Iš pradžių – pažadas, kad ES parama tikrai bus, o vėliau – špyga. Su tuo susidūrė neapgaunamo alkotesterio prototipą sumanę sukurti programuotojai.
Jiems labiausiai kliūva tai, kad, kol buvo rengiami dokumentai paramai gauti, ji buvo skirta iš pareigų pasitraukusio valstybinės įmonės vadovo sutuoktinės bendrovei.
Liepė šiek tiek palaukti
Mat pirmąkart projektas buvo gavęs pritarimą ir tebuvo likę sutarti dėl finansavimo dydžio. Bet jis papildytas dar vienu sumanymu – neapgaunamo alkotesterio prototipu. Jis buvo atstumtas.
„Kartu su bičiuliu įmonėje „Osos“ plėtojome informacinių technologijų produktą „Serfy“. Tai – dirbtinis intelektas, galintis pakeisti konsultantus įmonėse, kuriose žmonės dirba nuotoliniu būdu, pavyzdžiui, teikia perkraustymo paslaugas, prižiūri patalpų įrangą, gabena prekes.
Bet mums reikėjo investicijų. Pateikėme paraišką ES investicijoms gauti, o kartu ieškojome ir verslo angelo“, – pasakojo Povilas Vytautas Dudonis, įmonės „Universumas“ direktorius.
„Osos“ 2016-aisiais pateikta paraiška ES paramai gauti buvo teigiamai įvertinta. Bendrovė rado ir investuotoją, įvykdė visus formalumus, kurių reikėjo norint, kad ES fondų lėšų būtų atseikėta jų projektui.
„Kadangi pradėjome dirbti su verslo angelu, paprašėme Lietuvos verslo plėtros agentūros (LVPA), kad ji leistų pakeisti pareiškėją iš „Osos“ į „Universumą“.
Neleido, bet pasiūlė teikti paraišką pakartotinai 2017-aisiais. Esą tai tik formalumas. Palaukėme, bet sulaukėme skaudaus valdininkų niukso“, – sakė P.V.Dudonis. Jų paraiška buvo atmesta.
Siūlė pasaulinį patentą
Anot verslininko, pernai gruodį gautas LVPA atsakymas, kad įmonės paraiška neatitinka paramos kriterijų – nėra naujumo.
„Nebeįtiko net ta dalis, kuriai buvome gavę pritarimą prieš metus ir kuriai paramos laukėme dėl to, kad taip mums buvo pasiūlyta“, – kartėlio neslėpė P.V.Dudonis.
Pernai rudenį, prieš teikdami paraišką, „Universumo“ vaikinai dar pasitikslino, ar tikrai nėra sukurta tokių alkotesterių, kurie naudotų jų sumanytą promilių tikrinimo būdą.
Patentinis patikėtinis iš advokatų bendrijos „Žabolienė ir partneriai METIDA“ patikrino pasaulines duomenų bazes ir pateikė išvadą, kad tikrinimo būdas patentuotinas net pagal pasaulinį patentą.
„Mes kartu su mokslininkais norime sukurti beveik neapgaunamo mobiliojo alkotesterio prototipą ir alkoholio kiekio kraujyje matavimo būdą.
Tas „Serfy“ papildantis produktas patikimai pamatuotų promilių kiekį be prižiūrinčio asmens. Tai darant būtų identifikuojamas ne tik žmogus, bet ir matavimo įrenginys“, – pasakojo programuotojas.
Kiti sulaukė pinigų
Atmetusi „Universumo“ paraišką LVPA ne tik nurodė, kad joje „nėra naujumo“, bet ir pranešė, jog rinkoje neva atsirado analogų.
Ta pati agentūra patvirtino bendrovės „Inovatyvių procesų sprendimai“ projektą „Automatizuotos blaivumo patikros sistemos kūrimas transporto sektoriui“. Įdomu, kad šios bendrovės viena akcininkių yra Jolanta Didžgalvienė – buvusio valstybinio duomenų perdavimo tinklo paslaugų įmonės „Infostruktūra“ vadovo Dariaus Didžgalvio sutuoktinė.
D.Didžgalvis šias pareigas paliko prieš metus – jis atsistatydino praėjus mėnesiui po to, kai Susisiekimo ministerija pradėjo tikrinti informaciją apie galimai neskaidrius įmonės pirkimus.
Auditas buvo pradėtas dėl galimų D.Didžgalvio ryšių su informacinių technologijų bendrovėmis „Blue Bridge“ ir „Santa Monica Networks“. 2015-ųjų rugpjūtį įmonei pradėjęs vadovauti D.Didžgalvis su šiomis bendrovėmis pasirašė maždaug 388 tūkst. eurų vertės sutarčių.
Savo vardo atskleisti nepanoręs verslo angelas, investavęs į „Universumą“, stebėjosi LVPA ekspertų išvada, kurioje teigiama, kad bendrovės siūlomas produktas jau yra sukurtas.
„Tai visiška nesąmonė, nes pateikta pasaulinė patentinė paraiška. Būtent vykdydami projektą programuotojai su mokslininkais ketino pagaminti prototipą“, – kalbėjo verslininkas.
Jo teigimu, neįmanoma neabejoti ekspertų nešališkumu, jei tuo pat metu patvirtinamas buvusio aukšto valdininko žmonos vardu įregistruotos įmonės projektas, irgi skirtas alkotesteriui sukurti.
Per metus daug pasikeitė
Pasak Ūkio ministerijos ES paramos koordinavimo departamento direktorės Ritos Armonienės, pirmojo etapo metu LVPA vertina projekto idėją.
„Jei „Osos“ projektas 2016-aisiais pirmojo etapo vertinimo metu buvo pripažintas tinkamu, tai nereiškia, kad tokiu turėjo būti pripažintas ir 2017 metais. Projektu planuotos spręsti problemos tapo išspręstos ir nereikalaujančios mokslinių ir technologinių neapibrėžtumų sprendimo.
LVPA ekspertines išvadas teikiantys ekspertai yra nešališki ir tai patvirtina jų pasirašomos nešališkumo deklaracijos“, – raštu atsakė R.Armonienė.
Kursto emigraciją
Kol kas mūsų šalis turi gerą vardą tik kaip talentų kalvė. Nedaug tėra inovatyvių IT produktų, kurie garsintų jos vardą. Nes programuotojai, inžinieriai ar mokslininkai ima ieškoti, kur galėtų realizuoti kūrybinius sumanymus ir geriau užsidirbti.
Tuo neabejoja ir į projektą pasiryžęs investuoti verslo angelas, – garsios įmonės vadovas, padėjęs ne vienai jaunai įmonei įsibėgėti. Jo teigimu, ekspertai, vertindami projektus, yra arba šališki, arba nekompetetingi.
„LVPA ekspertai teigė, kad „Universumo“ produktas jau yra sukurtas, nes pateikta pasaulinė patentinė paraiška. Tai juk visiška nesąmonė. Nes būtent projekto metu programuotojai su mokslininkais ketino pagaminti prototipą, naudojantį tokį matavimo būdą, kuriam ir pateikė pasaulinę patentinę paraišką.
Patentas aprašo tik sistemos idėją ir matavimo būdą, o ne tai kas jau yra sukurta. Pagamintas prototipas būtų testuojamas kartu su krovinių ir keleivių pervežimo kompanijomis“, – kalbėjo verslininkas.
Jo teigimu, kaip negalvoti apie ekspertų šališkumą, jei, atmetus „Universumas“ paraišką, tuo pat metu patvirtinama buvusio aukšto valdininko Dariaus Didžgalvio žmonos vardu įregistruotos įmonės „Inovatyvių procesų sprendimai“ projektas, skirtas alkotesteriui sukurti?
Tikėtina, jauna bendrovė tapo jam konkurente, ir kelyje link ES paramos, buvo nustumta į užribį.
Logistikos bendrovės patiria didelių nuostolių
Darius Kaziukonis
Logistikos bendrovės „Hogo Transport“ direktorius
„Vilkikų vairuotojų blaivumas stacionariais alkotesteriais, turinčiais veido atpažinimo sistemą, tikrinamas jiems išvažiuojant į reisą. Tačiau kelyje jie yra nekontroliuojami – tenka pasikliauti pačiais.
Jei tik policija kurioje nors valstybėje pričiumpa neblaivų vilkiko vairuotoją, bauda siekia iki 2 tūkst. eurų, tik turi sumokėti ne jis pats, bet samdanti įmonė.
Bauda – dar ne viskas. Vilkiką tokiais atvejais tenka palikti stovėjimo aikštelėje. Jis ten saugomas tol, kol atvyksta kitas vairuotojas, o tai brangu. Be to, atsiranda prastovos, prekės laiku nepasiekia užsakovo. O jei dar jos ir sugenda, nuostoliai tampa ypač dideli.
Kelyje vairuotojai keičia vienas kitą. Yra buvę, kai mūsų įmonė sulaukė vairuotojo skambučio, jog porininkas nėra tokios būklės, kad galėtų vairuoti.
Nors rinkoje ir yra nešiojamųjų ar vilkikuose montuojamų alkotesterių, vis dar nėra jų tokių, kurių vairuotojai neįstengtų apgauti. Todėl į juos iki šiol net neinvestavome.“
Suskubo atsistatydinti
Laikinasis valstybinio duomenų perdavimo tinklo paslaugų įmonės „Infostruktūra“ vadovas Darius Didžgalvis pareigas paliko 2017-ųjų vasario 20 dieną. Jis atsistatydino praėjus mėnesiui po to, kai Susisiekimo ministerija, pradėjus jai vadovauti Rokui Masiuliui, pradėjo tikrinti informaciją apie galimai neskaidrius įmonės pirkimus.
Vidaus auditas buvo padėtas dėl galimų D.Didžgalvio ryšių su informacinių technologijų bendrovėmis „Blue Bridge“ ir „Santa Monica Networks“. 2015-ųjų rugpjūtį įmonei pradėjęs vadovauti D. Didžgalvis su šiomis bendrovėmis pasirašė sutarčių už maždaug 388 tūkst. eurų.
Vienas iš šešių „Infostruktūros“ viešųjų pirkimų komisijos narių buvo šios įmonės Tinklo technologijų departamento vadovas Gintaras Monkevičius. Kartu su D.Didžgalviu jie buvo daugybę metų dirbę tuometėje bendrovėje „Teo LT“.
„Creditreform“ duomenimis, „Blue Bridge“ vadovas ir smulkusis akcininkas Dalius Butkus valdo 33 proc. įmonės „Inovatyvių procesų sprendimai“ akcijų. 34 proc. akcijų priklauso D.Didžgalvio žmonai Jolantai Didžgalvienei. Dar 33 proc. priklauso Kęstučio Beržinsko vadovajamai bendroveo „Sajan Group“.