas – vienas svarbiausių JAV oro uostų. Apie nekeleivinio bilieto įdiegimą svarsto ir Detroitas bei Austinas.
Viskas prasidėjo dar 2006 metais, kai JAV atsakingos institucijos išdavė leidimą lankytis oro uostų restoranuose bei įvairiose parduotuvėlėse svečiams, apsistojusiems su terminalais sujungtuose viešbučiuose Pitsburge, Detroite bei Dalase. Šiandien apie tokius leidimus svarsto vis daugiau JAV oro uostų.
Kai kurie mano, jog tai tik papildomas uždarbis oro uostų verslui. Ir čia galima įžvelgti tiesos. Jau dabar pastebima, jog Atlantos ir Detroito oro uostai surenka daugiau mokesčių iš stovėjimo aikštelių. Pavyzdžiui, atlikta apklausa tarp Sietlo-Takomos lankytojų parodė, jog vidutiniškai jie čia praleidžia po 2,5 valandos ir išleidžia vidutiniškai 10,29$ (8,92 Eu).
Pitsburgo tarptautiniame oro uoste sudaryti galimybę lankytis ne skrydžio metu lėmė klientai – tarp pagrindinių klausimų grįžtamosiose anketose būdavo ir klausimas „kodėl mes negalime grįžti į oro uostą, kai jį paliekame ir tiesiog pasižiūrėti, kas naujo čia įvyko per šį laiką?“
Vadinamieji „terminalų turistai“ su savimi visada privalo turėti reikalingus dokumentus bei praeiti įprastines apsaugos procedūras. Kiekvienas oro uostas privalo pakartotinai patikrinti saugumo iššūkius bei palyginti juos su nauda, kurią gauna iš nekeleivinius leidimus turinčių asmenų. Ši programa yra nebūtinai pritaikoma visuose šalies oro uostuose. Kiekvienas atvejis turi savo specifiką.
Pitsburgas, pavyzdžiui, neriboja leidimų kiekio ir kiekvieną dieną jais pasinaudoja nuo 50 iki 150 žmonių. Tampoje šeštadieniais apsilankyti gali tik 100 pirmųjų panorėjusių. Tačiau norint patekti į oro uostą be skrydžio bilieto nebus taip lengva. „Visos vietos liepos mėnesį jau užrezervuotos, o rugpjūčio mėnesį likusios vos kelios“, – teigė Danny Valentine, Tampos oro uosto atstovė.
Pasak D.Valentine, 69 naujos parduotuvės bei restoranai oro uosto teritorijoje atsidarė po to, kai buvo pradėti teikti minėtieji leidimai. Po šešių savaičių trukusio eksperimento, iš viso 1100 žmonių jau pasinaudojo tokia galimybe, nors daugiausiai perdien būdavo išduodama tik 50 leidimų.
Saugumas – prioritetas
Oro uostai, dirbdami kartu su saugumo tarnybomis, atrenka geriausias dienas bei valandas, kada pasiūlyti klientams patekimą į oro uostą be skrydžių bilietų. Taip pat pasiūlo ir kvotas, kiek žmonių galėtų patekti į oro uosto teritoriją.
„Panašu, kad šios naujovės bent kol kas nesukėlė didelių problemų. Didžiausia sėkmės dalis priskiriama būtent sėkmingam koordinavimui tarp vietinių oro uostų atstovų bei saugumo inspekcijų“, – teigė Christopher Bidwell, Tarptautinių Šiaurės Amerikos oro uostų Tarybos viceprezidentas.
Tiesa, šiuo metu baiminamasi, jog kai kurios insfrastruktūros gali nebeatlaikyti tokių didelių žmonių srautų.
„Nekeleiviniai leidimai tikrai yra sėkmingas papildomų pajamų generavimo šaltinis. Tačiau specifiniai klientai taip pat turi praeiti patikrą, todėl skrendantys keleiviai ilgiau turi užgaišti prie patikros. Tikimasi, jog šiais metais mūsų oro uoste bus 4 procentų keleivių patikros augimas“, – teigė Paul Brown, Atlantos oro uosto atstovas.
P.Brown pažymi, jog siekiant plėsti patikros punktų skaičių, reikalingas miesto valdžios patvirtinimas, kurio kaip tik dabar ir laukia.
„Tampoje nekeleiviniai leidimai yra išskirtinai populiarūs“, – sakė D.Valentine. Ji tvirtino, jog šie leidimai ne tik populiarūs tarp tų žmonių, kurie nori patekti į parduotuves ar restoranus oro uosto viduje, tačiau ir tarp tų, kurie tiesiog nori iki galo palydėti savo artimuosius ar draugus, kurie išskrenda iš šio miesto.
Pagal bloomberg.com parengė Akvilė Bružinskaitė