Be to, Lietuvos bankas įpareigojo bendrovę iki metų pabaigos ištaisyti visus trūkumus ir apribojo teisę teikti paslaugas rizikingiems klientams.
Šių metų balandžio–gegužės mėnesiais Lietuvos banko Priežiūros tarnybos specialistai atliko neplaninį „Pervesk“ patikrinimą, kurio metu vertino, kaip bendrovė laikosi pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos bei kitų riziką ribojančių reikalavimų. Patikrinime dalyvavo ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos atstovai.
Tyrimo metu paaiškėjo, kad bendrovė aplaidžiai vertino klientų riziką: neturėjo tinkamų ir jų veiklai adekvačių rizikos valdymo vidaus taisyklių ir kitų dokumentų, dauguma atvejų surinkta klientų pažinimo informacija buvo neišsami ir neatskleisdavo operacijų pobūdžio, ne visais atvejais buvo nustatomi galutiniai naudos gavėjai.
Bendrovė ne iki galo išsiaiškindavo klientų, kurių dauguma atlikdavo operacijas su virtualiuoju turtu, lėšų ir turto kilmę, o jos atliekami vidaus tyrimai daugeliu atvejų buvo paviršutiniški ir formalūs.
Peržiūrėję pasirinktų klientų pažinimo informaciją ir atlikę jų mokėjimo operacijų analizę, Priežiūros tarnybos specialistai nustatė, kad dalis bendrovės klientų sudarė sudėtingus ar neįprastai didelius neaiškaus tikslo ir lėšų kilmės sandorius.
Tačiau „Pervesk“ ne visada reikalavo mokėjimo operacijų pagrindimo, nenutraukdavo dalykinių santykių su klientais, jeigu iš jų pačių ar jiems tarpininkaujančių įmonių negaudavo reikiamos informacijos.
Kliento rizika turi būti vertinama remiantis daugeliu kriterijų (pvz., atsižvelgiant į geografinio regiono riziką, paslaugų ir produktų rizikingumą, vertinant juridinio asmens nuosavybės ir valdymo struktūrą, sandorių ir apyvartų apimtis, kt.).
Tuo tarpu „Pervesk“ dažniausiai klientus priskirdavo rizikos grupei, kuri nebuvo adekvati jų keliamai rizikai.
Nustatydama ir tikrindama klientų ir naudos gavėjų tapatybę, bendrovė ne visada surinkdavo visus tapatybei nustatyti reikalingus duomenis ir dokumentus, šiurkščių trūkumų rasta ir nustatant klientų tapatybę nuotoliniu būdu, sandorių stebėsenos procedūrose.
Lietuvos banko valdyba baudas skyrė vadovaudamasi nuo 2017 m. liepos vidurio įsigaliojusiu Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymu, kuris numato galimybę už šios srities pažeidimus skirti tokio dydžio baudas: iki 10 proc. bendrujų metinių pajamų arba iki 5,1 mln. Eur įmonei ir iki 5,1 mln. Eur jos vadovui.
Be skirtų piniginių baudų, bendrovei iki atskiro leidimo uždrausta teikti paslaugas didelės rizikos klientams, ji įpareigota per dešimt dienų parengti ir pateikti Lietuvos bankui planą, kaip ištaisys inspektavimo metu nustatytus teisės aktų pažeidimus ir veiklos trūkumus.
Visus juos bendrovė „Pervesk“ turės pašalinti iki šių metų pabaigos. Už kitus riziką ribojančių reikalavimų pažeidimus bendrovei skirtas įspėjimas.