Iki darbo dienos pabaigos siuntų tarnybos UPS senbuvis Thomas „Tommy“ Chu jau bus spėjęs po visą Niujorką (JAV) išvežioti dešimtis siuntinių – per valandą jų pristato po 16. Jo atstovaujamai kompanijai būtina susidoroti su užsakymų antplūdžiu, susidarančiu iš pirkinių internetinėse parduotuvėse.
Didelė sėkmė Th.Chu nusišypso pačioje darbo pradžioje: 10 val. 02 min. jis suranda vietą automobiliui pastatyti. Manhatano centre tai – didelė pergalė. Kaip rodo apklausos, furgonų vairuotojams kartais tenka ir valandą ieškoti vietos, kur palikti automobilį. Būna, kad, praradę kantrybę, jie mašiną numeta bet kur, taip rizikuodami užsidirbti baudą. „Daugeliu atveju tiesiog nėra kito pasirinkimo: jei nėra vietos automobiliui pastatyti, tenka kažką užblokuoti“, – aiškino Tommy.
Dviem eilėm sustatyti furgonai, mirksinčios avarinės šviesos ir kartoninės dėžutės – visa tai rodo, kad prekyba internetu plečiasi. Technologijų kompanijos „Pitney Bowes“ skaičiavimu, visame pasaulyje nuo 2014 m. iki 2016-ųjų siuntinių skaičius padidėjo per pusę. Tad iki 2021-ųjų šis skaičius kasmet turėtų išaugti 17-28 procentais.
Nerimaujama, kad dėl to bus dar labiau apkrauti keliai ir padidės aplinkos tarša sparčiai augančiuose miestuose visame pasaulyje. Kai kuriuose didmiesčiuose tiek Europoje, tiek Azijoje tam tikromis valandomis jau uždrausta siuntinius pristatyti gavėjams, statomos saugojimo patalpos, kad distribucija būtų centralizuota, bei skiriami nemenki asignavimai, kad būtų pereita prie tylesnės ir ekologiškai švaresnės įrangos, rašo bbc.com.
„Galvoti apie tai miestuose tenka vis dažniau, nes būtent čia matome, kad pribrendo būtinybė neatidėliojant įsikišti“, – kalbėjo Vašingtono universiteto transporto valdymo sistemos ir logistikos centro departamento direktorė Anne Goodchild.
Interneto prekybai JAV, palyginti su prekyba įprastose mažmenos parduotuvėse, kliūva vos 10 proc. rinkos. Kinijoje šis skaičius – 15 proc., Didžiojoje Britanijoje – 17 proc., Pietų Korėjoje – 18 procentų. Tačiau nėra abejonių, kad skaičiai keisis, ir vien šiemet JAV rodiklis turėtų išaugti 16 procentų.
Verčiasi per galvą
49-erių Th.Chu siuntų tarnyboje UPS įsidarbino 1990 metais. Jis matė, kaip augo daugiausia privačių asmenų užsakomų siuntinių skaičiai, o tokios kompanijos kaip „Amazon“ dabar siekia, kad jie gavėjus pasiektų vos ne tą pačią minutę. Be to, Tommy mato, kaip keičiasi ir pirkėjų įpročiai.
„Kai pradėjau dirbti, niekas nesisiųsdavo vandens. Šiandien žmonėms užsisako viską“, – teigė vyras.
Kad patenkintų paklausą, kompanijos milijardus dolerių investuoja į naujas patalpas ir lėktuvus, siuntas pristato ir poilsio dienomis bei diegia naujas technologijas procesui pagreitinti. Steigiasi naujos siuntų pristatymo įmonės, o karštaisiais periodais, pavyzdžiui, prieš žiemos šventes, kompanijoms tenka papildomai samdytis personalo.
Du kilometrai – per valandą
Neseniai vieną darbo dieną Th.Chu spūstyje sugaišo pusvalandį, kad nusigautų iki pirmos vietos– už poros kilometrų nuo UPS sandėlio esančio biurų pastato. Suradęs vietą automobiliui pastatyti, vyras dar dvi valandas praleido, kol biurų pastate buvusiems gavėjams išdalijo siuntinius. Ir čia jis buvo ne vienintelis kurjeris – koridoriais lakstė ir „FedEx“ bei JAV pašto tarnybos darbuotojai.
„Visa tai – didelė apkrova aplinkai“, – sakė Jose Holguinas-Verasas, Renselyro politechnikos instituto dėstytojas, analizavęs prekių pristatymą Niujorke.
Kompanijos ieško būdų, kaip pakelti pristatymo efektyvumą ir sumažinti šios veiklos išlaidas.
Dėl to atsirado saugojimo kameras primenančios dėžutės, iš kurių galima pasiimti savo siuntą, kai kuriose vietovėse siuntiniai išvežiojami dviračiais, o vartotojai vis dažniau raginami internete pirktas prekes atsiimti parduotuvėse.
„Amazon“ netgi pradėjo pardavinėti „protingas“ spynas, kurios leidžia kurjeriui patekti į namą ir ten palikti siuntinį. Šis sprendimas padarytas tam, kad būtų kiek įmanoma mažiau nenaudingų kelionių, kai nėra kam paimti siuntos.
Tačiau J.Holguinas-Verasas tikina, kad vien privačių kompanijų pastangų nepakaks problemai išspręsti.
Miestuose – eksperimentai
Dėl padidėjusio eismo gatvėse Niujorko meras praėjusį rudenį sumanė eksperimentą: piko valandomis kai kuriose labiau apkrautose gatvėse nebus leidžiama važinėti kurjeriams. Miesto transporto departamentas nori, kad 900 kurjerių kompanijų pakeistų siuntų pristatymo laiką. Kol kas sutikimą dalyvauti eksperimente davė 400 kompanijų.
Europos miestai rado kitokių išeičių. Pavyzdžiui, prancūzai Paryžiuje paskyrė vietas logistikos centrams, o britų sostinėje Londone svarstoma, ar siuntų negalėtų pristatyti viena autobusų kompanijų.
JAV, kur siuntų pristatymo verslas daugiausia sutelktas privačiose rankose, profesorės A.Goodchild manymu, sugalvoti išeičių bus sudėtingiau.
Vienas didžiausių keblumų, kuriems ieškoma sprendimo – kelionių be naudos skaičiaus mažinimas, o taip pat – kaip sutrumpinti laiką, kurį kurjeris sugaišta pastate.
Analitikai spėja, kad visai netrukus daugelis kompanijų siuntoms po pastatus išnešioti pasitelks robotus, į atokesnes vietas siųs dronus ir įsigis bepiločių automobilių parką, kad siuntinius galėtų išvežioti naktimis.
Tačiau kol kas anksti tvirtinti, kad technologijos miestams neabejotinai padės susidoroti su kilusiais rūpesčiais.
Vis dėlto akivaizdu, kad internetinių parduotuvių konkurencijos neatlaikančios kai kurios įprastos parduotuvės užsidaro. Kita vertus, parduotuvių internete steigėjai vis dažniau atidaro įprastus prekybos punktus. Be to, ir tyrimai rodo, kad bent jau kol kas daugeliui apsipirkimas spaudžiant pelės mygtukus nesuteikia tokio malonumo kaip nuėjus į parduotuvę.
Šiuo metu siuntų pristatymo paslauga kainuoja nepigiai, ypač kai tokie gigantai kaip „Amazon“ stengiasi neperkelti jų ant klientų pečių. Niujorko universiteto dėstytojas Jeanas-Paulas Rodrigue'as spėja, kad ilgainiui kompanijos, tarkime, „Amazon“, nustos subsidijuoti siuntų pristatymą, o pirkėjams pasiūlys skirtingai kainuojančius prekių pristatymo variantus.