„Tarptautinės veiklos strateginis atnaujinimas“, – tokią pasitraukimo iš mūsų šalies rinkos priežastį įvardijo parduotuves valdančios Suomijos bendrovės SOK vykdomasis viceprezidentas Jorma Vehvilainenas.
Bendrovė padarė išvadą, kad parduotuvių „Prisma“ rinkos dalis Latvijoje ir Lietuvoje nėra pakankama, kad ateityje veikla būtų pelninga.
Nepajėgus konkuruoti
„Pagrindines pasitraukimo priežastis įvardijo pats tinklas: nepasiektas norimas rinkos dydis ir nepelninga veikla“, - teigė Lietuvos prekybos įmonių asociacijos prezidentas Laurynas Vilimas.
Jo teigimu, tokia tinklo pozicija suponuoja ir prielaidas, kodėl taip atsitiko – konkurencija tarp Lietuvos prekybos tinklų tiesiog yra labai intensyvi, o Suomijos prekybos tinklas nesugebėjo prisitaikyti prie mūsų rinkos specifikos.
„Prisidėjo ir demografiniai iššūkiai, tai yra nuolat mažėjantis gyventojų skaičius, kuris lėmė nepakankamą pirkėjų srautą jų labai didelio formato parduotuvėse“, - teigė prekybininkų atstovas.
Nedidelis praradimas
SOK, valdanti parduotuves „Prisma“, yra Suomijos investuotojas. Bet Laisvosios rinkos instituto prezidentas Žilvinas Šilėnas įsitikinęs, kad užsienio investuotojo pasitraukimo iš Lietuvos priežasčių reikėtų ieškoti būtent mūsų šalies mažmeninės prekybos rinkoje.
„Vertinčiau tai kaip iliustraciją, kad mažmeninėje prekyboje Lietuvoje nėra lengva išlikti. Siečiau tai būtent su konkurencija“, - sakė jis.
Išties, kai „Prisma“ atėjo į Lietuvą, rinka čia jau buvo konkurencinga, o praėjusiais metais į ją įžengė „Lidl“ - dar vienas rimtas konkurentas.
Ž.Šilėnas nėra linkęs to traktuoti kaip investuotojo pasitraukimo: „Nebuvo nei didelės gamybos, nei tyrimų. Tai buvo pardavimo verslas, ir netraktuočiau to kaip praradimo.“
Eksperto teigimu, „Prismos“ vieta mūsų rinkoje ilgai tuščia nebus: „Kai tu pasitrauki dėl to, kad konkurencija didelė, tą vietą tikrai užims likę pardavėjai.“
Trūko kantrybė
Prekybos tinklų konsultantas ir žinovas Laurynas Mituzas priminė, kad suomiai į Lietuvą atėjo siekdami atidaryti keliolika parduotuvių kaip prekybos centrų nuomininkai.
„Bet naujų prekybos centrų neatsirado. Manau, „Prisma“ nebemato perspektyvos pasiekti tikslo ir trūko kantrybė“, - sakė ekspertas.
Jo teigimu, tai taip pat rodo, kad Lietuvos mažmeninės prekybos rinkoje atmosfera kaista: „Kainų karas duoda vaisių – mažėjančią konkurenciją.“
Ekspertas pažymėjo, kad „Prismos“ pasitraukimas gali atsiliepti ne tik prekybos rinkai – bendrovė planavo ne statyti parduotuves, o jas nuomotis.
„Blogiausia, kad siekdamas tikslo nuomos sutartimis užsienietis skatino naujų prekybinių objektų atsiradimą ir investicijas į miestą. Dabar gerokai sumažės spaudimas“, - kalbėjo L.Mituzas.