Klaipėdoje nerimsta skandalas dėl miesto ženklo – politikai tirs sandorio skaidrumą

2018 m. spalio 26 d. 17:15

Klaipėdos politikai nusprendė iki galo išsiaiškinti skandalingojo miesto prekės ženklo atsiradimo aplinkybes. Savivaldybė jau nutraukė sutartį su jį kūrusiais vilniečiais menininkais, reikalauja, kad jie grąžintų sumokėtą autorinį atlygį – daugiau kaip 16 tūkst. eurų. Ženklo kūrėjai nesirengia nusileisti.

Daugiau nuotraukų (36)
Kūrėjams dosniai atlyginta
Pristatant atnaujintą uostamiesčio prekės ženklą „Klaipėda laisvu stiliumi“, socialiniuose tinkluose užvirė aistros bei diskusijos šia tema. Vieni manė, kad už jį sumokėta pernelyg daug, kiti aptiko kitą labai panašų dizainerio Daliaus Stuokos sukurtą logotipą ir ženklo kūrėjus kaltino plagiatu.
Naująjį logotipą sukūrė ir perdavė savivaldybei bendrovė „Alora“. Pats ženklas kainavo 6655 eurus. Tačiau savivaldybė pagal tą pačią sutartį kūrėjams sumokėjo dar 9650 eurų už „ženklo naudojimo vadovo parengimą“ ir 7865 eurus už „įgyvendinimo ir komunikacijos plano parengimą“.
Ankstesnysis logotipas daugumai patiko, todėl savivaldybė nusprendė kreiptis į tuos pačius kūrėjus. Ženklui skirtą 24 tūkst. eurų suma buvo išdėstyta į tris dalis.
Viešųjų pirkimų neskelbė
„Pagal dabartinius įkainius atlygis kūrėjams už tokį darbą yra pakankamai adekvatus“, – pristatydamas „Aloros“ atnaujintą ženklą pažymėjo Klaipėdos savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas.
Naujo ženklo idėjos sumanytojai siekė kitų vietovių gyventojams, partneriams ir užsieniečiams pristatyti kitokią Klaipėdą – atsinaujinusią, ryžtingai žengiančią į priekį. Uostamiesčio išskirtinumas – jūra, jos alsavimas jaučiamas versle, kultūroje, laisvalaikyje.
Savivaldybė viešo konkurso sukurti naują miesto ženklą neskelbė – kūrėjai pasirinkti apklausos būdu. Įvaizdžio komisija ir kiti specialistai iš „Aloros“ pateiktų variantų atrinko geriausią, po to kreipėsi į Patentų tarnybą dėl jo registravimo.
Triukšmas – reklama miestui
Atnaujintą Klaipėdos ženklą sudaro stilizuota K raidė. Jos apatinė dalis atspindi viršutiniąją. Raidė simblizuoja miestą, jūrą ir inkarą. Autorių teigimu, tokie simboliai – uostamiestis ir jo atspindys jūros vandenyje.
Prekių ženklų kūrimo specialistai stebėjosi ir didžiule užsakymo kaina – buvo teigiančių, kad toks darbas tevertas kelių šimtų eurų. Ne vienas dizaineris abiejuose ženkluose įžvelgė daug panašumų.
Kilus triukšmui dėl galimo plagiato, savivaldybė bandė suktis – svarstė, kaip teisinėmis priemonės atgauti sumokėtus pinigus, jeigu „Aloros“ ženklas nebūtų patentuotas kaip originalus darbas.
„Kai kurie menininkai pripažinimo sulaukia po daugybės metų. Šis ženklas sukėlė labai didelių emocijų – ir tai nėra blogai, tai tarsi savotiška reklama Klaipėdai“, – aiškino S.Budinas.
Klaipėdos meras liberalas Vytautas Grubliauskas teigė nežinojęs visų ženklo kūrimo aplinkybių: „Jeigu kilo tiek diskusijų ir pasipiktinimo, galbūt kažkas padaryta ne taip, neatsakyta į visus klausimus.
Svarbiausia – ne tai, kas patinka ar nepatinka, bet ar viskas buvo padaryta tinkamai. Turi būti paneigtos bet kokios abejonės dėl sandorio skaidrumo“.
Savivaldybei įbruko kopiją ?
Vėliau atsivėrė ir savivaldybės akys – pripažinę, kad kad logotipas, vizualiai beveik identiškas D.Stuokos darbui, vadovai prabilo kitaip – „Aloros“ sukurtas ženklas esą negali būti miesto simboliu. Nebereikalingas nei parengtas naudojimosi vadovas, nei komunikacijos planas.
„Negavome to, ko tikėjomės. Naudodami ženklą, panašų į kito autoriaus darbą, nepasiektume užsibrėžtų tikslų. Maža to, jis tik kenktų Klaipėdos reputacijai ir įvaizdžiui“, – teigė sutartį su „Alora“ pasirašęs, o paskui ją vienašališkai nutraukęs S.Budinas.
Klaipėdos vadovai įtaria, kad savivaldybei įbruktas plagiatas – tikimybė, kad „Aloros“ menininkų ir D.Stuokos sukurti miesto ženklai sutapo atsitiktinai, vertinama kaip neįtikėtinai maža.
S.Budinas teigia, kad sutartis dėl paslaugų pirkimo ir pardavimo, paaiškėjus plagiato faktui, neteko prasmės, todėl buvo nutraukta. Savivaldybė reikalauja, kad „Alora“ grąžintų 16 tūkst. 304 eurų.
Meras reikalauja aiškumo
Kurti laikinąją komisiją, kuri išsiaiškintų atnaujinto prekės ženklo atsiradimo aplinkybes miesto tarybą paragino V.Gubliauskas, teigęs, jog visuomenei svarbu žinoti, kaip savivaldybė vykdo viešuosius pirkimus
Savivaldybės administracijai vadovaujantis Liberalų sąjūdžio narys S.Budinas, Tarybos nariams įrodinėjo, kad sutartis su ženklo kūrėjais nutraukta, tad nėra reikalo gaišti laiko tyrimams.
„Tai, kad sutartis buvo nutraukta, kai įsižiebė skandalas, šioje istorijoje nėra pats stipriausias argumentas“, – bendrapartiečiui atrėžė V.Grubliauskas.
Sudaryta laikinoji komisija, kuriai vadovauja vicemeras liberalas Artūras Šulcas, ženklo kūrimo aplinkybes turės išgliaudyti ir pateikti savo išvadas politikams iki gruodžio 10 dienos.
Visi plojo, o dabar smerkia
„Aloros“ kūrėjai savo ruožtu uostamiesčio valdininkų pretenzijas vertina kaip laužtas iš piršto ir tvirtina tapę politinių intrigų aukomis.
„Jie taip dangsto savo nekompetentingumą. Nuoširdžiai dirbome, pateikėme beveik šimtą variantų – įvykdėme visus įsipareigojimus. Per pristatymą visi plojo, o dabar šneka apie plagiatą. Jeigu pažeisti viešųjų pirkimo įstatymai, nes čia nieku dėti“, – kalbėjo „Aloros“ atstovas Marius Vaupšas.
Abejotino ženklo „Klaipėda laisvu stiliumi“ kūrėjai rankų nesudeda – rengiasi teisinėmis priemonėmis ginti savo teises. Pasak jų, bus aiškiau, kai savo išvadas pateiks Patentų tarnyba.
Klaipėdos politikai gali svarstyti klausimą dėl laikinosios komisijos šio ženklo atsiradimo aplinkybėms nustatyti sudarymo – toks V.Grubliausko teikimas jau užregistruotas.
Konkursas  pamoka valdžiai
Kilęs sąmyšis pažadino visuomenę – kelis veiklūs dizaineriai, socialiniuose tinkluose paskelbę konkursą „Logotipas Klaipėdai“, žmones pakvietė kurti miesto ženklus ir išrinkti geriausius.
Akcijos sumanytojui klaipėdiečiui Eimantui Rudminui tokia idėja šovė į galvą spontaniškai, pamačius, kad uostamiesčio ženklą valdininkai kuria už savivaldybės durų, neįtraukdami visuomenės. Pasak jo, tuo turėtų užsiimti ne valdžia, politikai, o specialistai“.
Per du mėnesius tinklalapyje „Logotipas Klaipėdai“ paviešinti 149 profesionalų ir mėgėjų sukurti miesto ženklai, 37 atmesti kaip netinkami. Pilietinėje akcijoje dalyvavo 67 autoriai, vienas jų įkėlė net 25 logotipus.
Už pasiūlytus ženklus internetu balsavo daugiau nei 7000 žmonių. Visuomenininkų komisija ir patys akcijos dalyviai išrinko du geriausius logotipus, jų manymu, vertus reprezentuoti uostamiestį.
Guodė aktyvius menininkus
Alaus daryklos "Švyturys Brewery" konferencijų salėje surengtose konkurso „Logotipas Klaipėdai“ pabaigtuvėse dalyvavo ne tik jaunieji menininkai, teoretikai, bet ir miesto vadovai. Ten iškilmingai pasveikinti ir apdovanoti geriausių darbų autoriai.
Tokio kūrėjų aktyvumo suglumintas meras V.Grubliauskas tuomet dar negalėjo pasakyti, ar savivaldybė naudosis „Alorai“ užsakytu, pavirtintu ir iš jos biudžeto apmokėtu ženku: „Reikės galvoti, ką su juo daryti, ir kaip nenuvilti kitų autorių“.
Skandalingojo miesto ženklo „Klaipėda laisvu stiliumi“ pirkimo procedūras kontroliavęs S.Budinas guodė geriausiais pripažintų logotipų kūrėjus – žadėjo ateityje ir juos kviesti "prisidėti prie įvairių iniciatyvų įgyvendinimo“.
Beje, klaipėdiečių paskatinti Utenos menininkai socialiniuose tinkluose irgi surengė panašų logotipų konkursą – pakvietė žmones balsuoti už jų sukurtus ir atrinktus miesto prekės ženklus.
Klaipėdaženklasmiesto įvaizdis
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.