Mada ar pasityčiojimas: nei gražu, nei patogu, o kaina stulbina

2017 m. spalio 8 d. 08:16
Lrytas.lt
Dar visai neseniai pret-a-porte kolekcijų kūrėjų idealas buvo grožis. Tikslus sukirpimas, tradicinės estetikos požiūriu priimtinos proporcijos, brangios medžiagos. Tačiau pastaraisiais metais tendencija iš esmės pakito: podiumuose ir gatvėse vyrauja tokie daiktai, kurie Coco Chanel galėjo prisisapnuoti tik baisiausiuose košmaruose. 
Daugiau nuotraukų (7)
Už logotipą – 300 JAV dolerių
Tiesą sakant, nieko itin naujo dizaineriai nesugalvojo. Prieš šimtmetį amerikiečių menininkas,  vienas įtakingiausių dadaizmo ir siurrealizmo menininkų Marcelis Duchampas meno galerijoje pastatė patį įprasčiausią pisuarą, kurį pavadino meno kūriniu. Kilo nemenkas skandalas, tačiau galiausiai “Fontaną” kritikai pripažino vienu svarbiausiu XX a. meno objektų. 
Panašiai pasielgė Gruzijoje gimęs  Demna Gvasalia, įkūręs kultinį Paryžiaus prekės ženklą “Vetements”, o nuo praėjusių metų tapęs mados namų “Balenciaga” kūrybos vadovu, rašo lenta.ru.
Pernai mados pasaulyje jis sukėlė kuždesį, kai išleido ribotos gamybos marškinėlių “DHL by Vetements” seriją. Iš esmės jie niekuo nesiskiria nuo įprastinių, kuriuos vilki siuntų tarnybos darbuotojai. Skirtumą daro kaina – vietoj 19,95 – 330 JAV dolerių ir nedidukas “Vetements” logotipas. D.Gvasalios pasiūlyti marškinėliai ištirpo akimirksniu, o šiandien lygiai ta pati prekė internetiniame aukcione “eBay” pardavinėjama už tūkstantį JAV dolerių. 
Nei detalėmis, nei sukirpimu neišsiskiriantis D.Gvasalios pasiūlytas rūbas tapo dizainerio skiriamuoju bruožu. Kaip ir jo ironiškiškas pamatymas keistų daiktų iš jo posovietinės vaikystės. Paskutinė “Balenciaga” kolekcija kupina trumpų paltų, prastai padarytų botfortų, purvinų ryškių spalvų  ir panašių praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje NVS šalyse dažnai matytų aprangos detalių. 
Tokia pat ir kito dizainerio, palaikomo prekės ženklo “Comme des Garçons”, ruso Gošos Rubčinskio maniera.
Jis gan žymus tapo dar 2008 m., kai pristatė savo pirmąją kolekciją “Pykčio imperija”. Joje – meškos ir dvigalviai ereliai su automatais. Dizaineris ėmė bendradarbiauti su žinomais prekių ženklais. Tiesiai sakant, dizaneris minimaliai prideda ranką prie šių kolekcijų: ant eilinių marškinėlių ar sportinių kelnių uždeda savo logotipą. To pakanka, kad stebuklingai išaugtų rūbų kaina ir patrauklumas.
(Ne)reikia purvo
Nemenkiau populiari ir destruktyvioji mada. Jau gamyklose kruopščiai perplėšti džinsai svajone tapo dar praėjusio amžiaus devintajame dešimtmetyje. O šiandien madingi ir tiesiog nudrengti rūbai. 
Nutasyti megztiniai – prekės ženklo “Yeezy” gaminys, mėgstamas reperio Kanye Westo, o D.Gvasalia siūlo ranka aprašinėtus sportbačius.
Šį sezoną senų, vardus turinčių mados namų kūrybos direktoriai žengė dar toliau: pristatydamas “Gucci” kolekciją dizaineris Alessandro Michele ant podiumo ėjusiems modeliams apavė murzinus sportbačius, kurių kaina – po tūkstantį dolerių už porą. 
Kičas ar meniškas absurdas?
Netgi tuomet, kai prekės ženklai iš esmės nenukrypsta nuo tikslo kurti kokybiškus ir išskirtinius apdarus, estetiniai orientyrai dažniausiai persimeta į išbjaurintų prekių pusę. 
Tarp pastarųjų tokių “nuopolių” - amerikiečių prekės ženklo “Supreme” bendradarbiavimas su skandalingu dailininku Andresu Serrano. Rezultatas: tokios spalvos, kurią A.Serrano pavadino “blood and sperm”, rūbai ir kedai . Bei marškinėliai, ant kurių atspaustas žinomiausias ir dviprasmiškiausiai vertinamas kūrėjo darbas — 1987 m. daryta fotografija, kurioje – į šlapimą panardintas krucifiksas. 
“Supreme” visuomet išsiskyrė polinkiu į absurdą, o štai “Comme des Garçons” ir “Nike” bendradarbiavimas nustebino ne vieną. Ant įprastinio “Nike” modelio “Air Force 1” nosių pritvirtintas plastikinis dinozauras ne tik absurdiškas, bet net ir nepatogus. 
Tokia pat dvasia savo idėjas įgyvendino mados dizaineris Virgilas Abloh, įprastinius “Nike” modelius  paįvairinęs nenuimama plastikine juostele.
Viskas parduodama
Ieškant atsakymų, nuo ko prasidėjo neišsiskiriančių, o dažnai ir tiesiog atvirai mėgėjiškai estetiniu vertinimu daiktų paklausa, atsigręžkime į internetą.
Įgudusiai “Vetements” apgalvota kampanija, tikėtina, pateks į vadovėlius: ko vertas vien inscenizuotas DHL vairuotojo pagrobimas 2016 m. vasarą.
Padeda ir internete populiarūs personažai. Aktoriaus Shia LaBeoufo vilkėti nutasyti treningai ir murzini marškinėliai jau seniai tapo memu. Prie norinčiųjų pasisakyti apie antiestetiką prisijungė ir išpopuliarėjęs šokantis milijonierius Gianluca Vacchi. Jis paviešino nuotrauką, kurioje vilki suplyšusiais nutampytu kaklu apatiniais marškinėliais ir sulamdytais languotais marškiniais. Ne ką geriau atrodo ir jo skrybėlė. 
“Manau, kad čia ne interneto kaltė. Tiesiog visuomet yra kičą mėgstančių žmonių. “Vetements” išleidžia marškinėlius su DHL logotipu, “Balenciaga” — IKEA pirkinių krepšio kopiją, ir abi lupa kosmines kainas. O Kinijoje – atvirkščiai: dizaineriai ardo brangius “Yezzy” sportbačius ir iš jų siuva kaukes nuo smogo. Ir viską siūloma pirkti”, - svarsto mados tinklaraščio behandsome.ru autorius Michailas Volodinas.
Parengta pagal užsienio spaudą
kičasMadamilijonierius
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.