Išpardavimai - dopamino šaltinis
Apsipirkimas gali būti puiki terapinė priemonė, ne ką prastesnė nei, pavyzdžiui, savęs palepinimas prašmatnia vakariene. Ir, priešingai nei soti vakarienė, apsipirkimas suteiks daugiau emocinės bei fizinės naudos, nei vakarienės metu suvartotos kalorijos.
Londono Brunelio universiteto atlikto tyrimo metu nustatyta, kad apsipirkimas išpardavimų metu veikia kairįjį smegenų pusrutulį, atsakingą už malonius pojūčius ir pozityvų mąstymą. Natūralu – kai netikėtai nusiperki prekę už gerą kainą, tai nuteikia maloniai, dėl to išsiskiria dopaminas. Tyrimas atskleidė, kad pirkti net nebūtina – malonius pojūčius suteikia jau vien žvalgymasis po vitrinas.
Tai patvirtina ir „Journal neuron“ žurnale publikuotas tyrimas: tiriamiems savanoriams, atliekant magnetinį rezonansą, buvo rodomi paveiksliukai su įvairiais daiktais. Pamačius objektus, kuriuos jie norėdavo įsigyti, dopamino kiekis padidėdavo. Šio tyrimo metu atskleista, kad laimės pojūtį suteikia ne tik pats apsipirkimo procesas, dopaminą išskiria vien šio proceso laukimas.
Svarbu tai, kad apsipirkimas ne tik sukelia laikinus malonumo pojūčius, bet turi įtakos irgyvenimo kokybei, mat išsiskiriantis dopaminas svarbus formuojant pozityvų mąstymą ateityje.
Pirkimas kaip socialinis įgūdis
Atliekant tyrimą, kas daro įtaką gyvenimo trukmei, Taivane nuo 1999 iki 2008 metų stebėti 2000 vyresnių nei 65 metai asmenų. Paaiškėjo, kad daugumai tiriamų ilgaamžių būdingas bendras įprotis – vykti apsipirkti į prekybos centrus ir praleisti ten nemažai laiko. Tuo tarpu žmonės, gyvenantys uždarą gyvenimą ir greitai įsigyjantis būtiniausių prekių artimiausioje parduotuvėje, gyvena trumpiau.
Mokslininkai tai sieja su žmogaus socialiniais poreikiais - būdamas bendruomenėje tarp žmonių, kad ir prekybos centre, žmogus jaučiasi jos nariu, patenkinami jo socialiniai bendravimo poreikiai, jis nesijaučia vienišas.
Apsipirkimas ir kalorijos
Didžiojoje Britanijoje veikiantis prekybos centrų tinklas atliko tyrimą, kurio metu stebėjo 2000 apsiperkančių moterų, o daliai jų prieš apsipirkimą buvo įteikti žingsniamačiai. Nustatyta, kad vidutiniškai vieno apsipirkimo metu sudeginama apie 400 kalorijų, t.y. tiek kiek vidutiniu tempu valandą važiuojant dviračiu. Natūralu, juk apsipirkimas yra aktyvi fizinė veikla, kurios metu daug vaikščiojama, nešiojami pirkinių maišai, atliekami įvairūs pratimai matuojantis ir apžiūrinėjant prekes.
„Apsipirkimo procesas lavina ne tik mūsų kūną, bet ir neleidžia „užmigti“ smegenims, nes apsipirkinėjant, patys to nepastebėdami, atliekame aibę užduočių: skaičiuojame, ar galime sau tai leisti, sprendžiame dilemas – reikia pirkinio ar nereikia. Mes priversti vertinti, prisiimti atsakomybę, o tai lavina mūsų gebėjimus priimti teisingus sprendimus kitose situacijose ateityje bei būti aktyviu procesų dalyviu, o ne pasyviu stebėtoju.“ – sako prekybos ir laisvalaikio centrą „Mega“ vandančios bendrovės UAB „Baltic RED“ rinkodaros departamento vadovė Ieva Goštautaitė-Gedutė.
Apsipirkimas - kaip pramoga
„Vieni jaučiasi laimingi žvejodami, kiti – sportuodami, o trečiajam džiaugsmą suteikia naujas pirkinys, kurio negalėjo sau leisti, bet pagaliau įsigijo su 50 proc. nuolaida. Nuostata, kad į prekybos centrus žmonės atvyksta tik pirkti, o poilsiui ir laisvalaikiui yra skirtos kitos pramogos – jau keleta metų nebeatitinka šiuolaikinio žmogaus poreikių“, - sako I. Goštautaitė-Gedutė.
Kad apsipirkimas daugeliui asocijuojasi su laisvalaikio praleidimo būdu ir geromis emocijomis, ypatingai pastebima prekybos centruose vykstančių didžiųjų nuolaidų dienų metu, kuomet prekybos centre atvykstančiųjų srautas neretai dvigubėja.
„Šį penktadienį-šeštadienį prekybos ir laisvalaikio centre „Mega“ vyksiančių didžiųjų nuolaidų dienų metu „Išlik ramus - nuolaidos bus!“ tikimės sulaukti itin daug apsipirkti, pramogauti ir kokybiškai praleisti laiką atvyksiančių lankytojų. Iki 50 proc. taikomas nuolaidas „Megos“ parduotuvėse šiemet pirmą kartą sustiprins ypatingi „Rimi Hypermarket“ bei „Senukų“ parduotuvių pasiūlymai, siekiantys net 40 proc. dydžio nuolaidas.
Pasirūpinome per didžiąsias nuolaidų dienas įprastai padidėjančio lankytojų srauto nulemiamomis automobilių parkavimo problemomis ir visus norinčius kviesime palikti automobilius visiškai šalia „Megos“ įsikūrusių „Senukų“ biurų aikštelėje. Kol tėveliai apsipirkinėja, mažieji lankytojai galės išbandyti šiuo metu centrinėje „Megos“ aikštėje veikiančią nemokamą edukacinę pramogą – virtualų akvariumą,“ – kviesdama praleisti lapkričio 16-17-ąją „Megoje“ sako rinkodaros departamento vadovė I. Goštautaitė-Gedutė.
Pasak jos, prekybos ir laisvalaikio centro „Mega“ patirtis rodo, kad į prekybos centrus žmonės dažniau eina ne ieškodami konkrečių prekių, o naujų patirčių, kokybiškų pramogų ir įspūdžių. Tai tik patvirtina tendencija, kad į prekybos centrus vis labiau įžengia pramogų ir sveikatingumo paslaugos - nuo sporto ir reabilitacijos centrų iki edukacinių įstaigų.