Indiškas kapitalizmas: joga, paveldas ir valdžios parama

2019 m. balandžio 13 d. 11:48
Du indai sukūrė milijardais apyvartą skaičiuojančią įmonę, tačiau vienas iš jų mėgaujasi turtais, o kitas tvirtina netgi neturintis sąskaitos banke.
Daugiau nuotraukų (1)
Indijos jogas Baba Ramdevas labai dažnai moko žmones ilgai kalbėdamas. Paskui ima nusirenginėti ir tęsia pasirodymą jau apnuogintu pilvu, per kurį nuvilnija banga, pakyla aukštyn iki šonkaulių, po jais ir vėl leidžiasi žemyn.
Taip B.Ramdevas kvėpuoja. Niekas nežino, kiek šiam jogos mokytojui metų. Aišku, kad įpusėjęs šeštą dešimtį, tačiau puikios fizinės formos.
Ir religija, ir pelnas
B.Ramdevas – vienas žinomiausių ir įtakingiausių Indijos žmonių.
Tą vakarą, kai jo paskaitos Delyje klausėsi vokiečių „Der Spiegel“ žurnalistai, jis grupei moterų verslininkių kalbėjo apie savo sėkmės paslaptį. Apie tai, kaip jis, milijonų indų dvasinis mokytojas, sugebėjo sukurti milijardų vertės imperiją.
Bet ar tai nėra prieštaravimas – religija ir pelnas? Ar gali asketu save vadinantis žmogus verstis komercija, kurios pamatas – sePatanovės indų išmintis?
„Pinigai nėra savaime blogi, – sako B.Ramdevas. – Tik tai, kas už juos daroma, gali būti blogai.“
Jis tvirtina nieko neuždirbantis iš „Patanjali“ (taip vadinasi bendrovė, kurios veidu jis yra tapęs), net neturintis banko sąskaitos. B.Ramdevo teigimu, jo įmonė tarnauja tik tautai.
Tapo reklamos veidu
B.Ramdevas yra vadinamasis sanjasinas, atpažįstamas iš oranžinės spalvos apdaro. Žmogus, atsisakęs pasaulio džiaugsmų ir gyvenantis atsiskyrėliškai.
Bet vargu ar kas nors galėtų būti už jį aktyvesnis. Jis – rytinės jogos laidos per televiziją vedėjas. O „Patanjali“ parduoda kone viską – nuo šampūnų iki miltų. Neseniai jos asortimentą papildė ir džinsai.
Vos per penkerius metus po įkūrimo vartojimo prekių gamintojo apyvarta padidėjo 15 kartų – iki milijardo eurų.
Tarptautiniai koncernai jau pradėjo kopijuoti „Patanjali“ produktus, o barzdotojo guru atvaizdas puošia kioskus nuo Himalajų iki Pietų pakrantės.
Šią bendrovę B.Ramdevas įkūrė 2006-aisiais kartu su verslo partneriu Acharya Balkrishna. Pastarasis ir pristatomas kaip bendrovės savininkas, nes jogos mokytojui oficialiai niekas nepriklauso.
Jų produktų pagrindas – tradicinė indų medicina. Kiekvienas gaminys tuo paremtas, nesvarbu, kas tai būtų, – muilas ar indų ploviklis. Daugelis indų užkibo ant tokio masalo.
„Patanjali“ turi daug naudos iš B.Ramdevo populiarumo.
Todėl guru partnerio A.Balkrishnos turtą „Forbes“ vertina beveik penkiais milijardais dolerių (4,44 mlrd. eurų) ir priskiria jį prie 25 turtingiausių Indijos žmonių.
Kitiems belieka kopijuoti
Nors ir ne visada, bet dažniausiai „Patanjali“ produktai pigesni nei konkurentų.
Konkurencingumo stokos šiai įmonei neprikiši, o Vakarų kompanijos tiesiog priverstos sekti jos pėdomis.
Pavyzdžiui, dantų pastos „Colgate“ pardavimas Indijoje anksčiau augdavo po dešimt procentų per metus, tačiau staiga tas augimas smuktelėjo vos iki vieno procento.
Kas nutiko? Paaiškėjo, kad „Patanjali“ pradėjo pardavinėti gvazdikėlių skonio dantų pastą – molio spalvos, pikantiško, truputį aštroko kvapo.
„Colgate“, norėdama išlikti konkurencinga Indijos rinkoje, nutarė neatsilikti – sukūrė aromatingo skonio pastą ir sumažino kainą, todėl šis prekės ženklas vėl atsigavo.
Nuo konkurencinės kovos nuošalyje neliko ir grožio pramonės milžinas „L’Oreal“, pasiūlęs savo gaminių gerbėjams pagal ajurvedos tradicijas pagamintą šampūną.
Beje, tokia pasaulinių kompanijų strategija milžiniškoje valstybėje pasiteisino. Ne veltui pastaraisiais ataskaitiniais metais milžinių spaudžiamos „Patanjali“ pelnas sumažėjo – tai nutiko pirmą kartą nuo jos įkūrimo.
Elgiasi kaip populistas
Populiarus mokytojas yra artimas Indijos premjerui Narendrai Modi ir jo hinduistų nacionalistų partijai „Bharatiya Janata“, padėjo jam rinkimų kovos metu.
Kai vyko B.Ramdevo televizijos laidos premjera stadione, šalia jo tribūnoje sėdėjo finansų ministras.
Indijoje visada buvo dvasinių mokytojų, kurie vienokiu ar kitokiu būdu tapo turtingi, dažniausiai – dėl aukotojų pinigų.
B.Ramdevas yra turbūt pirmasis, įkūręs didelę bendrovę. Šis žmogus kaip niekas kitas sujungia dvasingumą, politiką ir kapitalizmą viename asmenyje.
Jis pamokslauja, jog jo sekėjams nereikia pinigų, kad gyventų sveikai ir galėtų didžiuotis savo šalies palikimu.
Milijonai indų žiūri jo televizijos laidas, tūkstančiai suplūsta į jo renginius.
Turėdamas tokią įtaką, jis dažnai priekaištauja užsienio bendrovėms dėl neokolonijinio išnaudojimo, kai kuriuos produktus vadina nuodais. Jogo nuomone, po politinio šalies išsivadavimo ateis ekonominis. O tam jis su partneriu jau pasirengę.
Tiesa, B.Ramdevas yra sulaukęs priekaištų dėl vengimo mokėti mokesčius, o „Patanjali“ gydymo priemonėse aptikta netinkamų priemaišų.
Pasipylus kaltinimams, kurių buvo tikrai daug, B.Ramdevas griebėsi įprastos retorikos: esą išpuoliai prieš jį yra puolimas prieš Indiją.
Tai ne kas kita, o populizmas, kurio apraiškų šiuo metu apstu daugelyje šalių. Skirtumas tik tas, kad B.Ramdevas nesiekia vadovauti miestui ar valstybei, jis nori tiesiog parduoti savo įmonės produkciją.
Parengta pagal „Der Spiegel“ 
sėkmės formulėjogasder Spiegel
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.