Susisiekimo ministerijos duomenimis, šio paketo priėmimas reikštų mūsų vežėjų išstūmimą iš Europos rinkos ir turėtų neigiamą poveikį Lietuvos ekonomikai, kadangi transporto sektorius sudaro reikšmingą BVP dalį.
Lietuvai itin svarbiame balsavime, kuriame pritrūko vos dviejų balsų, kad Mobilumo paketo priėmimas apskritai nebūtų svarstomas, iš 11 Lietuvos deleguotų europarlamentarų dalyvavo tik Antanas Guoga. Vėžėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Mečislavas Atroškevičius neslėpė nusivylimo ir situaciją vadino itin skaudžia.
„Graudu, skaudu, kad per tokius dalykus, kaip nebuvimas, nebalsavimas, mes prarandame pozicijas. Taip pat mūsų partneriai, kurie kaip kareiviai vieningai susirenka ir gina savo vėžėjų teises, o mūsų europarlamentarų nėra savo darbo vietoje“, – lrytas.lt teigė M.Atroškevičius.
Klausimas stumiamas buldozeriu
Anot jo, Mobilumo paketo įgyvendinimas Lietuvos BVP galėtų sumažinti iki 5-6 proc. Kaip pagrindinę siekio jį priimti priežastį M.Atroškevičius įvardijo didžiųjų Europos Sąjungos (ES) valstybių interesus, tačiau, jo įsitikinimu, net ir tos šalys jau suvokia, kad šis paketas nenaudingas niekam.
Tiesa, „Linava“ generalinis sekretorius mano, kad Mobilumo paketą palaikę politikai nenori pripažinti savo klaidos, dėl to balsuodami už jį esą tiesiog stengiasi eiti iki galo.
„Mes tikėjomes, kad paketas bus atidėtas kitai kadencijai, bet kažkokios jėgos buldozeriu stumia šį klausimą, ir aš vis tiek tikiuosi, kad rytoj EP vis dėlto nenubalsuos. Mes galėjome jau vakar, kai tvirtino darbotvarkę, nubalsuoti prieš šį klausimą ir jaustis saugiau.
Tokia yra teisybė, mes žinome, kad dažniausiai europarlamentarai pirmadieniais tik skrenda į darbą ir dėl to pirmadieniai yra kritinės dienos, bet kada yra svarstomi svarbūs klausimai ir žinodami tuos procedūrinius dalykus, jie vis dėlto turėtų elgtis atsargiau ir planuoti savo laiką, nes šis klausimas svarbus mums visiems“, – komentavo M.Atroškevičius.
Situacija antradienį piktinosi ir susisiekimo ministras Rokas Masiulis, kuris socialiniame tinkle retoriškai klausė, kodėl balsavime Lietuvai atstovavo vienintelis A.Guoga ir ar kitiems mūsų europarlamentarams šalies interesai yra nesvarbūs. EP biuro Lietuvoje atstovas spaudai Dovaidas Pabiržis teigė nežinantis ir negalintis pakomentuoti, kodėl balsavime dalyvavo tik A.Guoga.
Prašė atidėti balsavimą
Dar prieš posėdį penkių šalių – Lietuvos, Latvijos, Lenkijos, Vengrijos ir Bulgarijos – susisiekimo ministrai prašė EP prezidento Antonio Tajani neskubėti priimti dokumentą, o atsižvelgti į jo trūkumus ir siūlymus spręsti realias sektoriaus problemas. Ministrai ragino atkreipti dėmesį į akivaizdžius Mobilumo paketo trūkumus, kurie esą ne tik užkirstų kelią sklandžiai kelių transporto vidaus rinkai, bet ir sukurtų neproporcingą administracinę naštą vežėjams.
Pasak ministrų, vienu didžiausių rūpesčių išlieka reikalavimas periodiškai grąžinti sunkvežimius į registracijos šalį, siūlymus riboti galimybę teikti transporto paslaugas kitose šalyse, reikalavimas daryti kelių dienų pertrauką tarp kabotažo operacijų, siūlymas uždrausti vairuotojų savaitinį poilsį kabinoje. Be to, Europos kelių tinklo infrastruktūra esą nėra pakankamai išplėtota ir nepritaikyta tinkamam vairuotojų poilsiui.
Susisiekimo ministerija taip pat paskelbė savo poziciją, esą skubotas ir neproporcingas priemones proteguojančio paketo priėmimas reikštų Lietuvos vežėjų išstūmimą iš Europos rinkos ir turėtų neigiamą poveikį šalies ekonomikai. Susisiekimo ministras Rokas Masiulis tikino, kad siekis skubiai priimti paketą gali būti rinkimų kampanijos į EP dalis.
Dėl siūlymų pakeisti vežėjų darbo kitose ES šalyse bei vairuotojų komandiravimo taisykles EP balsuos trečiadienį.