Jie lėktuvais skrido zuikiu: gyvybe rizikavę ekstremalai neįtarė, ką teks ištverti

2019 m. liepos 13 d. 13:32
Lrytas.lt
Iš Kenijos oro linijų „Kenya Airways“ lėktuvo, birželio pabaigoje skridusio iš Nairobio (Kenija) į Londono Hitrou oro uostą Didžiojoje Britanijoje, iškrito žmogaus kūnas. Spėliota, jog tai galėjo būti be bilieto keliavęs asmuo. Vėliau pasirodė žinių, jog tai – Nairobio oro uosto darbuotojas.
Daugiau nuotraukų (3)
Jo kūnas nukrito viename Londone sode miesto pietuose, vos neužmušęs sodo šeimininko.
Ekstremalai, kurie ryžtasi be bilieto keliauti pasislėpę techniniame lėktuvo skyriuje – atskira zuikiu keliaujančiųjų kategorija. Tiesa, tokių keleivių gana nedaug. Kur kas dažniau pasitaiko tokių, kurie mėgina pakliūti į lėktuvą prisidengę svetimu ar padirbtu dokumentu.
Kai kuriose valstybėse oro uostuose kontrolė nėra itin griežta, todėl vadinamieji zuikiai nesudėtingai pakliūva į lėktuvą. Dažniausiai tai būna vyrai, bandantys patekti į Europą ar Šiaurės Ameriką. Dalis jų taip gelbstisi nuo persekiojimo savo gimtinėje ar sprunka iš konfliktų zonos. Kiti gi taip viliasi rasti geriau apmokamą darbą ir susikurti naują gyvenimą.
Ar dažnai zuikiai slepiasi važiuoklės skyriuje? Nedažnai, bet pasitaiko.
Britų civilinės aviacijos valdyba suskaičiavo, kad 2004 m. sausio iki 2015 m. kovo britų oro uostuose aptikti šeši be bilietų skridę keleiviai, bandę kelionės tikslą pasiekti būtent važiuoklės skyriuje. Dar vienas toks keleivis atsirado lėktuve, į Didžiąją Britaniją atskridusiame iš kitos šalies.
JAV Federalinė civilinės aviacijos valdyba suskaičiavo, kad nuo 1947 iki 2012 m. visame pasaulyje buvo įregistruoti 85 zuikiu važiuoklės skyriuje keliavusiųjų atvejai. Iš viso skridusių be bilietų – 96 žmonės.
Šiame vaizdo įraše galite matyti, kaip atrodo važiuoklės skyrius ir kur saugiausia slėptis.
Tačiau ne visi pasiekia galutinę stotelę gyvi.
2001 m. 21-erių Mohammedas Ayazas iš Pakistano buvo rastas negyvas automobilių stovėjimo aikštelėje prie parduotuvės netoli Londono Hitrou oro uosto. Ketveriais metais anksčiau prie tos pačios parduotuvės žmonės rado dar vieno iš lėktuvo iškritusio asmens kūną.
Nežinia, kaip vaikinas prasibrovė pro oro uosto apsaugos pareigūnus. Lėktuvui riedant į pakilimo taką, „British Airways“ lėktuvo „Boeing 777“ keleiviai ėmė kalbėti, jog nematyti juodai vilkinčio vyro, kuris buvo pastebėtas bėgantis po lėktuvo sparnais.
Apie tai buvo informuotas pilotas, tačiau jis kelionės nenutraukė.
Iš gausios šeimos kilęs M.Ayazas, neprastas futbolo ir kriketo žaidėjas, mokyklą paliko būdamas 16-os. Vaikinas pradėjo dirbti šeimos laukuose. „Jis visada kalbėjo apie tai, kad vyks dirbti į JAV ar Europą. Tačiau tokiems vargšams kaip mes neišduoda vizų“, – po nelaimės kalbėjo vaikino brolis Gulis Biharas.
Septyni mėnesiai iki nelaimės M.Ayazas nusprendė prisijungti prie būrio pakistaniečių, kurie Persijos įlankos šalyse dirba statybose. Vaikinas tikėjosi uždirbti ir pinigais aprūpinti savo šeimą.
Atsirado agentas, kuris pažadėjo rasti darbo vietą Dubajuje (JAE). Už skrydį, vizą ir mokesčius agentui M.Ayazas turėjo pakloti 1,3 tūkst. svarų sterlingų. Kas surinktų pinigus, šeima įsiskolino.
Vaikinas iš darbdavio turėjo gauti 77 svarus sterlingų per mėnesį. Palyginti su Pakistane mokėtomis algomis tai buvo nemenka suma, tačiau, nepaisant to, būtų tekę dirbti dvejus metus vien tam, kad išmokėtų skolas. Negana to, darbdavys vaikiną apgavo – atėmė pasą, o už darbą temokėjo po 19 svarų sterlingų, kurių vos pakako maistui nusipirkti.
Kelios savaitės iki mirties M.Ayazas skambino šeimai. Brolis pamena, kad vaikinas buvo labai nusiminęs. Netrukus jis, nieko apie tai nepasakęs šeimai, nusigavo į Bahreiną, iš kurio lėktuvo važiuoklės skyriuje išskrido į Londoną.
2007 m. kito jaunuolio kūnas aptiktas Los Andžele (JAV) „British Airways“ oro linijų lėktuvo važiuoklės skyriuje.
2012 m. rugpjūtį be bilieto skridusio keleivio kūną rado lėktuvo į Hitrou atskridusiame iš Keiptauno (PAR) važiuoklės skyriuje.
Tų pačių metų rugsėjį Londono vakaruose negyvas rastas 26-erių Jose Matada iš Mozambiko. Jaunuolis žuvo nuo daugybinių traumų, kurias patyrė iškritęs iš lėktuvo, skridusio iš Angolos. Reikėjo pusmečio, kad būtų nustatyta žuvusiojo tapatybė – šio žmogaus niekas nepasigedo, o jis pats su savimi neturėjo jokių asmens tapatybės dokumentų.
Galiausiai policijai pavyko nustatyti jo tapatybę pagal telefono SIM kortelę, kurią J.Matada turėjo kišenėje. Iš kortelės duomenų pagal trumpąsias žinutes pavyko atsekti moterį, kuriai jaunuolis buvo dirbęs. Ji tiksliai apibūdino tatuiruotę ant J.Matados rankos ir taip padėjo atpažinti žuvusįjį.
J.Matada kišenėje teturėjo vieną svarą. Jaunuolio kūnas rastas viena diena po jo gimtadienio.
Nežinia, ar J.Matada iš lėktuvo, kai šiam artėjant link nusileidimo tako, atsidarė važiuoklė, iškrito jau būdamas negyvas.
Nors keleivis vilkėjo tik plonais drabužiais, panašu, jog jis ištvėrė didžiąją 12-os valandų skrydžio dalį, nors dėl žemo deguonies lygio ir 60 laipsnių šalčio važiuoklės skyriuje jis ir buvo netekęs sąmonės.
2015 m. birželį žmonės aptiko vyro kūną ant biurų pastato Ričmonde. Kitas vyriškis gyvas, tačiau kritinės būklės buvo rastas Hitrou. Spėta, kad jiedu į Didžiąją Britaniją atskirto zuikiu iš Johanesburgo (PAR).
Taisyklė, kad taip keliaudami išgyvena jauni žmonės. Dar viena sąlyga – skrydžiai turi būti sąlyginai trumpi.
2010 m. birželį orlaivio, atskridusio į Hitrou iš Vienos (Austrija) važiuoklės skyriuje, oro uosto darbuotojai rado 20-metį rumuną. Dėl prasto oro lėktuvas negalėjo pakilti aukščiau 25 tūkst. pėdų (7,6 tūkst. metrų).
JAV Federalinė civilinės aviacijos valdybos skaičiavimu, 23 asmenys – panašiai kas ketvirtas – ištverdavo kelionę lėktuvo važiuoklės skyriuje, rašo bbc.com.
Kiti neeiliniai atvejai
1969 m. Armando Socarrasas Ramirezas, būdamas 22-ejų, išgyveno per skrydį iš Havanos (Kuba) į Madridą (Ispanija), nors orlaivyje taip sustiro, kad, jį aptikus apsaugos darbuotojui, vaikino veidas buvo apšalęs. Tai, kad jaunuolis išgyveno, medikai vadino stebuklu.
Kartu ant lėktuvo važiuoklės užšokęs ir važiuoklės skyriuje skridęs jo bičiulis Jorge Blanco greičiausiai iš orlaivio iškrito, o po to jį sučiupo Kubos policija.
1996 m. 22-ejų mechanikas Pardeepas Saini ištvėrė 10 valandų skrydį iš Delio (Indija) į Londoną. Tačiau jo 18-metis brolis Vijay 60 laipsnių šalčio temperatūroje mirtinai sušalo, o jo kūnas iš lėktuvo iškrito, kai orlaivis leidosi Hirtou.
Vedęs ir du vaikus auginantis Pardeepas dabar dirba Hitrou oro uoste vairuotoju. Medikai spėja, kad greičiausiai vyrui pavyko išgyventi dėl to, kad jo kūnas, lėktuvui pakilus, paniro į komą primenančią būseną. Orlaiviui nusileidus vaikiną ant asfalto pastebėjo bagažą surenkantys oro uosto darbuotojai. Kadangi Pardeepui per skrydį stigo deguonies, jis šiandien menkai prisimena pačią kelionę.
Iš ligoninės išleistą vaikiną norėta deportuoti į Indiją, nors jis aiškino, kad ten jį persekioja policija kaltindama ryšiais su sikhų teroristais. Teismo procesai, po kurių buvo leista Pardeepui likti Didžiojoje Britanijoje, baigėsi tik 2014 metais.
Dėl brolio mirties vyras šešerius metus kentė depresiją.
2000 m. Fidelis Maruhi liko gyvas po 7,5 val. trukusios kelionės iš Taičio į Los Andželą (JAV). F.Maruhi per skrydį buvo netekęs sąmonės, todėl negali pateikti jokių detalių.
2002 m. 22-ejų Victoras Alvarezas Molina keturias valandas skrido iš Kubos į Monrealį Kanadoje. Vyro pabėgimas iš Kubos prasidėjo žmonos skambučiu. „Spruk iš Kubos“, – įspėjo ji sutuoktinį, dirbusį Havanos oro uoste. Desperatiškos žinutės priežastys lieka neaiškios. Per keturias valandas trukusią kelionę vyras saujoje gniaužė dukters nuotrauką ir meldėsi, kad galiausiai viskas baigtųsi geruoju.
V.A.Molina išgyveno dėl to, kad per trūkusį vamzdį į važiuoklės skyrių tekėjo šiltas oras, be to, vyras turėjo į ką įsitverti važiuoklei prieš tūpimą išsiskleidžiant.
V.A.Molinai pavyko Kanadoje gauti pabėgėlio statusą. Kadangi V.A.Molina buvo kariškis, jį deportavus grėsė 15 metų kalėjimo ar netgi mirties bausmė.
2014 m. Yahya Abdi, būdamas vos 15 metų, „Boeing 767“ lėktuvu perskrido iš San Chosės (JAV) į Maujį Havajuose. Jis pats netikėjo, kad išgyvens per 5,5 val. trukmės kelionę. Pakalbintas įvykiams aprimus paauglys pasakojo prisimenantis, kaip lėktuvui kylant jis užsidengė ausis.
Vaikinas lėktuvo ilgai nesirinko – šoko į patį pirmąjį, skrendantį į Vakarus. Imigrantas iš Somalio pasakojo, kad taip bandė pabėgti iš namų Kalifornijoje, nes čia nesijautė laimingas. „Taip pasielgiau, nes nenorėjau gyventi su įmote. Be to, svajojau surasti savo mamą, kurios nemačiau nuo mažų dienų“, – pasakojo Yahya Abdi.
Tuo metu, kai sūnus spruko iš JAV, jo mama gyveno pabėgėlių stovykloje Etiopijoje.
Kas dedasi per skrydį?
Įtraukiama važiuoklė gali zuikiu jos skyriuje skrendantį asmenį paprasčiausiai uždusinti. Jei lieka gyvas, toks keleivis gali mirtinai sušalti, nes temperatūra važiuoklės skyriuje nukrenta iki 63 laipsnių žemiau Celsijaus, žmogus gali apkursti, jam gresia acidozė (organizmo rūgščių ir šarmų pusiausvyros sutrikimas, kai parūgštėja kraujas ir/ar kiti organizmo), kuri gali sukelti komą ir mirtį.
Pakilus į didesnį nei 5,5 tūkst. m aukštį ištinka hipoksija – ima stipriai stigti deguonies, todėl žmogų apima silpnumas, drebulys, pradeda trikti rega.
Pakilus į 6,7 tūkst. m aukštį keliaujančiajam zuikiu bus sudėtinga neprarasti sąmonės, nes kraujyje pradės kristi deguonies lygis.
Tolimiesiems reisams įprastiniame 10 km aukštyje žmogaus plaučiai negeba savarankiškai funkcionuoti.
Galiausiai, artėjant prie oro uosto, važiuoklės liukai atsidaro, todėl čia besislepiančiam žmogui nesudėtinga iškristi ir tėkštis į žemę iš kelių šimtų metrų aukščio.
zuikiaiLėktuvai^Instant
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.