10 nevyriausybinių vartotojų organizacijų vienijantis Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas (LVOA) išplatino atvirą laišką LR Konkurencijos tarybai ir Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, ragindamas šias valstybės institucijas imtis priemonių prieš galimą vartotojų klaidinimą. Vartotojų teisių gynėjai laišką taip pat išsiųs UAB „Neste Lietuva“ ir pagrindinei šios bendrovės akcininkei „Neste Oyj“.
„Atsakingas valstybės institucijas raginame imtis iniciatyvos apginti vartotojų interesus ir patikrinti žiniasklaidoje pasirodžiusius ekspertų skaičiavimus, keliančius pagrįstų abejonių dėl „Neste“ reklamos teiginių, esą šios bendrovės degalai yra švaresni ir išskiria net iki 20 proc. mažiau anglies dvideginio (CO2).
Ekspertams nustačius, kad neįmanoma pasiekti tokių „Neste“ deklaruojamų verčių, tai būtų akivaizdus vadinamojo „žaliojo smegenų plovimo“ pavyzdys, kai vardan didesnio pelno manipuliuoja ekologija“, – teigė LVOA Tarybos narys Kęstutis Kupšys.
Ekspertų skaičiavimai su reklama prasilenkia
LVOA susirūpinimą paskatino žiniasklaidoje publikuotas Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidento Martyno Nagevičiaus straipsnis „Žaliasis smegenų plovimas yra blogiau, nei nesirūpinti ekologija iš viso“.
Publikacijoje pateikti ekspertų skirtingų degalinių tinklų parduodamų dyzelino charakteristikų palyginimai. Atlikti skaičiavimų rezultatai prieštarauja šiuo metu aktyviai transliuojamos „Neste Lietuva“ reklamos „Švaresni degalai. Švaresni plaučiai“ pagrindinei žinutei, kad „Neste“ degalai išskiria net iki 20% mažiau anglies dvideginio (CO2).
Vartotojų teisių gynėjai daro prielaidą – „Neste“ reklamos kampanija bandoma formuoti vartotojų nuomonę, kad perkant „Neste“ degalus rūpinamasi savo ir aplinkinių sveikata bei aplinkosauga.
„Visuomenėje įsigalint aplinkosauginėms ir sveikos gyvensenos tendencijoms, „švaresni degalai“ tampa papildoma paskata vairuotojams įsigyti būtent „Neste“ degalus“, teigiama laiške.
Abejonę kelia tai, kad iš reklamos turinio vidutinis vartotojas gali suvokti, jog „iki 20 proc. CO2” mažiau išskiria visi „Neste“ degalai, nors įsigilinus paaiškėja, kad „Neste“ taiko menamus sutaupymus tik vienam produktui – „Neste“ Pro Diesel“.
Taršūs degalai gretinami su sveika gyvensena
Stebina ir pasirinkta intensyvi reklamavimo strategija – minėta „Neste“ reklama ypač dažnai transliuojama ne vien degalinėse, bet ir interneto portaluose, socialiniuose tinkluose.
Vartotojų elgsenai poveikį daro ir pasirinkti kūrybiniai sprendimai – reklamoje vaizduojami aktyviai sportuojantys žmonės, jaunos šeimos, vaikai. Keistai atrodo, kai iš naftos produktų pagaminti ir taršūs degalai yra gretinami su šiuolaikišku, aktyviu gyvenimo būdu ir sveika gyvensena.
„Susirūpinimą kelia, kad abejones keliančią reklaminę kampaniją vykdo skandinaviškos kilmės kompanija, deklaruojanti aukštus socialinės atsakomybės ir tvarios bei skaidrios veiklos standartus. Keliame klausimą, galbūt šie standartai galioja Suomijoje, o Lietuvoje galima manipuliuoti vartotojų jausmais“, – mano K. Kupšys.
Kodėl nutylima apie palmių aliejų degaluose?
Ekspertų skaičiavimuose taip pat paminėtas faktas, kad „Neste“ dyzeline yra naudojamas biopriedas, gaminamas iš palmių aliejaus.
Palmių aliejaus naudojimas iš esmės nesuderinamas su ekologija, nes plečiant palmių plantacijas naikinami atogrąžų miškai, daromas neigiamas poveikis pasaulio klimatui. Todėl laiške LVOA paragino „Neste“ ir kitus Lietuvos degalinių tinklus vartotojams atskleisti informaciją, kokios žaliavos naudojamos biodegalų gamybai.
Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas – tai 10 nevyriausybinių vartotojų organizacijų susivienijimas, veikiantis nuo 2012 metų.