Tačiau tam yra svari priežastis – griežtesnius saugumo reikalavimus nei aviacijoje galėtume rasti nebent „NASA“ reglamentuose, o milijonus keleivių kasdien skraidinantys net ir dešimtmečius skaičiuojantys lėktuvai iš tikro yra geresnės būklės nei prieš 5 metus įsigytas automobilis, pasakoja „FL Technics“ vadovas Žilvinas Lapinskas.
Į delną telpantis priešsparnio daviklis šią savaitę sukėlė tikrą audrą – 3 milijonų krepšinio aistruolių palaikoma Lietuvos krepšinio rinktinė numatytu laiku neišskrido į Europos čempionatą, o lėktuvą prižiūrintys remonto specialistai filmo scenarijų primenančiomis sąlygomis skraidino reikiamą dalį iš Jungtinės Karalystės tam, kad 8 val. ryto orlaivis jau būtų paruoštas krepšininkų skrydžiui. Kokie dažni yra lėktuvų gedimai ir kaip jie prižiūrimi, kalbamės su „FL Technics“ generaliniu direktoriumi.
- Kokie dažniausiai pasitaikantys lėktuvo gedimai ir kaip jie likviduojami?
Dažniausio gedimo nebūtų galima išskirti – jei reiktų juos suskirstyti į kategorijas galėtume sakyti, jog yra planiniai darbai (arba sunkusis aptarnavimas), modifikacijos, dalių ir variklių remonto darbai bei operatyvinis aptarnavimas – būtent toks buvo Lietuvos rinktinės atvejis.
Planiniai darbai vykdomi numatytais ciklais. Lėktuvo patikros skiriasi išsamumo lygiu, o prie sunkiojo aptarnavimo galime priskirti C ir D lygio patikras, kurios vykdomos atitinkamai kartą per 1,5 metų ir kartą per 4-5 metus. Modifikacijos – lėktuvo salono atnaujinimas ar naujų technologijų (tokių kaip Wi-Fi ar ekranai) įrengimas vykdomi pagal atskirus operatoriaus ar lėktuvo savininko užsakymus. Taip gimė ir „KlasJet“ lėktuvas „Boeing 737“, kuriuo skrenda rinktinė. Pradėjęs savo gyvenimą kaip reguliarių reisų lėktuvas su 126 vietomis per 5 mėnesius specialistų iš Lietuvos, Italijos ir Jungtinės karalystės bendro darbo pastangomis tapo išskirtinio dizaino, patogumo, 56 vietų lėktuvu pritaikytu sporto komandoms ar didelėms verslininkų grupėms.
Reikia suvokti vieną dalyką apie orlaivių remontą – lėktuve kiekviena dalis turi savo tarnavimo laikotarpį – jam praėjus ji privalo būti keičiama arba atnaujinama nepaisant dabartinės jos būklės. Kiekvienas remonto darbas dokumentuojamas ir lėktuvas į angarą atkeliauja su pilnu sunkvežimiu dokumentų apie jo remonto istoriją. Todėl net ir JAV prezidento lėktuvas, kuris pradėjo savo gyvenimą prieš 27 metus dar vis patikimai skraidina šalies vadovus.
- Modifikacijos projektai – ar jie dažni ir su kokiais dar esate susidūrę?
Tokio tipo projektai priklauso visiškai nuo savininko norų ir poreikių. Galbūt bankas ar lizingo bendrovė valdanti lėktuvą nori pakeisti jo naudojimo paskirtį (reguliarių skrydžių orlaivis perdaromas į VIP verslo klasės lėktuvą), atnaujinti ir įmontuoti naujausias sistemas, o galbūt tiesiog padidinti sėdimų vietų skaičių. Pastarojo tipo – konfigūracijos keitimo – darbų pasitaiko dažnai, nes lizingo bendrovės išnuomodamos lėktuvą naujam savininkui dažniausiai pritaiko jį prie rinkos ir oro linijos standartų.
Šiais metais įvykdėme keletą tokių projektų tarp kurių – šis rinktinę į Izraelį skraidinęs lėktuvas bei „Airbus A321“ lėktuvo konfigūracijos keitimas. Šio projekto metu buvo didinamas sėdimų vietų skaičius – iš 172 į 220. Darbai sudėtingi, nes perplanuojant kabiną ne tik reikia begalės leidimų ir dizaino planų patvirtinimų, tačiau ir pilnai išrinkti visą lėktuvo interjerą, pakeisti po sėdynėmis esančių struktūrų išdėstymą.
- O ar yra jūsų įmonei tekę aptarnauti aukšto rango politikų, galbūt garsenybių lėktuvus?
Ši informacija yra itin griežtai saugoma dėl savaime suprantamų priežasčių, todėl privalome laikytis konfidencialumo sutarčių. Galime pasakyti tik tiek, kad mūsų angaruose yra apsilankę 6 skirtingų šalių prezidentų administracijoms priklausanti oro technika.
- Ar įmanoma būtų apibrėžti kiek kainuoja lėktuvą aptarnauti?
Galiu pasakyti, jog kiekvienas atvejis – labai skirtingas. Prieš nustatant kainą vertinami lėktuvo ir jo komponentų remonto ciklai, kokiomis sąlygomis lėktuvas buvo eksploatuojamas, kokiame klimate jis skraidė, kiek skrydžių per savaitę atlikdavo ir t.t. Kalbant apie planinius darbus, C lygio aptarnavimo darbų kaina gali siekti milijoną eurą ar daugiau. Be to, kainuoja kiekviena mažesnė patikra ar operatyviojo aptarnavimo metu keičiamos dalys, variklio patikros, remontas ir t.t. Tai – didžiulės sumos, tačiau išlaikyti didžiulius angarus ir bene 1200 žmonių komandą kainuoja ne ką mažiau.
- Kokių sričių specialistai dirba „FL Technics“?
Šiuo metu turime 5 angarus Vilniuje, Kaune ir Džakartoje, taip pat – atstovybes JAV, Tailande, Jungtinėje Karalystėje, Lenkijoje ir Rusijoje. Iš viso „FL Technics“ dirba daugiau nei 1200 įvairių tautybių, patirčių ir specialybių darbuotojų. Didžiąją dalį personalo sudaro aviacijos mechanikai ir sertifikuoti inžinieriai dirbantys tiesiogiai su orlaiviais ir jų remontu. Taip pat turime labai stiprią pardavėjų komandą kalbančią įvairiomis kalbomis ir dirbančią su klientais iš 6 žemynų, o likusią dalį sudaro vadovai ir įmonės administracija – kokybės kontrolę prižiūrintys asmenys, IT specialistai, LEAN sistemą taikanti komanda, personalo specialistai ir t.t.
- Kas yra pagrindiniai jūsų klientai?
Turime klientų iš 5 žemynų – tikimės netrukus pridėti į šį krepšelį ir įmonių iš Australijos, o galbūt iš Antarktidos? (juokiasi). Pagrindiniai klientai – oro linijos, bankai, lėktuvų lizingo bendrovės. Tarp garsiausių mūsų bendrovės paslaugų kokybe pasitikinčių vardų – „British Airways“, „Emirates“, „Etihad Airways“, „easyJet“, „Ryanair“, „airberlin“, „Aeroflot“, taip pat ir bankai, lizingo bendrovės „ICBC“, „GE Capital Aviation“, „BBAM“, „AerSale“ ir kt.
Esame strateginis „Boeing“ partneris, bendradarbiaujame su „Airbus“ gamykla, todėl mūsų aptarnaujamų lėktuvų spektras – itin platus. Šiais metais gavome visus leidimus vykdyti didžiųjų „Airbus A330“ remonto darbus – tai pirmasis ir tikrai ne paskutinis plataus fiuzelažo lėktuvo tipas mūsų galimybių sąraše.
- „FL Technics“ šiuo metu laikoma viena didžiausių nepriklausomų lėktuvo remonto bendrovių Europoje, o gal ir pasaulyje, kaip jums tai pavyko ir kas toliau?
Vadovaujamės principu one-stop-shop (liet. vieno langelio principas), kuomet oro linija ar lėktuvo savininkas (lizingo bendrovė, bankas, t.t.) gali gauti visas paslaugas vienoje vietoje – tiek suremontuoti lėktuvą atsitikus nenumatytiems atvejams, tiek atvykti planiniams darbams, užsakyti dalių, išmokyti savo personalą ir t.t. Tai mums suteikia konkurencinį pranašumą prieš oro linijų technines bendroves ar net gamintojų aptarnavimo centrus – teikdami plataus spektro paslaugas esame lankstesni ir galime klientams visame pasaulyje pasiūlyti geresnes sąlygas.
Šiuo metu Lietuvoje vienu metu galime aptarnauti 14 lėktuvų, dar keturis talpina mūsų angaras Indonezijoje, be to turime daugiau nei 30 operatyviojo aptarnavimo stočių visame pasaulyje. Artimiausiuose planuose – plėtra į Karibus, Lotynų Ameriką, Kiniją ir dar daugiau veiklų Pietryčių Azijoje. Siekdami plėstis Lietuvoje susidūrėme su įvairiais barjerais, todėl ieškome galimybių visame pasaulyje ir nesunkiai randame neišnaudoto potencialo kupinų rinkų, kur mūsų patirtis ir žinios yra labai laukiamos.
Nepaisant to, centrinis mūsų biuras įsikūręs Lietuvoje ir ateityje iš jo toliau planuojame valdyti procesus visame pasaulyje esančiose mūsų bazėse. Tiesa, jau 2018 m. pabaigoje persikelsime į naujai statomą 10 000 kv. m. biurų pastatą, kuriame įsikurs visos „Avia Solutions Group“ bendrovės.