Šie orlaiviai ištikimai tarnavo 10 metų, skraidė nudažyti aviakompanijos „Singapure Airlines“ spalvomis, ir štai dabar užleidžia dangaus žydrynę mažesniems savo broliams. Pasak portalo wprost.pl, tai yra „gigantiškų orlaivių epochos pabaigos pradžia“.
Lėktuvai „Airbus A380“, vadinamieji „Super Jumbo“, komercinius skrydžius pradėjo 2007 metais. Iš pradžių penki A380 modelio lėktuvai buvo pagaminti bandymamas ir pristatymui specialistams bei plačiajai visuomenei. Pirmasis „Airbus A380“ pristatytas 2005 metų sausio 18 dieną Tulūzoje. Iš šio Prancūzijos miesto aerodromo tų pačių metų balandžio 27 dieną jis pakilo ir pirmajam bandomajam skrydžiui.
Po beveik 4 valandas trukusio skrydžio lakūnas žurnalistams sakė, kad valdyti lėktuvą buvo taip pat legva, kaip ir dviratį.
2007 metų spalio 25 dieną Singapūro avialinijų orlaivis „Airbus A380“ atliko pirmąjį komercinį skrydį su 450 keleivių iš sostinės Singapūro į Sidnėjų.
Dabartiniu metu pasaulio oro bendrovių laivynuose yra 233 tokios mašinos, o pačių oro bendrovių, kurios turi tokių lėktuvų, šiuo metu yra penkiolika, tarp jų „Air France“, „Lufthansa“, „British Airways“, „China Southern Airways“, „Emirates“.
Iš viso buvo pagaminti 235 šio modelio lėktuvai, ir štai dabar dviejų pirmųjų likimas jau nuspręstas – jie keliauja į metalo laužą. Minėtame oro uoste šiuo metu lėktuvai yra demontuojami. Tviteryje įdėtose nuotraukose matyti, kad iš jų jau išimti didžiuliai varikliai.
Atitarnavę orlaiviai buvo vieni iš pirmųjų, kuriuos gamino „Airbus“ ir kurie buvo naudojami bandomiesiems skrydžiams. Kadangi ilgalaikės nuomos bendrovei nepavyko rasti aviakompanijos, kurią būtų sudominę šie „senjorai“, neliko nieko kito, kaip juos išardyti.
Kintanti rinka
„Airbus A380“ buvo atsakas į legendinį amerikiečių „Boeing 747“, vadinamąjį „Jumbo Jet“, kuris pirmąjį komercinį skrydį atliko 1970 metais ir daugiau kaip trisdešimt metų, iki pat „Airbus A380-800“ sukūrimo, buvo didžiausias pasaulyje keleivinis lėktuvas.
Šį titulą iš „Boeing Commercial Airplanes“ perėmė „Airbus“ kompanijos „Super Jumbo“. Tačiau Prancūzijos gamintojas neteisingai įvertino rinkos poreikius. Kaip paaiškėjo praėjus keleriems metams nuo gamybos pradžios, pasaulio oro bendrovės pakeitė savo strategiją.
Vežėjai atsisakė sumanymo pirkti didžiulius lėktuvus tolimojo susisiekimo linijoms ir visas viltis sudėjo į mažesnius orlaivius bei didesnį maršrutų skaičių. Paaiškėjo, kad lainerių „Jumbo Jet“ ar „Super Jumbo“ visos vietos beveik niekada nebūdavo užpildomos, ir skraidymas jais nebuvo pelningas.
Didžiausias „Airbus“ klientas užsakytų A380 modelio lėktuvų požiūriu yra JAE oro bendrovė „Emirates“. Daugiau nei pusė šių mašinų skraido užsivilkusios šio arabų vežėjo „livrėjas“. Viena vertus, taip yra dėl gana specifinės Persijos įlankos regiono aviacijos rinkos, o kita vertus – nafta turtingos šalies noro pasiūlyti išskirtinį patogumą į šalį ir iš jos skrendantiems turtingiems verslininkams ir komfortą mėgstantiems žmonėms.
Aviakompanijos atsisako užsakymų
„Airbus“ netrukus gali atsisakyti A380 modelio lėktuvų gamybos. Kai kurie „Super Jumbo“ užsakymai, kuriuos aviakompanijos pateikė gamintojui, neseniai buvo atšaukti. Vežėjai persigalvoja ir nori pakeisti užsakymus. Dabar jie pageidauja mažesnių lėktuvų – pavyzdžiui, A350 arba „A33neo“.
Parengė Leonas Grybauskas