Praeitą šeštadienį oro bendrovės „Wizz Air“ reisinis lėktuvas, vos tik pakilęs iš Barselonos oro uosto skrydžiui į Varšuvą, pasuko atgal dėl gedimo. Todėl keleiviai nusileido Varšuvoje daugiau nei para vėliau. Keliauninkų artimieji ir patys keleiviai sekmadienį skundėsi žurnalistams, kad aviakompanija nelabai tesidomėjo, į kokią padėtį jie pateko, sakė, kad nemaža dalis keleivių nebuvo apgyvendinta viešbutyje.
„Palaikėme ryšį tik su oro uosto tarnyba, kuriai rasti vietų viešbučiuose užtruko daug valandų. Keleiviai, kurie išvažiavo nakvoti apie 4 valandą ryto, jau 8 valandą buvo išregistruoti gavus klaidingą informaciją, kad lėktuvas į Lenkiją išskris vidurdienį, – sako ponia Aldona, viena iš nelemto skrydžio keleivių. – Vėliau išvykimo laikas kelis kartus buvo keičiamas, oro bendrovė su mumis bendravo tik SMS žinutėmis, kurias siuntinėjo kai kuriems keleiviams, o surinkus „Wizz Air“ infolinijos numerį mus informavo, kad lėktuvas jau seniai pakilęs. Galiausiai sekmadienį, po 21 valandos, mes išskridome lėktuvu, kuris šeštadienį dėl gedimo buvo grįžęs į oro uostą. Per visą tą laiką iš oro uosto darbuotojų gavome tik du talonus gėrimams ir maistui“, – skundėsi „Wizz Air“ keleiviai.
„Keleiviai buvo pamaitinti, apgyvendinti viešbutyje arba turėjo galimybę susigrąžinti išlaidas nakvynei“, – informavo Vengrijos mažų sąnaudų oro bendrovės atstovas, atsakydamas į paklausimą.
Kada ir kokia pagalba turi būti suteikiama lėktuvų keleiviams?
Kokią atsakomybę oro bendrovės turi prisiimti ir kaip pasirūpinti keleiviais apibrėžta 2005 metų vasario 17 dieną įsigaliojusiame Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 261/2004, kuris nustato bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles atsisakymo vežti ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju.Vežėjas privalo užtikrinti maksimalų komfortą laukiantiems skrydžio keleiviams, o taip pat išmokėti kompensaciją.
Keleiviais vežėjas privalo pasirūpinti jau tada, kai lėktuvas vėluoja išskristi dvi valandas, jei atstumas tarp išvykimo ir atvykimo punktų neviršija 1500 km. Keleiviai, skrendantys didesnį atstumą, nuo 1500 iki 3500 km, turi teisę būti aprūpinti maistu, gėrimais ir gauti kompensaciją, jeigu skrydis atidedamas trims valandoms, o jei atstumas didesnis kaip 3500 km – šią teisę keleiviai įgyja atidėjus skrydį ne mažiau kaip keturioms valandoms. Svarbu tai, kad tinkamas pasirūpinimas keleiviais – tai ne tik vienkartinis pavaišinimas gėrimais ir sausu maisto daviniu.
Kaip informuoja Civilinės aviacijos administracija, vežėjas privalo duoti keleiviams tokios rūšies ir tokį kiekį gėrimų ir maisto, kad jie atitiktų laukimo laiką. Tai reiškia, kad jei lėktuvas vėluoja išskristi daug valandų, oro bendrovė privalo reguliariai siūlyti keleiviams gėrimų, taip pat normaliai pamaitinti.
Atidėto skrydžio keleiviams taip pat turi būti leista du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti telekso ar fakso pranešimus arba elektroninius laiškus. Kai keleiviai turi laukti lėktuvo naktį, tai vežėjas privalo juos apnakvinti ir parūpinti transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal, arba kompensuoti išlaidas nakvynei ir transportui.
Keleiviams taip pat turi būti suteikta galimybė gauti informaciją, kad galėtų susipažinti su savo teisėmis, numatomu skrydžio atidėjimo laiku ir kaip apskųsti oro bendrovę.
Kada keleiviai turi teisę į kompensaciją?
Pasirūpinimas keleiviais, kol jie laukia skrydžio, yra viena iš dviejų vežėjo pareigų. Jei lėktuvas vėluoja pakilti daugiau kaip tris valandas, aviakomnpanija yra įpareigojama taip pat išmokėti keleiviams kompensacijas – ne mažiau kaip 250 eurų ir ne daugiau kaip 600 eurų.
Jei skrydis buvo atidėtas mažiausiai penkias valandas, keleiviai įgyja teisę susigrąžinti sumokėtą sumą už visą skrydį, jeigu tuo skrydžiu jis jau nebegalės įgyvendinti savo kelionės tikslo (pvz., kai dėl atidėto skrydžio keleivis nebegalėjo dalyvauti svarbiame susitikime ar pavėlavo į pirktą kelionę). Tokias pačias teises turi ir atšauktų skrydžių keleiviai.
Vežėjas gali sumažinti kompensacijos dydį 50 proc., bet tik tuo atveju, jeigu kito lėktuvo laukimo laikas neviršija 2–4 valandų (priklausomai nuo atstumo), kai atidėtų skrydžių keleiviai automatiškai įgyja teisę į išmokas.
Kompensacija neišmokama tik dviem atvejais – kai orlaivis vėluoja išskristi dėl keleivių sukeltos mašinos avarijos arba kai skrydžio atidėjimo priežastis nepriklauso nuo vežėjo (pvz., įvyksta stichinė nelaimė ar staigiai destabilizuojasi politinė padėtis skridimo trasoje).
Kompensacija neišmokama tik dviem atvejais – kai orlaivis vėluoja išskristi dėl keleivių sukeltos mašinos avarijos arba kai skrydžio atidėjimo priežastis nepriklauso nuo vežėjo (pvz., įvyksta stichinė nelaimė ar staigiai destabilizuojasi politinė padėtis skridimo trasoje).
Keleiviui pateikus rašytinį sutikimą vežėjas gali sumokėti jam kompensaciją talono ar papildomų paslaugų forma. Keleivis neprivalo su tuo sutikti ir gali pareikalauti išmokėti pinigus.
Kaip apskųsti aviakompaniją?
Turint nusiskundimų kelione, skundą reikia paduoti betarpiškai vežėjui. Jis privalo per savaitę grąžinti dalį bilietui išleistų pinigų arba visus pinigus. Jei aviakompanija atsisako mokėti kompensaciją arba per 30 dienų neatsako į skundą, keleiviai Lenkijoje gali paduoti skundą Keleivių teisių gynimo komisijai prie Civilinės aviacijos administracijos (Lenkijoje). Procedūra yra detaliai aprašyta CAA interneto svetainėje „www.ulc.gov.pl“.
Deja, Europos Sąjungoje keletas šalių narių neturi specialių įstaigų lėktuvų keleivių skundams nagrinėti. Minėto Europos Parlamento ir Tarybos reglamento 16 straipsnyje rašoma taip:
Deja, Europos Sąjungoje keletas šalių narių neturi specialių įstaigų lėktuvų keleivių skundams nagrinėti. Minėto Europos Parlamento ir Tarybos reglamento 16 straipsnyje rašoma taip:
Pažeidimai
1. Kiekviena valstybė narė paskiria įstaigą, atsakingą už šio reglamento vykdymo užtikrinimą skrydžių iš jos teritorijoje esančių oro uostų ir skrydžių iš trečiųjų šalių į tokius oro uostus atžvilgiu. Prireikus ši įstaiga imasi būtinų priemonių užtikrinti, kad būtų gerbiamos keleivių teisės. Valstybės narės praneša Komisijai apie įstaigą, paskirtą pagal šią dalį.
2. ...kiekvienas keleivis gali pasiskųsti bet kuriai pagal 1 dalį paskirtai įstaigai arba bet kuriai kitai valstybės narės paskirtai kompetentingai įstaigai dėl bet kurio įtariamo šio reglamento pažeidimo bet kuriame valstybės narės teritorijoje esančiame oro uoste arba dėl bet kurio skrydžio iš trečiosios šalies į oro uostą, esantį toje teritorijoje.
Parengė Leonas Grybauskas