Reklama užsienio rinkai, pasakysite? Gal. Bet galimas ir tas variantas, kad prekybininkai rado daugiau būdų, kaip apeiti naujuosius alkoholio reklamos draudimus Lietuvoje.
Juolab šios rinkos prievaizdai jau pradėjo galimų alkoholio reklamos rinkos pažeidimų tyrimą.
Reklamuoja lietuviškai
WashingtonPost.com, CNN.com, Dailymail.com – užsienio spauda, kurioje mirga marga reklamuojamų lietuviškų gėrimų. Įėjus į straipsnius, kur ne kur nustebina butelio su lietuvišku brendžiu nuotrauka, iššoka ir vaizdo įrašas, reklamos skydelis.
Žinoma, Lietuvoje apie tokią reklamą gamintojams ir prekybininkams dabar tik pasvajoti, mat nuo sausio 1-osios įsigalioję įstatymai draudžia bet kokią alkoholio reklamą. Tik kyla klausimas, gal įmonė tokius draudimus bando apeiti savais keliais?
Štai spustelėjus ant vieno iš reklamos skydelių, naršyklė mus nukelia į „Alitos“ puslapį, kur galima susipažinti su įmonės produkcija. Tiesa, pasiskaityti, kaip iš pirmo žvilgsnio pasirodo, reikia anglų kalba, tačiau vėliau prieš akis iššoka ir lietuviškas užrašas su lietuvišku alkoholinio gėrimo aprašymu.
Pripažinkite, skamba tikrai įdomiai, nebent, žinoma, užsienietis geba skaityti ir lietuviškai.
Skirta užsienio rinkai?
Apie tokią netikėtą lietuviško alkoholio reklamą užsienio spaudoje pasiteiravus pačios bendrovės, „MV GROUP Production” korporatyvinės komunikacijos projektų vadovė Kristina Sakavičienė pasakojo, kad tokie alkoholinių gėrimų reklaminiai skydeliai užsienio portaluose skirti tik išimtinai eksportuojamų prekių reklamai eksporto rinkose, kitaip tariant, 41 šaliai.
„Eksporto rinkose vykdome intensyvias rinkodaros kampanijas. Mūsų taikomi rinkodaros veiksmai apima platų priemonių spektrą: nuo renginių, pristatymų ir reklamos prekybos vietose iki tradicinės ir skaitmeninės reklamos.
Visos šios priemonės įgyvendinamos laikantis kiekvienoje valstybėje galiojančių įstatymų“, – situaciją aiškino K.Sakavičienė.
Tiesa, šiuo atveju, pasak specialistės, būtina pabrėžti tai, kad eksportuojamų produktų reklamos anglų kalba buvo užsakytos iš vienos reklamos agentūros, kuri paskui jas savarankiškai turėjo paskelbti tik užsienyje veikiančiose interneto svetainėse.
„Štai, pavyzdžiui, domeno adresas: Dailymail.com priklauso ir yra administruojamas „Associated Newspapers Limited“ (Gatvė: Northcliffe House, 2 Derry Street, Miestas: Londonas, Didžioji Britanija), todėl tai gali būti laikoma patvirtinimu, kad asmenys, kurie lankosi tokiose užsienio portaluose, ir mato skelbiamą juose alkoholio reklamą“, – sakė K.Sakavičienė.
Specialistas: pasiekti lietuvius gali per IP adresą
Ar tokia alkoholinių gėrimų reklama galėjo būti taikomasi į Lietuvos rinką, paklausėme internetinės reklamos guru ir specialisto Tomo Morkūno. Jo teigimu, šiuo konkrečiu atveju apeiti Lietuvos Respublikos įstatymus nėra sudėtinga.
„Google“ vaizdinės reklamos tinklas (GDN) šiuo metu leidžia gana tiksliai nustatyti, kokiam vartotojui ir kur bus rodoma reklama. Šiuo konkrečiu atveju apeiti Lietuvos Respublikos įstatymus ir sukurti panašią vaizdinės reklamos kampaniją nėra sudėtinga“, – apie situaciją kalbėjo jis ir pridūrė, jog pakanka nustatymuose pasirinkti, kad reklama būtų rodoma tik lankytojams iš Lietuvos, pagal jų IP adresą.
„Taip pat reikėtų nepamiršti, jog reklamos paskirties vieta (placements) turėtų būtų konkrečios svetainės: Washington Post, CNN, Dailymail.com ir kt.
Tokia tinkamai optimizuota reklamos kampanija gal būti labai efektyvi. Reklamos biudžetas nėra švaistomas, nes reklama rodoma tik užsienio serveriuose esančiose svetainėse ir tik lankytojams iš Lietuvos“, – apie galimas reklamos subtilybes sakė T.Morkūnas.
Pradėjo tyrimą
Kaip informavo Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, institucija jau anksčiau gavo panašaus pobūdžio informacijos apie tai, kad Lietuvos Respublikos įmonės, gaminančios ir (ar) prekiaujančios alkoholiniais gėrimais, pateikia alkoholio reklamą užsienio portaluose.
„Šiuo metu departamente atliekamas tyrimas dėl šios informacijos“, – rašoma pateiktame atsakyme.
Taip pat teigiama, kad alkoholio reklama laikoma bet kuria forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija, susijusi su įmonių komercine, ūkine bei finansine veikla, kuria skatinama įsigyti ir (ar) vartoti alkoholio produktus.
Už alkoholio reklamos draudimo pažeidimus įmonės baudžiamos nuo 2896 eurų iki 14 481 euro bauda, už kiekvieną to paties reikalavimo pakartotinį pažeidimą – nuo 14 481 euro iki 28 962 eurų bauda.
Įstatymus apeina „per aplinkui“
Tiesa, nors bet kokia alkoholio reklama draudžiama, kai kurie prekybininkai surado dar vieną būdą, kaip pasireklamuoti „per aplinkui“.
Ar kada pastebėjote ekrane rodomą alkoholio reklamą, o kamputyje mažą prierašą „Nealkoholinis“? Tokia pat strategija taikoma ir gatvės lauko reklamos stendams.
Nepastebėtas neliko ir dar vienas reklamos draudimas, susijęs su socialiniu tinklu „Facebook“. Kaip rašoma NTAKD puslapyje, nuo sausio „Facebook“ ir kitų socialinių tinklų paskyros nebegali būti laikomos įmonių interneto svetainėmis. Tai reiškia, kad informacija apie gaminamus ir parduodamus alkoholinius gėrimus jose negali būti pateikiama, ir čia ypač dėmesį reikėtų atkreipti į žodį „alkoholinius“.
Žinoma, prekybininkai nebūtų savo amato žinovai, jei ir tokio draudimo neapeitų.
Nuo sausio 1-osios alkoholinių gėrimų gamintojai socialiniuose tinkluose kiek pakoregavo savo paskyrų pavadinimus, dauguma jų virto „nealkoholiniais“.
Pavyzdžiui, prieš tai buvęs „Tauro alus“ šiandien dengiasi po „Tauro giros“ pavadinimu, „Kalnapilis“ tapo „Kalnapilio nealkoholiniu“, „Vilniaus alus“ – „Vilniaus nealkoholiniu alumi“, „Alita“ – „Alita nealkoholiniu“ ir taip toliau.
Uždraudė reklamą
Kaip nurodo pats NTAKD, nuo 2018-ųjų sausio 1-osios įsigalioję alkoholio įstatymo pakeitimai draudžia:
Alkoholio reklamą žurnaluose, laikraščiuose ar kituose leidiniuose. Taip pat draudžia kitų prekių, ant kurių pateikiama alkoholio reklama, platinimą. Pavyzdžiui, marškinėlių, kepuraičių su alkoholinių gėrimų gamintojų ar platintojų prekių ženklais.
Taip pat draudžiama platinamų alkoholinių gėrimų etikėtese teikti nuorodas į interneto svetaines, kuriose teikiama alkoholio reklama, skirta Lietuvos Respublikai.