Per artimiausius 20 metų pasaulinis orlaivių skaičius išaugs dvigubai ir, anot „Boeing“ prognozių, lėktuvų skaičius pasieks 48 540. O kas juos aptarnaus?
Charizmatiška skrydžių įgula
Turbūt pirmosios profesijos, šaunančios į galvą, pagalvojus apie karjerą aviacijoje – pilotai ir skrydžių palydovai, kuriuos kiekvienas esame sutikęs skrydžio metu ar matę Holivude kurtuose kino filmuose.
Tai ne tik geriausiai aviacijos industriją reprezentuojančios specialybės, bet ir vienintelės, suteikiančios galimybę mėgautis skrydžiais bene kasdien.
Skrydžių palydovai yra ne tik charizmatiški. Tai ir nepriekaištingo klientų aptarnavimo etalonai.
Tai profesionalai, kurie turi puikią galimybę pamatyti pasaulį ir susipažinti su aviacijos bei skrydžių užkulisiais. Geriau neapsigauti – orlaivių palydovų pagrindinė pareiga, toli gražu, nėra skrydžio metu pasiūlyti keleiviams kavos ar užkandžių. Jų tikslas – užtikrinti saugumą ir ramaus skrydžio patirtį.
Jie turi informuoti, kaip dera elgtis įvairiose nenumatytose situacijose, supažindinti su lėktuvo išplanavimu ir jo įranga, o, esant reikalui – suvaldyti keleivių paniką ir nerimą.
Gera žinia ta, jog skrydžių palydovų profesinis kelias nereikalauja aukštojo išsilavinimo ar ilgų mokslo metų. Būsimieji skrydžių palydovai, praėję atranką, pradeda specialius kelis mėnesius trunkančius kursus. Šių kursų programa ir trukmė gali skirtis. Tai priklauso nuo pasirinktos aviakompanijos ar aviacinių mokymų centro, šalies bei regiono, kuriame tenka dirbti.
Pasitempę ir ryžtingi pilotai
Nors skrydžių palydovai yra didelė ir svarbi lėktuvo įgulos dalis, tačiau orlaivio pilotai, neabejotinai, šios įgulos vedliai. Piloto profesija tai ne tik nepriekaištinga uniforma ir kelionės aplink pasaulį, tai prestižas, socialinis statusas ir aukštas atlyginimas – piloto alga priklausomai nuo jo kvalifikacijos, patirties, oro linijų ar šalies, kurioje skraido, gali svyruoti nuo kelių iki keliasdešimties tūkstančių eurų per mėnesį. Štai Lietuvoje, „Sodros“ duomenimis, daugiausiai uždirba skrydžių valdytojai (4,2 tūkst. Eur) ir pilotai (4 tūkst. Eur). Priešingai nei skrydžių palydovo ar antžeminių paslaugų specialisto kvalifikacijos, šios, neįgysite per kelis mėnesius.
Ne paslaptis, jog piloto specialybė ne vienam kelias asociacijas kaip gana brangi investicija į savo profesinę ateitį.
Galima bandyti sėkmę tapti vienu iš keliolikos valstybės finansuojamose vietose 5 metus besimokančių būsimųjų pilotų, tačiau šiam sprendimui yra ir alternatyvų – Lietuvoje prieš metus startavo „Tapk pilotu“ programa, galinti pasiūlyti finansinį sprendimą ir padėti troškimą įgyti piloto profesiją įgyvendinti per 2,5 metų čia pat – Vilniuje.
Lietuvoje yra aviacinių mokymų centrų su išvystyta infrastruktūra ir sertifikuota mokymų programa, kurie suteikia galimybę siekti svajonių profesijos nesiblaškant po pasaulį.
Kaip tampama pilotu?
Pasak „Tapk pilotu“ projekto vadovės Vaidos Eičinienės, nuo svajonės iki prestižine tituluojamos profesijos jus skiria penki žingsniai, kurių trukmė vidutiniškai siekia 2,5 metų. Per tokį gana trumpą laiką įgyjama prestižine įvardijama profesija, kuriai aukštojo mokslo diplomas nėra reikalavimas – oro linijos, įdarbindamos pilotus, atsižvelgia į jų įgytą komercinio piloto licenciją, kvalifikaciją bei asmenines savybes. „Vienas iš privalumų yra tas, kad būsimųjų pilotų atrankos vyksta kelis kartus per metus, o mokslų pradžia nepriklauso nuo akademinių mokslo metų pradžios. Taigi pilotai pradeda krimsti mokslus vos tik praėję atranką,“ – pabrėžia V. Eičinienė.
Norint tapti orlaivio pilotu, laukia intensyvūs mokymai, kurių programoje greta 14 dalykų teorinio kurso, pilotai laiko praktinių skrydžių sesijas – mokosi skristi tiek mažais vienmotoriais ir dvimotoriais lėktuvėliais, treniruojasi realaus skrydžio treniruokliuose, kurie atitinka didžiuosius orlaivius, bei laiko egzaminus tikruose orlaiviuose.
Galbūt nustebsite, tačiau praktinių skrydžių tikslas nėra išmokyti būsimą pilotą tiesiog valdyti lėktuvą.
Didžioji laiko dalis skiriama išmokti valdyti orlaivį nepalankiomis oro sąlygomis bei nenumatytų situacijų kontrolei ir žinių gilinimui, kaip elgtis ištikus vienokiems ar kitokiems techniniams gedimams. Tokiu būdu lavinamas protas lengviau priima sprendimus kritinėse situacijose ir užtikrina piloto profesionalumą.
Karjera ir alternatyvos
Jeigu galvojate, jog tapę pilotu nebeturėsite kur tobulėti ir ko siekti – klystate. Pilotas, sukaupęs pakankamai patirties, gali įgyti kapitono kvalifikaciją, kuri įrodys, jog jis tapo nenuginčijamu savo srities profesionalu. Tiesa, tai viena iš profesijų, turinti griežtą amžiaus ribą, kurią pasiekus pilotas privalo išeiti į pensiją. Priklausomai nuo regiono, šis amžius svyruoja nuo 60 iki 67 metų.
Visgi, svarbu paminėti, jog pilotai gali save realizuoti ir instruktoriaus vaidmenyje. Praėję specialius kursus ir pelnę instruktoriaus kvalifikaciją, pilotai įgyja teisę sukauptą patirtį ir žinias perduoti studentams. Dažniausiai instruktorių pareigas užima aktyviai skraidantys pilotai, tačiau šioje pozicijoje jie gali likti ir išėję į pensiją.
Nematoma aviacijos pusė
Svarbu suprasti, jog aviacija savyje talpina kur kas įvairesnį spektrą specialistų ir profesionalų, nei pasitempęs pilotas ir pozityvumu trykštančios orlaivių palydovės. Šie specialistai į orą niekada taip ir nepakyla, o svarbų savo darbą atlieka ant žemės.
Skrydžių dispečeriai, valdytojai ir antžeminio aptarnavimo specialistai rūpinasi įvairiais procesais, kurie būtini, norint skrydį vadinti pavykusiu. Skrydžių dispečeriai ruošia skrydžių planus, apskaičiuoja reikalingo kuro sąnaudas, tikrina oro sąlygų tinkamumą, bei įvertina kokia lėktuvo įgulos sudėtis bus reikalinga konkrečiam skrydžiui.
Tuo tarpu antžeminio aptarnavimo specialistai apima visą personalą, sutiktą nuo akimirkos, kai įžengiate į oro uostą, iki momento, kai įlipate į lėktuvą. Nuo darbuotojų, atsakingų už dokumentų ir bilietų patikrą, keleivių ir bagažo registraciją, iki specialistų, kurie rūpinasi lėktuvu, jam esant ant žemės. Jie pasitinka besileidžiančius lėktuvus, įvertina jų būklę, aprūpina orlaivius elektros energija, užtikrina gabenamų krovinių saugumą ir atlieka dar daug kitų pareigybių, kurių įprastai keleivis nemato.
Oro eismo kontrolieriai
Viena svarbiausių, nors mažiausiai matomų aviacijos industrijos profesijų – skrydžių valdytojai. Šios srities specialistai nuolat komunikuoja su pilotais, informuodami juos apie oro sąlygų ir skrydžių maršruto pokyčius. Šios srities specialistai nuolat komunikuoja su pilotais, informuodami juos apie oro sąlygų ir skrydžių maršruto pokyčius.
Palaiko ryšį su kitų oro uostų skrydžių centrais, bei naudodamiesi įvairia technine įranga ir specialiais radarais stebi orlaivių judėjimą danguje ir užtikrina saugų jų eismą. Skrydžių valdytojo tikslas – sėkmingai sukoordinuoti orlaivių eismą ore bei oro uoste.
Jei trokštate tapti aviacijos dalimi, išvardintos profesijos puikus būdas tai padaryti, mat jas įgyti galite greitai. Jeigu siekiate skrydžių operatoriaus ar antžeminio aptarnavimo specialisto profesijos, galite joms pasiruošti tiek Lietuvoje, tiek užsienyje vos per kelias savaites ar mėnesius, pasirinkę specialias mokymų programas. Tuo tarpu tapti skrydžių valdytojo profesija pareikalaus kiek daugiau laiko investicijų –priklausomai nuo to kokias studijas pasirinksite, jos gali trukti nuo 2 iki 5 metų.
Aviacija – ne tik skraidymas
Kalbant apie aviaciją svarbu suprasti, jog ši industrija neapsiriboja lėktuvais ir oro uostais. Šioje industrijoje stipri švietimo ir verslo sritis, kurioms reikalinga detaliai apgalvota plėtra ir vystymas. Šie procesai reikalauja tiek aviacinių, tiek verslo valdymo žinių. Sujungus vadybos ir aviacijos įgūdžius į vieną visumą, atsiveria neribotos karjeros galimybės.
Nuo reklamos ir pardavimų iki aviacijos draudimo ir oro uostų konsultavimo. Jeigu aviacija jūsų aistra ir norite pažinti šios srities komercinius vingius, tuomet savo karjeros kelią atrasite aviacijos vadyboje.
Tai aukštojo išsilavinimo reikalaujanti specialybė, kuriai reikalingi vadybos, teisės, marketingo ir ekonomikos pagrindai. Šioms pozicijoms užimti galite rinktis konkrečiai į aviaciją orientuotas studijas Lietuvoje ar užsienyje, arba pritaikyti įprastines neriant į aviacijos srities specifiką.