Vos per tris mėnesius Rusijoje buvo parduota beveik 10 tūkst. BMW automobilių – penktadaliu daugiau nei prieš metus.
Didelė dalis jų atiteko valdininkams, kuriems tokios mašinos buvo nupirktos už biudžeto lėšas.
O nuo šiol valstybinių įstaigų automobilių parkuose ims gausėti irgi prestižiniais laikomų „Mercedes“.
Pirmasis buvo „Ford“
Dar visai neseniai dauguma valdininkų važinėjosi Rusijoje surinktais „Ford Focus“. Šie apie 640 tūkst. rublių (beveik 9 tūkst. eurų) kainuojantys automobiliai sudarė apie penktadalį valdžios įstaigų mašinų.
Tokia tradicija tęsėsi nuo 2002 metų, kai JAV kompanija „Ford“ pradėjo gaminti savo modelius Vsevoložske, o vėliau – dar dviejuose fabrikuose.
Būtent nuo tada atsirado „importo pakaitos“ mada, kai vietoj užsieninių mašinų valdininkams būdavo perkami irgi ne vietos markių, o bent Rusijoje surinkti automobiliai.
Teko įvesti limitą
Pajutusios galimybę uždirbti sukruto ir kitos pasaulinės kompanijos.
Po kelerių metų Vokietijos BMW pradėjo surinkinėti automobilius Kaliningrado srityje įsikūrusioje „Avtotor“ gamykloje.
Nemaža dalis jų buvo nupirkti valstybės užsakymu.
Iš pradžių vokiečiai čia pagamindavo šimtus mašinų, bet jau 2010-aisiais pro fabriko vartus išriedėjo daugiau negu 10 tūkst. O kadangi jos tikrai nepigios, visuomenė pradėjo piktintis nereikalingam prestižui leidžiamomis sumomis.
Kremliaus kritikas Aleksejus Navalnas pasiūlė uždrausti valdininkams įsigyti brangias mašinas, o šiai idėjai paremti per tris mėnesius surinko net 100 tūkst. parašų.
Vyriausybė nusileido spaudimui, bet savotiškai: aukšto rango valdininkams nustatė 2,5 mln. rublių (33,8 tūkst. eurų) ribą automobiliui įsigyti, bet aukščiausio lygio pareigūnams tokių apribojimų neįvedė.
Tiesa, visiems galioja bendra taisyklė, kad mašinos turi būti surinktos Rusijoje.
Sukruto ir „Mercedes“
Neseniai šioje šalyje gamyklą atidarė ir Vokietijos „Daimler“ – „Moskovia“ pavadintame fabrike pirmiausia bus surenkami E klasės sedanai, o vėliau – ir visureigiai.
Į fabriko atidarymo iškilmes atvyko net pats šalies prezidentas Vladimiras Putinas (tiesa, rusišku limuzinu „Auris“).
Rusams šis projektas svarbus kaip įrodymas, kad net ir sankcijų laikais vakariečiai nesikrato investuoti.
Tuo metu vokiečiai buvo suvilioti lengvatomis: jiems nereikės mokėti nei žemės, nei turto mokesčių, o pelno mokestis iki 2025 metų bus nulinis ir tik nuo 2029-ųjų įsigalios bendras tarifas – 13,5 procento.
„Daimler“ čia ketina per metus surinkti apie 25–30 tūkst. automobilių.
Kaip skelbiama portale autoreview.ru, vienas svarbiausių gamyklos tikslų – valstybiniai užsakymai. Iš esmės tam ji čia ir buvo pastatyta.
Tuo metu biudžetinius automobilius valdininkams tiekdavęs „Ford“ Rusijoje nutarė pasiduoti – parduodamos net trys iš keturių kompanijai čia priklausančių gamyklų.