Pats bankas teigia, kad tai - saugumo priemonės, kurias įgyvendinti jį įpareigoja teisės aktai.
„Kokią teisę bankas turi rinkti informaciją apie svetimus žmones ir grasinti, kad jos neatskleidus uždraus galimybę naudotis savo pinigais?“ - klausė Ignas.
Keista anketa
Vaikinas susirūpino dėl anketos, kurią iš „Swedbank“ gavo jo tėvai.
„Tėvai gavo iš banko laišką su anketa, kurioje prisidengiant principu „Pažink savo klientą“ renkama asmeninė informacija“, - pasakojo Ignas.
Anketoje, kurią gavo „Swedbank“ klientai, prašoma atskleisti, kokia veikla užsiima jie patys bei kokias svarbias viešąsias pareigas užimantys jų artimieji.
„Prašoma atskleisti informaciją ne tik apie šeimos narius, bet net apie vaikų sugyventinius. Prašoma išduoti, kur ir kas dirba, kokias pareigas užima“, - sakė Ignas.
Jo nuomone, bankas neturėtų rinkti tokių duomenų, o tuo labiau versti savo klientus juos atskleisti: „Keisčiausia, kad jie grasina, kad nepateikus duomenų, bus priversti apriboti galimybę naudotis sąskaita, kortele ir panašiai“.
Saugumo priemonės
Susisiekus su „Swedbank“, banko atstovas spaudai Saulius Abraškevičius paaiškino, kad anketa susijusi su terorizmo ir tarptautinių pinigų plovimo prevencija.
„Pagal teisinius šios srities reikalavimus, visi bankai privalo užtikrinti, kad jų sistemomis nesinaudotų visuomenei grėsmes keliantys asmenys bei nebūtų saugomos ar pervedamos nusikalstamu būdu įgytos lėšos“, - aiškino jis.
Pagal teisės aktų reikalavimus, bankas turi žinoti, kas yra klientas ir kokia yra jo įprastinė veikla, taip pat užtikrinti, kad kliento atliekamos operacijos atitinka jo vykdomos ekonominės veiklos rūšį ir apimtis.
„Todėl kiekvienas naujas banko klientas turi užpildyti asmens deklaraciją. Papildomai bankas periodiškai prašo klientų atnaujinti kai kuriuos duomenis – užpildyti trumpą kliento duomenų anketą“, - pasakojo S.Ambraškevičius.
Ne tik apie klientą, bet ir apie jo artimuosius klausiama norint identifikuoti asmenis, galimai susijusius su politika - svarbias viešąsias pareigas užimantiems, politikoje dalyvaujantiems ar ryšius su tokiais asmenimis turintiems klientams yra taikomi griežtesni teisiniai reikalavimai, todėl bankas privalo juos identifikuoti.
Reikėtų suprasti
S.Abraškevičius tikino, kad klientų duomenis bankas renka ne savo iniciatyva – tai daryti juos įpareigoja įstatymai. Nepaisant to, žmonėms vis dar kyla klausimų, kodėl bankai prašo pateikti asmeninę informaciją.
„Svarbu suprasti, kad prašymas pateikti duomenis nėra susijęs su įtarimais – tai įprastas procesas, kuris taikomas visiems banko klientams. Jį būtų galima palyginti su oro uostų saugumo patikra – ją praeiti turi visi keleiviai ir visi supranta, kad tai vyksta dėl jų pačių saugumo.
Todėl raginame klientus, gavusius banko prašymą dėl duomenų pateikimo, skirti šiek tiek laiko ir užpildyti klausimyną“, - kalbėjo „Swedbank“ atstovas.