Jau antra savaitė, kaip tūkstančius kilometrų besidriekiantis vamzdynas iš esmės neveikia, nes jis pripildytas užterštos naftos.
Agentūros „Reuters“ duomenimis, jos čia yra apie 37 milijonai barelių. Ši nafta sumaišyta su organiniais chlorido junginiais. Dabar ji stovi naftotiekyje Baltarusijoje, Lenkijoje, Ukrainoje, Slovakijoje, Vengrijoje bei Čekijoje. Kaip skelbia „Deutsche Welle“, nenukeliavo ji tik iki Vokietijos, kur ir baigiasi šis dujotiekis.
Vengrijos, Čekijos ir Lenkijos valdžia jau davė leidimą naudoti anksčiau sukauptas juodojo aukso atsargas, kad nereikėtų stabdyti naftos perdirbimo gamyklų. Apie teršalus vieni pirmųjų pranešę baltarusiai skelbia, kad šiuo metu į Mozyrio perdirbimo gamyklą jau atiteka švari nafta.
Tačiau lieka iki šiol neišku, kaip teks pašalinti iš vamzdynų pavojingą krovinį. Nežinoma, ir kiek tai kainuos, nors sumos turėtų būti sunkiai protu suvokiamos – kalbama net apie tūkstantį traukinio sąstatų su cisternomis. Tuo metu nekokybišką naftą pumpavę rusai kol kas šykšti išsamesnės informacijos.
Kaip galėjo patekti teršalai? Atsakymas paprastas – organiniai chloridų junginiai naudojami baigiančiose išsekti naftos verslovėse, kad būtų galima išpumpuoti jos likučius. Vėliau jie atskiriami, tačiau šiuo atveju akivaizdu, kad tai nebuvo padaryta.
Kas bus toliau? Kad už naftos eksportą atsakinga Rusijos kompanija „Transneft“ patirs milžiniškų nuostolių, tai jau akivaizdu. Tačiau jų dydį lems laikas, per kurį bus išvalytas vamzdynas.
Įmanoma, kad užteršta nafta būtų toliau pumpuojama į Lenkijos Gdansko arba Vokietijos Rostoko pusę, ten perpilama į tanklaivius ir plukdoma į Rusijos Novorosijsko uostą. Taip pat įmanoma pumpuoti ją atgal į Baltarusiją, ten perkrauti į cisternas ir jomis gabenti į Novorosijską.
Tačiau bet kuriuo atveju tai reikštų, jog naftos eksportas į Lenkiją ar Vokietiją sustotų keliems mėnesiams, nes juodasis auksas atgaline kryptimi vamzdynu teka lėtai, o jam pergabenti reikia gausybės cisternų ir traukinių, kurių vienu metu pristatyti neįmanoma.
Rusai turi ir dar vieną bėdą: naftotiekio „Družba“ atšaka nafta pumpuojama ir į šios šalies Ust Lugos uostą prie Baltijos jūros, o iš jo gabenama tanklaiviais pirkėjams. Tačiau ši atšaka irgi užteršta, todėl, „Reuters“ žiniomis, stambiausia pasaulyje naftos prekybos kompanija „Vitol“ neseniai atsisakė pirkti ją iš Ust Lugos, todėl uosto darbas buvo sustabdytas maždaug parai.
Tačiau pirkėjams iš jo jau galėjo būti išgabenta mažiausiai 10 tanklaivių nešvarios naftos. Tą iš esmės pripažįsta ir Kremlius – baigiantis balandžiui agentūra „Interfaks“ išplatino Rusijos energetikos ministerijos pranešimą, kuriame teigiama, kad į Ust Lugos uostą patenkančios naftos kokybė turi būti normalizuota iki gegužės 7 dienos.
Tiesa, gali būti, kad užteršta nafta paprasčiausiai skiedžiama švaria ir siunčiama pirkėjams. Būtent taip elgiamasi Novorosijske. „Geležinkelininkai padeda gabenti nekondicinę naftą iš Baltarusijos, kurią mes Novorosijske maišysime su normalia ir toliau realizuosime“, – taip Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui raportavo „Transneft“ vadovas Nikolajus Tokarevas.