Uostamiesčio gatvėse nuo antradienio nebeliko maršrutinių mikroautobusų. Juos pamėgusiems miestiečiams teko persėsti į didžiuosius autobusus. Tokia situacija tęsis iki Naujųjų metų, o gal ir ilgiau.
Taip pasielgta baiminantis, kad savivaldybei netektų mokėti bene 60 tūkst. eurų baudos.
Mikroautobusų savininkai piktinosi, kad miesto valdžia pamiršo duotus pažadus su vežėjais sudaryti laikinąsias sutartis.
Pirmadienį jie sužinojo, kad nuo antradienio nebedirbs, nes baigiasi darbo sutartys, kol konkurso būdu bus parinkti nauji vežėjai.
Tačiau rugpjūčio 25 d. maršrutinių taksi bendrovės gavo laiškus iš savivaldybės – juose buvo klausiama, ar sutiktų sudaryti laikinąsias darbo sutartis keliems mėnesiams, kol paaiškės konkurso rezultatai. Visų atsakymai buvo vienodi – taip.
Ir staiga – jų paslaugų nebereikia.
Vežėjai aiškino, kad tikėdamiesi dirbti iki metų pabaigos pasirūpino draudimais, techninėmis apžiūromis, transporto remontu – tai vienam automobiliui kainavo apie 500 eurų. O dabar visa tai nebereikalinga, pinigai išmesti kaip į balą.
O žmonės staiga liko be darbo.
„Klaipėda nenaikina maršrutinių taksi paslaugos, kaip nutiko Vilniuje ir kituose miestuose, o siekia integruoti juos į bendrą viešojo transporto sistemą. Konkursas parinkti vežėjus artėja prie pabaigos. Tačiau nepavyko išvengti pertraukos tarp senųjų sutarčių pabaigos ir naujųjų įsigaliojimo“, - sakė Klaipėdos savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas.
Dabartinių maršrutinių mikroautobusų sutartys galiojo iki rugsėjo 4 dienos.
Birželį Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas neskundžiamu sprendimu patvirtino ankstenį Konkurencijos tarnybos nutarimą, kad savivaldybės ir maršrutinių taksi vežėjų sutartys pažeidžia Konkurencijos įstatymą. Laikinai pratęsus sutartis, savivaldybės atstovų teigimu, grėstų didžiulė bauda – apie 60 tūkst. eurų.
Prie Rotušės susirinkę vairuotojai sulaukė į darbą ateinančio Klaipėdos mero Vytaruto Grubliausko ir jam įteikė peticiją. Peticijos perduotos ir vicemerui Artūrui Šulcui bei S.Budinui.
„Analizuosime ir įvertinsime, ar buvo išnaudotos visos galimybės aiškinantis šią situaciją ir konkrečias aplinkybes bei Konkurencijos įstatymo nuostatas. Jei yra galimybė sudaryti laikinąsias darbo sutartis ir tai neprieštarauja įstatymams, manau, kad laikinosios sutartys turi būti sudarytos. Labai rimtai išanalizuosime tas galimybes“, - sakė V.Grubliauskas.
Nuo antradienio pagrindiniais maršrutais nuo pietinių miesto rajonų iki šiaurinių dažniau važinėja dideji ekspresiniai autobusai. Jais galima keliauti nuo Mogiliovo gatvės iki Melnragės ir nuo Vingio gatvės iki ligoninių miestelio.
Maršrutinių taksi vairuotojai piktinasi, kad savivaldybė sudarė laikinąsias sutartis su pavaldžia įmone - “Klaipėdos keleiviniu transportu“, o ne su jais.
„Sutartys su maršrutiniais taksi baigėsi rugsėjo 4 dieną ir visi vežėjai tai žinojo. Jie buvo informuoti apie sutarčių nutraukimą. Ieškojome galimybių, kaip kuo geriau išsiversti per pereinamąjį laiką. Su didžiaisiais vežėjais naujos sutartys nėra sudarytos, jie tik pagal senąsias padidino autobusų skaičių“, - aiškino S.Budinas.
O kadangi už įstatymų nevykdymą miestui grėstų mokėti baudą, kitos išeities esą nebuvo.
„Mano nuomone, mes elgėmės teisingai ir sąžiningai. Tą patį sakiau ir per susitikimą su mažaisiais vežėjais. Įstatymus turime vykdyti, o ne svarstyti. Mikroautobusų bendrovėms viskas buvo žinoma prieš tris mėnesius – jie turėjo laiko suplanuoti savo veiklą. Vienintelis dalykas – reikėtų atsiprašyti klaipėdiečių, kurie iš anksto nebuvo informuoti apie transporto pasikeitimus“, - sakė S.Budinas.
Antradienio rytą į darbus skubantys žmonės veltui laukė maršrutinių taksi ir piktinosi, nes apie pasikeitimus nežinojo.
Nuo Naujųjų metų į gatves vėl turėtų išriedėti maršrutiniai taksi: tai bus nauji žemagrindžiai mikroautobusai, juose galios ir elektroniniai bilietai, kuriais galima važiuoti ir didžiaisiais autobusais.
Be to, jie turėtų važinėti pagal tvarkaraščius ir stoti numatytose vietose. Dabar mažieji vežėjai gaudydami keleivius stoja bet kur, neretai sukeldami avarines situacijas.
Maršrutinių taksi vežėjų konkurse dalyvavo dešimt įmonių ar bendrovių, tarp jų ir vienas konkurentas iš Latvijos.
Teigiama, kad maršrutiniais taksi Klaipėdoje naudojasi 3-4 proc. visų miesto keleivių. 500-800 žmonių kasdein renkasi arba maršrutinį taksi, arba didįjį autobusą.
Iki šiol Klaipėdos gatvėmis kasdien riedėdavo maždaug 40 maršrutinių taksi automobilių. Juos vairavo apie 200 žmonių, kuriems teks varstyti darbo biržos duris.