Hibridiniams bei elektriniams automobiliams pamažu įsitvirtinant rinkoje, ekologiškesnių technologijų poreikis auga ir kitose srityse. Kelių tiesimas – ne išimtis.
Štai prieš keletą metų, pasitelkus specialias medžiagas, pradėtas gaminti ne karštas, kaip įprasta, o šiltas asfaltbetonis, o dabar išbandomi ekologiški volai. Vokietijos inžinierių sukurtas hibridinis vibrovolas – pirmoji žaliųjų technologijų kregždė Lietuvos kelių tiesimo ir statybos sektoriuje.
Tylesnis darbas nakties metu
Klojant asfaltą įprastai pasitelkiamas specialus technikos komplektas: prie asfaltbetonio klotuvo naudojami du arba trys vibrovolai, kurių pagrindinė funkcija – sutankinti naujai klojamo asfalto dangą.
Kelių tiesimo įmonės „Eurovia Lietuva“ darbuotojai buvo pirmieji, kuriems teko galimybė išbandyti techninėmis inovacijomis aprūpintą hibridinį volą „HAMM HD+90i PH VO“.
„Vilniuje ir kituose miestuose dėl didelio transporto srauto bei susidarančių spūsčių gatvių remonto metu po truputį siekiama, kad kelio darbai būtų atliekami naktį arba nepiko metu. Dirbant naktį ypač svarbu turėti mažiau triukšmo skleidžiančią techniką“, – dėmesį atkreipė kelių statybos bei kelių remonto mašinas tiekiančios įmonės „Wirtgen Lietuva“ vadovas Artūras Stakauskas.
Tylesnį hibridinio volo darbą užtikrina mechanizme sumontuoti 8 elektriniai, aušinimui skirti, ventiliatoriai. Standartiniame vole, kuris dirba dukart garsiau, yra du dideli hidrauliniai ventiliatoriai. Pasak A. Stakausko, dėl reikalavimų, susijusių su triukšmo lygiu miestuose, „žaliąja“ technologija neatsitiktinai domisi skandinavai.
Mažiau degalų, mažiau ir taršos
Pagal Europos Bendrijos techninius reikalavimus, virš 56 kW galios varikliams reikalinga papildoma priežiūra: norint sumažinti taršą, į kurą pilamas priedas. Hibridiniam volui papildomi priedai nėra reikalingi, kadangi jis turi dyzelino oksidacijos katalizatorių.
Be to, naująjį ekovolą varo kur kas silpnesnis (55,4 kW) dyzelinis variklis su hidrauliniu akumuliatoriumi.
Hidroakumuliatorius kaupia perteklinę hidraulinę energiją ir leidžia ją panaudoti tuo momentu, kada reikalinga - greitėjimui, kliūties įveikimui, arba atsiradus netikėtam papildomos galios poreikiui. Todėl, priklausomai nuo darbo vietos bei aplinkybių, ekovolas taupo apie penktadalį kuro.
Atgabeno iš Vokietijos
„Iš Vokietijos hibridinis volas atvežtas savaitei. Išbandę gaminį įvardinsime teigiamas ir neigiamas jo savybes – gamintojui reikalingas grįžtamasis ryšys iš klientų. Šiai dienai turime keturis asfaltbetonio klotuvus ir dešimt savaeigių vibrovolų. Planai kada nors ateity įsigyti ekologišką vibrovolą mums nėra svetimi“, – sakė bendrovės „Eurovia Lietuva“ atstovas Audronius Šereika.
Nors „Hamm“ gaminys – pirmoji „žalioji“ naujovė kelių tiesimo bei statybos sektoriuje, inovatyvias bei gamtai draugiškesnes priemones imtasi taikyti jau anksčiau.
„Prieš keletą metų, pasitelkus specialias medžiagas, pradėtas gaminti ne karštas, kaip įprasta, o šiltas asfaltbetonis. Tokiu būdu mažinamas išmetamos emisijos ir sunaudojamų dujų kiekis, prailginamas asfaltbetonio vežimo laikas. Mažesnis išmetamų teršalų kiekis, vadinasi, mažesnė ir žala aplinkai“, – apie žaliąsias inovacijas kelių tiesimo srityje kalbėjo A. Šereika.
Hibridinis volas „HAMM HD+90i PH VO“ statybos technikos parodoje „Bau“ Miunchene (Vokietija) pernai buvo pristatytas pirmąjį kartą. Pirmieji ekovolai Lietuvos kelių rinką pasieks 2018-aisiais.