Meno sala – nedidelė valstybė Airijos jūroje. Saloje gyvena apie 85 tūkst. žmonių. Čia esančiuose uostuose nepamatysi prabangių jachtų, tačiau po pasaulio vandenynus plaukiojančių ištaigingų jachtų su iškelta Meno vėliava – apstu.
Privatūs lėktuvai, kuriais skraido turtingiausi planetos gyventojai taip pat neretai įregistruoti Meno saloje.
Galimybė įregistruoti oro transporto priemones Meno saloje atsirado tik 2007 metais. Ji išsyk tapo populiari tarp privačių lėktuvų savininkų. Landa mokesčių sistemoje ir ypatinga mokestinė praktika leidžia lėktuvų savininkams šias transporto priemones įvežti į Europą nesumokėjus PVM. Todėl neturėtų stebinti faktas, kad kone visa rusų elito grietinėlė, patenkanti į „Forbes“ sąrašų viršūnes, pasirūpino, kad Meno saloje turėtų kompanijų.
Kaip visa tai sutvarkoma, paaiškėjo, kai nutekėjo vienos stambiausių pasaulyje ofšorines juridines paslaugas teikiančios kompanijos „Appleby“ dokumentai. Juos gavo vokiečių laikraštis „Süddeutsche Zeitung“, o dokumentais pasidalijo su tarptautine tiriamosios žiniasklaidos bendruomene. Bendrame tyrime dalyvavo dešimtys žurnalistų iš viso pasaulio.
Per dešimt pastarųjų metų Meno saloje buvo įregistruota tūkstantis privačių lėktuvų. Šalies, kurioje – viso labo vienas oro uostas, valdžia savo oro transporto registrą pagal sąrašo ilgį stato į šeštą vietą pasaulyje.
Kad importuodami lėktuvus į ES nemokėtų PVM, lėktuvų savininkai juos įformina Meno saloje veikiančių kompanijų vardu, o šios savo ruožtu lėktuvus neva išnuomoja galutiniam savininkui.
Reikia abiem broliams
Rotenbergų šeima daugiausia turtų susikrovė iš valstybinių kompanijų ir Rusijos biudžeto. Rotenbergai Meno saloje išsyk įregistravo tris lėktuvus. Vyresnysis brolis įsigijo patogų „Global XRS“, kurio salone telpa 16 žmonių.
Kompanijai „Appleby“ Arkadijaus Rotenbergo atstovai nurodė, kad lėktuvas bus naudojamas tik asmeniniams savininko poreikiams, juo skraidys pats savininkas, jo šeima, bičiuliai ir pavaldiniai. „Klientas nori lėktuvą į ES importuoti iš Kanados ir ieško PVM požiūriu palankios jurisdikcijos“, – rašė A.Rotenbergo atstovas.
„Appleby“ jam pasiūlė gana sudėtingą schemą, dėl kurios būtų galima visiškai išvengti PVM. Tam pasitelkiama visa įmonių grandinė.
Mergelių salose veikianti kompanija – oficiali lėktuvo savininkė. Ji Meno saloje atidaro filialą. Jis registruojamas kaip mokesčių saloje mokėtojas. Būtent jis oficialiai importuoja lėktuvą į ES zoną. Tačiau popieriuose galutine lėktuvo naudotoja nurodoma trečioji kompanija. Ji registruota Kipre. Ši kompanija lėktuvą išsinuomoja. Taip lėktuvas oficialiai nepatenka į tikrojo savininko rankas, o naudojamas kaip verslo aktyvas orlaivį nuomojant.
Todėl kompanija-lėktuvo valdytoja turi teisę susigrąžinti PVM. Nesvarbu net ir tai, kad A.Rotenbergas pats sau lizingu išnuomoja lėktuvą ir juo naudojasi kaip asmeniniu transportu.
Importuodamas savąjį „Global XRS“ A.Rotenbergas už paslaugas sumokėjo 13,5 tūkst. svarų sterlingų (15,2 tūkst. eurų). Dar po 4 tūkst. svarų sterlingų (4,5 tūkst. eurų) sumoka kasmet už tai, kad būtų išlaikoma korporatyvinė struktūra. Jei būtų mokėjęs PVM, turtuolis būtų atseikėjęs per 5,5 mln. svarų sterlingų (6,1 mln eurų).
Pasitelkęs lygiai tokią pat schemą į ES savo „Bombardier Global 5000“ įsivežė Arkadijaus brolis Borisas Rotenbergas. Jo oro transporto priemonės sparnų ilgis – 23 metrai. Šis lėktuvas gali pakilti ir nuo trumpų takų, ir leistis sunkiai pasiekiamuose kalnų oro uostuose.
Velnias slypi detalėse
Su panašia schema susipažinę juristai ir mokesčių tarnybos darbuotojas ją pavadino „mokesčių optimizavimu“, tačiau pabrėžė, kad tai nėra neteisėta.
„Tačiau velnias visada slypi detalėse, todėl taip tvirtai teigti būtų galima tik detaliai patikrinus visą dokumentaciją“, – novayagazeta.ru teigė mokesčių tarnyboje dirbantis asmuo.
Meno salos valstybiniai organai turėtų kontroliuoti, kokiems tikslams naudojamas lėktuvas – privatiems ar verslo. Pirmuoju atveju kompanija gali taikytis tik į dalies, o ne viso PVM sugrąžinimą.
Kompanija „Appleby“ turi rinkti duomenis apie savo klientų skrydžius, tačiau ne visi jie tvarkingai teikia informaciją.
Meno salos magija
Kalbant apie PVM, Meno saloje galiojanti tvarka iš esmės tokia pati kaip ir kitose Europos valstybėse. Kitaip pasakius, pasitelkus tokią pat schemą išvengti mokesčių galima ir kitur. Tačiau Menas turi pranašumą – proceso greitį.
Pavyzdžiui, Rusijoje susigrąžinti PVM kompanija gali tik baigiantis mokestiniam periodui. Be to, mokesčių tarnybos labai nenoriai mokesčius grąžina – neretai dėl jų reikia veltis į teismus. Negana to, iki grąžinant mokesčius tarnybos detaliai tikrins įmonę, o čia gali kilti klausimų dėl struktūros, kuria pasinaudojant įsigytas lėktuvas.
O štai Meno saloje apmokėjimas ir mokesčių grąžinimas pagal dokumentus vyksta tuo pačiu metu.
„Salos valdžiai tai – galimybė privilioti lėktuvų savininkus, sukurti oro transporto priemonių registracijos pramonę ir teikti ją lydinčias paslaugas. Šiuo požiūriu Menas – tipinė ofšorinė jurisdikcija, kuri pritraukia kapitalą pažadais neapkrauti jo mokesčiais“, – sakė anonimu pageidavęs likti aviacijos juristas, perkandęs lėktuvų registracijos Meno saloje procedūras.
Meno muitinės pareigūnai pasiruošę susitikti su turtingų verslininkų atstovais iki lėktuvo importo ir aptarti lizingo sutarčių detales bei kitus aspektus.
Be to, Meno saloje nėra turto ir pelno mokesčių, o tai leidžia tik dar daugiau sutaupyti.
Kas sutaupo?
Rusų klientų pageidavimu Meno saloje įregistruota 17 lėktuvų. Be brolių Rotenbergų sąraše – ir milijardierius Olegas Deripaska, ir stambus žemvaldys Vadimas Moškovičius, buvęs Rusijos Federacijos Tarybos narys Vitalijus Malkinas, taip pat buvęs deputatas Aleksandas Skorobogatko, verslininkas Aleksandras Ponomarenka, kuriam priklauso viešbučių kompleksas, dar vadinamas „Putino rūmais“.
Bendra rusų turtuolių įregistruotų lėktuvų vertė – 25 mlrd. rublių (355,6 mln. eurų). Jei jie visi naudojami asmeniniais tikslais, orlaivius registruodami Rusijoje turtuoliai būtų sumokėję apie 4,5 mlrd. rublių (64 mln. eurų) PVM.
Tarp „Appleby“ klientų, suprantama, ne vien rusai. Lėktuvą Meno saloje yra registravęs ir „Formulės-1“ lenktynininkas Lewisas Hamiltonas, iš Izraelio kilęs britų verslininkas Idanas Oferis, Libano teisininkas, bankininkas Adnanas Kassaras, kiti žurnalo „Forbes“ turtingiausių pasaulio sąraše esantys asmenys.
Arkadijus Rotenbergas
Pagal „Forbes“, jo turtas – 2,6 mlrd. JAV dolerių. A.Rotenbergas – Rusijos prezidento Vladimiro Putino vaikystės laikų draugas, o dabar – dziudo partneris.
Beveik visas Rotenbergų verslas glaudžiai susijęs su valstybiniais užsakymais. Pavyzdžiui, „Strojgazmontaž“, kurio visas 100 proc. priklauso Arkadijui, yra stambiausias vamzdžių tiekėjas „Gazprom“. „Mostotrest“, kurią iki 2015 m. kontroliavo Arkadijaus sūnus Igoris Rotenbergas, buvo stambiausia kelių teisėja Rusijoje.
Lėktuvą „Global XRS“ Arkadijus įsigijo 2011 m. pabaigoje, o 2012 m. vasarį jį įregistravo Meno saloje. Šiuo lėktuvu nenusileidžiant pasipildyti degalų galima nuskristi iki Niujorko (JAV) ar Tokijo Japonijoje. Kaip jau minėta, turtuolio atstovų laiškuose nurodyta, kad lėktuvas bus naudojamas asmeniniams tikslams.
Borisas Rotenbergas
Šio verslininko turtą „Forbes“ įvertino milijardu JAV dolerių.
Už lėktuvą „Bombardier Global 5000“, kurį nusipirko 2013 m. pavasarį, Borisas sumokėjo 1,2 mlrd. rublių (17 mln. eurų). Nenusileisdamas šis orlaivis toliausiai gali nuskristi 10 tūkst. kilometrų. Kad patenkintų savo įnorius, lėktuvui pirkti B.Rotenbergas ėmė paskolą šveicariškame „Credit Suisse“ banke.
Nepaisant priminimų iš „Appleby“, neatliktas nė vienas lizingo pavedimas, nors pagal sutartį tai turi būti daroma kas tris mėnesius. Tai faktiškai reiškia, kad kompanija neišpildė sąlygų, pagal kurias galėjo pretenduoti susigrąžinti PVM.
Olegas Deripaska
Už 870 mln. rublių (12,37 mln. eurų) jis pirko „Gulfstream G550“. Šio lėktuvo gamintojas jį vadina ekonomiškai efektyviausiu lėktuvu verslo kelionėms. Salone telpa 19 keleivių, yra komplektacijų, kuriose numatytos 8 miegamos vietos.
Šį orlaivį aliuminio magnatas įsigijo 2004 m. kompanijos, kuri formaliai priklauso jo motinai Valentinai Deripaskai, vardu. Mažiausiai iki 2013 m. kompanijos direktorius buvo Valstybės Dūmos deputatas Aleksejus Jezubovas. Žiniasklaida skelbia, kad jis – V.Deripaskos brolis. Būdamas deputatu A.Jezubovas neturėjo teisės valdyti jokių komercinių kompanijų.
O.Deripaska lėktuvą taip pat įsigijo iš „Credit Suisse“ pasiėmęs paskolą. Iki 2013 m. orlaivis buvo registruotas Bermuduose, o dažniausiai juo skraidyta Rusijoje.
2013 m. O.Deripaska dėl viešai nežinomų priežasčių paskolos teikėją pakeitė į „Raiffeisen“ banką, kuris pareikalavo, kad lėktuvas būtų registruotas Europoje.
O.Deripaskos atstovai laiškuose „Appleby“ pabrėžė, kad svarbiausias juos neraminantis klausimas – ar pirkiniui bus įmanoma taikyti nulinį PVM. Jiems buvo pasiūlyta standartinė lizingo schema, kuria iki tol sėkmingai naudojosi broliai Rotenbergai.
Tačiau po to, kai „Appleby“ surikiavo lizingo schemą, O.Deripaskos bendradarbiai nustojo atsakinėti į „Appleby“ laiškus.
A.Skorobogatko ir A.Ponomarenka
Jiedu – seni partneriai. Užsiėmė ir bankų verslu, valdė uostą Novosibirske, kurį 2010 m. pelningai pardavė, po to persimetė į nekilnojamojo turto rinką. Tais pačiais metais A.Ponomarenka tapo „Putino rūmų“ savininku.
Privatų „Gulfstream G550“ lėktuvą verslininkai nusipirko 2011 metais. Už jį atseikėjo 1,4 mlrd. rublių (19,9 mln. eurų). Jiedu skraido tokiu pat „Gulfstream“ kaip ir O.Deripaska, tik pastarojo orlaivis kur kas senesnis.
Olegas Tinkovas
Vieno bankų įkūrėjui O.Tinkovui patinka kompanijos „Dassault Aviation“ lėktuvai. Be to, jis nemėgsta tuo pačiu orlaiviu skraidyti ilgai: nuo 2013-ųjų iki 2016-ųjų turtuolis pakeitė tris „Falkon“ lėktuvus. Visi jie registruoti Meno saloje. Paskutinysis iš jų – „Falcon 7X“, kainavęs 3,6 mlrd. rublių (51,2 mln. eurų), nenutūpdamas gali nuskristi 12 tūkst. kilometrų.
Ne vien mokesčiai
„Rusijoje nėra adekvačios sistemos, kuri leistų pasirūpinti lėktuvų tinkamumu skraidyti, – teigė visuomeninės pilotų organizacijos atstovas Sergejus Švalia. – Todėl Rusijoje registruoti lėktuvai iš karto neteka 30 proc. vertės. Niekas nepasitiki rusų kontrolės sistema. Jei lėktuvą perka už skolintas lėšas, bet kuris europietiškas bankas ar lizingo bendrovė reikalaus jį registruoti ES ar kitoje tinkamoje jurisdikcijoje, pavyzdžiui, Bermudų salose.
„Laukiniuose Vakaruose“ veikia aiški sistema, ginanti savininko ir piloto teises, tačiau tuo pat metu nustatanti griežtas taisykles. Tai sistema, kuri leidžia paprasčiau eksploatuoti, aptarnauti ir kontroliuoti lėktuvo būklę“.
O verslininkams svarbus ir mokesčių klausimas. „Žinau rusų verslininkų patriotų. Tačiau jie nenori mokėti kelių milijonų dolerių PVM, kai yra būdas to išvengti Meno saloje. Jei nebūtų tokie turtingi, jei taip paprastai sumokėtų mokesčius“, – kalbėjo ilgus metus su klientais rusais dirbęs „Aviation Legal Group“ juristas Derekas Bloomas.
Beje, sujudus žiniasklaidai Meno salos premjeras pranešė, kad vyriausybė ims didžiuliais mastais tikrinti procesus, kaip į Europą per Meną importuojami privatūs lėktuvai.