„Maximos“ komercijos vadovė Vilma Drulienė pastebi, kad natūralios produkcijos iš Lietuvos ūkių paklausa auga. Todėl prekybos tinklas vietos augintojams ir gamintojams skiria daug dėmesio. „Šiandien šviežias daržoves, pieno produktus, kiaušinius, duonos gaminius ir kitas maisto prekes „Maximai“ tiekia šeimų ūkiai, kuriuose viename darbuojasi nuo 2 iki 80 darbuotojų. Galimybę atrasti savo nišą suteikiame kiekvienam ūkiui – smulkieji partneriai ypač vertina suteikiamą galimybę realizuoti tokį kiekį produkcijos, kokį jie pasirenka atvežti į parduotuves“, – pabrėžia V. Drulienė.
Padeda užaugti
Vienas iš ūkininkų, tiekiančių produkciją prekybos tinklui „Maxima“, yra Virgilijus Kuprevičius iš Kėdainių rajono. Pasak jo, skyriuje „Linkėjimai iš kaimo“ pirkėjai gali rasti jo ūkyje užaugintų morkų, kopūstų. Galimybė dirbti su prekybos tinklu žemdirbiui padėjo išplėsti ūkį, sukurti beveik 30 naujų darbo vietų, o Lietuvos laukuose užaugintos morkos į prekybos tinklą netrukus galės būti tiekiamos beveik ištisus metus.
Didelį putpelių ūkį Matukiškių kaime (Elektrėnų sav.) valdanti Daiva Urbonavičiūtė pasakoja, kad ryšius su prekybos tinklu užmezgė dar 1996 metais, kai jos šeima tiesiog neturėjo kur dėti kiaušinių, kuriuos dėdavo dvi dešimtys putpelių. Dabar moderniame D. Urbonavičiūtės ūkyje gyvena 20 tūkst. putpelių. „Labai didžiuojamės, kad mūsų ūkyje putpelės lesinamos specialiais lietuvių gaminamais pašarais, kuriuose nėra genetiškai modifikuotų organizmų. Tai nuolat stengiamės akcentuoti savo pirkėjams, nes esame įsitikinę, kad tokia produkcija sveikesnė“, – pabrėžia ūkininkė.
Paprastai per savaitę „Maximą“ pasiekia apie 2 tūkst. šio ūkio putpelių kiaušinių dėžučių – maždaug trečdalis visų ūkyje surenkamų putpelių kiaušinių. „Šis paukščius mylintis šeimos verslas, D. Urbonavičiūtės putpelių ūkis, yra vienas seniausių mūsų tiekėjų. Tai vienas iš daugybės sėkmės pavyzdžių, kai kartu su savo tiekėjais padėjome vieni kitiems augti. Mūsų pirkėjai pamėgo lietuviškus putpelių kiaušinius – jų paklausa didelė ir kasmet auga“, – sako „Maximos“ komercijos vadovė V. Drulienė.
Ūkininkai lengviau surenka pajamas
Šalies ūkininkus vienijančių kooperatyvų teigimu, galimybė patekti į parduotuvių lentynas užtikrina, kad gėrybės iš smulkiųjų ar šeimos ūkių miesto pasieks pirkėjus ir didžiuosiuose šalies miestuose, bus pastebėtos ir įvertintos.
Partnerystė su lietuvišku prekybos tinklu ūkininkams padeda greičiau surinkti pajamas, kurias ilgainiui investuoja į gamybos plėtrą ir naujų darbo vietų kūrimą. Žemės ūkio kooperatyvo „Lietuviško ūkio kokybė“ direktoriaus pavaduotoja Vilma Eimutienė tvirtina, kad Lietuvos gamintojams labai svarbu greitai ir patogiai realizuoti savo produktus. Vien pernai kooperatyvo narių produkcijos pardavimai „Maximos“ tinklo parduotuvėse siekė beveik 1 milijoną eurų. Prekybos tinklo duomenimis, vien per šių metų pirmą pusmetį didžiosiose parduotuvėse atsirado per 80 naujų maisto produktų, kurios tiekė Lietuvos ūkininkai.
„Kiekvienas ūkininkas žino, kiek produkcijos gali pristatyti į parduotuves. Pagal tai jis orientuojasi, kelių parduotuvių lentynose atsiras jo produkcijos. Pavyzdžiui, viena ūkininko šeima pieno produktus pristato į tris parduotuves Kaune, kita turi savo maršrutą Šiauliuose. Yra ir tokių ūkių, kurių produkcijos jau galima įsigyti ir kone visoje Lietuvoje“, – teigia V. Eimutienė.
ŽŪK „Lietuviško ūkio kokybė“ atstovė V. Eimutienė atkreipia dėmesį, kad „Maxima“ ūkininkų produkcijai suteikia didesnį žinomumą ir matomumą – augintojams ir gamintojams tai duoda papildomų paskatų dalyvauti įvairiose parodose ir konkursuose, kur unikali produkcija sulaukia pripažinimo. Pavyzdžiui, „Agrobalt“ parodos medaliais įvertintas ne vienas ūkininkų gaminys: nuo šakočių ir glazūruotų grybukų iki duonos bei sūrio gaminių.
Skatina siūlyti naujoves
„Maximos“ komercijos vadovė V. Drulienė pastebi, kad daugiau negu šimtas bendradarbiaujančių ūkininkų drąsiai eksperimentuoja ir nuolat pasiūlo naujovių – netikėtų skonio derinių, įdomių produktų ar patogesnę pakuotę. Pasak jos, prekybos tinklo specialistai ūkininkams padeda geriau suprasti vartotojų poreikius, atrasti savo nišą rinkoje.
Vienas iš sėkmingo bendradarbiavimo rezultatų – augantis šamo produkcijos asortimentas. „Lietuvoje atradome tokių žuvininkystės ūkių, kurių tiek žuvų auginimo, tiek gamybos technologija pasižymi tvarumu, o produktai išsiskiria ypatingai aukšta kokybe“, – dalijasi V. Drulienė.
Kaip teigia afrikinių šamų auginimu bei perdirbimu Lietuvoje užsiimančios „Žuvėjos“ atstovė Daiva Vaišnorienė, afrikinių šamų auginimui taikomi itin aukšti standartai, nes ši žuvis pasižymi lepumu. „Žuvėja“ nuo 2013 metų šamus augina Baisogaloje, Pakiršinio kaime, Radviliškio rajone.
„Tiek žuvų auginimo, tiek ir gamybos procesuose nenaudojami jokie cheminiai priedai, bet natūraliu būdu atskleidžiamos geriausios šios žuvies savybės. Mitybos ekspertų ir maisto žinovų afrikinis šamas vertinamas už tai, kad jo nebyranti, neriebi minkšta mėsa neturi žuvies kvapo bei tinka bet kuriam gaminimo būdui. Šamo mėsa yra turtinga baltymais, vitaminais ir dideliu omega 3 polinesočiųjų riebalų rūgščių kiekiu. Todėl kai kurie mitybos specialistai šamo mėsą prilygina sveikuolių pamėgtai kalakutienai“, – teigia „Žuvėjos“ atstovė.
„Maximos“ pirkėjai noriai išbando šamo filė su gardžiais apelsinų, mangų, citrinų marinatais. Gurmanai asortimente gali atrasti ir džiovintas šamo filė juosteles su šokoladu, pagardintu baziliku arba spanguolėmis.
Bendrovės „Jomarko prekyba“ vadovas Karolis Zokaitis sako, kad stebėdami, kaip kyla jų produkcijos paklausa, ūkininkai pasiryžta auginti ir gaminti daugiau, kurti naujus receptus ir plėsti produkcijos asortimentą. „Manau, kad bendradarbiavimas su dideliu prekybos tinklu paskatino mažuosius ūkininkus, šeimynas atverti savo virtuvių duris ir pasidalinti išradingais receptais, unikaliais gaminiais“, – konstatuoja K. Zokaitis.
Prekybos tinklo duomenimis, „Maximos“ parduotuvėse net 7 iš 10 nuperkamų šviežio maisto prekių yra lietuviškos. Lietuviškų produktų gausa parduotuvėse išsiskiria kulinarijos, šviežios mėsos ir paukštienos, duonos gaminių ir konditerijos skyriai. Juose daugiau nei 90 proc. siūlomų prekių yra lietuviškos.