„Real is beatiful“ idėją sumanė kūrybinė agentūra „New!“. O jos vykdytoja tapo kita įmonė - „Turinio rinkodara“. Ji ir panaudojo nuotraukas, kuriose Lietuva pristatyta ne mūsų šalies vaizdais, o pigių bazių nuotraukomis, darytomis Suomijoje, Slovakijoje ar Norvegijoje. Skandalas dėl to kilo šiemet vasarį. Dėl jo atsistatydino Valstybinio turizmo departamento direktorė Jurgita Kazlauskienė.
Šią savaitę agentūra „New!“ sumanė reabilituoti tikrąjį mūsų gimtinės grožį. Tačiau sulaukė kitos Lietuvą pristatančios platformos „We love Lithuania“ įkūrėjo Simono Rudamino kritikos, kad šitaip komercinė įmonė siekia nemokamai sukaupti sau nuotraukų bazę.
Kviečia dovanoti nuotraukas
Kaip lrytas.lt sakė jos vadovas Tomas Ramanauskas, įkurta svetainė-bazė „Real Is Beautiful Stock“, kurioje žmonės, neprofesionalūs fotografai, kviečiami įkelti savo nuotraukas ir padovanoti jas Lietuvai laisvai naudoti. Šiam užmojui įgyvendinti pakako 20 eurų – tiek kainavo svetainės sukūrimas.
„Kadangi taip susiklostė ir turbūt neverta to narplioti, nes yra daug priežasčių, mes, kaip valstybė, neturime nuotraukų bazės, kuri būtų visiems prieinama ir nemokama, kad nereikėtų derinti sutarčių ir leidimų.
Pasaulyje veikia fotobankai, tačiau tai nėra šalies fotobankai.
Kartu su bendraminčiais kilo mintis, kad Lietuvos žmonės, kurie nėra fotografai, padovanotų po vieną kitą gražesnį kadrą. Ir jei sudėtume tai į visumą, turėtume labai gerą duomenų bazę, kurioje visi galėtų rasti daug gražių nuotraukų“, - apie naują idėją pasakojo T.Ramanauskas.
Tikisi reabilituoti projektą
Ar pavyktų šitaip reabilituoti visuomenės akyse projektą „Real is beatuful“?
„Labai norėčiau tuo tikėti. Lietuvoje po to įvykio susidarė tokia nuomonė, kad „Real is beautiful“ yra bloga idėja. Tai nėra bloga idėja. Atsitiko, kas atsitiko. Dalis žmonių, kurių pirštai lenkti į save ir aplink mato tik vagystes, išdavystes, gali ieškoti nesąmonių, tačiau esu daręs daug tokių projektų, tad žinau, kad daug žmonių nori daryti tokius dalykus, kurių prasmė didesnė nei sąskaitų išrašymas. Man atrodo, kad nesąžininga nepamėginti kažko daryti“, - kalbėjo T.Ramanauskas.
Jis pabrėžė, kad sukaupta nuotraukų bazė netaptų Valstybinio turizmo departamento (VTD), kuriam priklauso šūkis „Real is beautiful“, nuosavybe, tai ir liktų privačia, pilietine iniciatyva, tačiau VTD, anot T.Ramanausko, palaiko naująją idėją. Turizmo departamentas taip pat galės naudotis nuotraukų baze.
Už kūrinį reikia susimokėti
Tuo tarpu „We love Lithuania“ įkūrėjas S.Rudaminas ir feisbuke, ir kalbėdamas su lrytas.lt pažėrė kritikos T.Ramanausko idėjai.
„Tokį dalyką organizuoja komercinė įstaiga, kurių teisioginis interesas – turėti šias nuotraukas, nes vykdo įvairius viešuosius komunikacinius projektus. Tai prasilenkia su logika.
Antras dalykas, - būkime biedni, bet teisingi, - „Real is beautiful“ savo vardą jau sugadino. Bandyti dar kažką statyti tuo vardu yra kaip visuomenės suspriešinimas“, - nuotraukų skandalą feisbuke prisiminė S.Rudaminas.
Jis nelinkęs atsieti to, kad „Real is beautiful“ kūrė viena agentūra, o plėtojo – kita.
„Esu sukūręs projektą „We love Lithuania“, kuris yra populiariausias tokio žanro projektas ir neturi analogų Europoje, tad puikiai žinau, kas yra valstybiniai reikalai, kai prieinama prie nuotraukų pateikimo klausimo.
Penkerius metus mėginu edukuoti vyriausybininkus, institucijas, kad turinį reikia pirkti. O dabar, užuot pirkusi, agentūra, kuri susijusi su viešaisiais pirkimais, kur naudojamas vizualus kūrinys, gaunamas iš autorių, kuria nemokamą platformą.
Vadinasi, jie panaikina rinką, žmones, kuriančius turinį, investuojančius pinigus į tai, išstumia. Jie pasilieka nekokybišką, bet nemokamą turinį. Vadinasi, tam tikroje išlaidų eilutė nebelieka išlaidų turiniui įsigyti.
Kaina - 140 tūkst. eurų
Lrytas.lt primena, kad Lietuvos turizmo koncepcijai pristatyti socialiniuose tinkluose „Facebook“ ir „Instagram“, reklamai interneto kanaluose „YouTube“ ir „TripAdvisor“ buvo skirta 140 tūkst. eurų. Užsieniečiams vilioti į Lietuvą, be gražių vaizdų, pasitelkta koncepcija su šūkiu „Real is beautiful“ („Tikra yra gražu“), o vietiniam turizmui skatinti – „Lietuva. O čia ar buvai?“.
Šiemet vasarį paaiškėjo, kad šiam tikslui naudojamos ir viešai prieinamų internetinių iliustracijų bazių „Shutterstock“ ar „Flickr“ nuotraukos, kuriose užfiksuoti ne Lietuvos, o Suomijos, Slovakijos ar Norvegijos vaizdai. Tokios iliustracijos paprastai atsieina kelis eurus.
Kilus skandalui, „Turinio rinkodaros“ vadovas Tomas Nemūra pripažino, kad nenaudoti Lietuvoje darytų nuotraukų buvo klaida, kuri nebebus kartojama: „Atsiprašome žmonių, kurie pasijuto apgauti ir kuriuos nuvylėme, ir savo kliento.“
Kaip pranešė Turizmo departamentas, sutartis su projekto vykdytoju "Turinio rinkodara" buvo nutraukta, o už jų suteiktas paslaugas vykdant komunikaciją tinkle “Facebook”, profilyje “Lithuania. Real is beautiful” nėra atliktas joks mokėjimas. Artimiausiu metu bus paskelbtas naujas konkursas komunikacijai socialiniuose tinkluose vykdyti.