Nors viešojoje erdvėje šiais laikais apstu informacijos, ką daryti, jei jūsų lėktuvas vėluoja ar skrydis yra atšauktas, vis dėlto dar ne visi išmano savo teises. Dažnai avialinijos nurodo, kad reisas atšauktas ar vėluoja dėl ypatingų aplinkybių ir taip užbėga už akių keleiviams, norintiems reikalauti kompensacijos, neva, ji nepriklausanti.
„Išties ypatingų aplinkybių metu – politinio perversmo, gamtos katastrofų ar tiesiog netinkamų oro sąlygų, dėl kurių gali kilti pavojus keliaujantiems žmonėms, kompensacija nepriklauso“, – sakė turizmo teisės ekspertas, advokatų kontoros ADER advokatas Edmundas Rusinas.
Tačiau dažnai pasitaiko tokių atvejų, kai patys keleiviai technines kliūtis – lėktuvo gedimus ir panašiai, priskiria ypatingoms aplinkybėms ir numoja ranka nesitikėdami kompensacijos.
„Netiesa, – teigė kelionių advokatas. – Europos Sąjungos Reglamentas nurodo, jog tokia priežastis nepateisina kompensacijos nemokėjimo.“
Vėluojant lėktuvui daugiau nei 3 valandas arba atšaukus jį keleiviui priklauso kompensacija nuo 250 iki 600 eurų atsižvelgiant į kelionės atstumą. Be to, pašnekovas pridūrė, kad su panašia situacija ne kartą buvo susidūręs praktiškai, kai skrydis buvo atidėtas, nes trūko orlaivių, ką vežėjai įvardijo kaip techninę kliūtį: „Kreipusis į avialinijas buvo pateikta teisiškai argumentuota pozicija, dėl ko vežėjas neturėjo kitos išeities, kaip sutikti ir pripažinti, jog neturi jokių motyvų nemokėti kompensacijos – 250 eurų, kurių pareikalavome“.
E.Rusinas pabrėžė, kad bet kokiu atveju nukentėję keleiviai turi teisę kreiptis ir prašyti kompensuoti patirtą žalą. Ir svarbu neskubėti nuleisti rankų, kai avialinijos atsisako tai daryti.
„Pavyzdžiui, buvome susidūrę su situacija, kuomet oro vežėjas nurodė, jog skrydis atšauktas dėl oro eismo institucijų apribojimų, kurie nepriklauso nuo jo valios ir todėl kompensacija nepriklauso.
Visdėlto tiek faktiškai, tiek juridiškai pagrindus poziciją, jog ne dėl šios priežasties buvo atšauktas skrydis, gavome atsiprašymą už klaidingai pateiktą informaciją, pripažįstant kad skrydis buvo atšauktas dėl priežasčių, susijusių su lėktuvo eksploatacija, ir tokiu būdu patvirtinant kompensacijos išmokėjimą“, – savo patirtimi dalijosi kelionių ekspertas.
Taip pat nereikia pamiršti, kad net jei jūsų skrydis atšauktas ar vėluoja dėl ypatingų aplinkybių ir kompensacija jums nepriklauso, avialinijos privalo pasirūpinti jumis – suteikti maistą, gėrimus, ryšio paslaugas ir net prireikus nakvynę. Taip pat keleivis turi teisę prašyti atgauti už bilietą sumokėtą sumą arba vykti artimiausiu reisu.