Iššifravo tikruosius valdžios kėslus dėl mokesčių: dvi žinios ir abi blogos

2017 m. vasario 28 d. 19:17
Rasuolė Bauraitė, Lietuvos ryto televizija
Staigių judesių mokesčių politikoje žadėjusi nedaryti valdžia elgiasi priešingai. Gerokai padidinti akcizai alkoholiniams gėrimams, padidėjo mokesčiai besiverčiantiems individualia veikla ir dirbantiems pagal autorines sutartis, o dabar skelbiami nauji planai.
Daugiau nuotraukų (1)
Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonių projekte kalbama apie ketinimą apmokestinti dyzelinu varomus automobilius ir įvesti solidarumo mokestį daug uždirbantiems žmonėms. Tačiau Laisvosios rinkos instituto prezidentas Žilvinas Šilėnas sako, kad tokie nauji siūlymai yra nieko kito, kaip paslėptas visuotinis automobilių mokestis ir progresiniai mokesčiai.
Žurnalisto Andriaus Kavaliausko ir Ž. Šilėno pokalbis – „Lietuvos ryto“ televizijos aktualių pokalbių laidoje „Lietuva tiesiogiai“.
– Pone Šilėnai, ar turite atsakymą, kodėl yra planuojami įvesti nauji mokesčiai ir padidinti jau esantys?
– Reikia pinigų. Tai yra vienintelis logiškas, teisingas atsakymas.
– Ar blogai surenka biudžetą, per daug pažadų padalijo, yra per daug planų?
– Šis biudžetas yra surenkamas gerai. Kiekvienais metais mokesčių mokėtojai suneša vis daugiau pinigų, tai vyksta jau kokius 20 metų ir kiekvienais metais valdžiai vis pritrūksta. Biudžetas vis eina į deficitą.
Yra pridalinta pažadų – nebūtų, nepagrįstų ir jiems reikia surinkti pinigų. Žvalgosi principu – ką čia dar apmokestinus, o apmokestinti ar paimti gali tik iš to, kas kažką turi. Gauni šiek tiek didesnį atlyginimą – dar susimokėk, iš apmokestinto atlyginimo nusipirkai automobilį – irgi susimokėk.
Net pasigirsta kalbų, kad jei mėgsti saldainius ar šokoladą, irgi susimokėk papildomai.
– Kalbant apie dyzelinių automobilių mokestį, ar jums aišku, kaip bus apmokestinami šie automobiliai?
– Visiškai neaišku. Vienintelė protingiausia ir dabar veikianti sistema, kaip apmokestinti automobilius už jų naudojimąsi keliais, yra akcizo mokestis. Žmonės akcizo moka daugiau nei pusę kuro kainos ir jei tie pinigai eitų keliams, jie būtų gražūs it veidrodis, be jokios duobės.
Problema, kad yra sakoma, kad akcizo mokestis yra surenkamas keliams, bet pusė jo yra pravalgoma ar skiriama kitoms reikmėms.
– Šiuo atveju kalba eina konkrečiai apie automobilio apmokestinimą, o ne apie kuro kainos dedamosios padidinimą.
– Būtent. Čia yra dar didesnis nelogiškumas. Jei bus apmokestintas automobilis pagal jo technines charakteristikas – kokio dydžio yra variklis, kiek dalelių jis išmeta, tai mokėsi taršos mokestį už automobilį, net jei automobilis stovės garaže ir nieko neterš.
Mano galva, tarša yra tik priedanga, o pagrindinis motyvas – žmogus kažką turi ir jį reikia apmokestinti. Manau, tai tik pirmas žingsnis į visuotinį automobilių mokestį, ko ir patys neslepia.
Sąžiningai netikiu ir nemanau, kad kas nors tiki, kad apmokestins dyzelinius lengvuosius automobilius, o benzininių ne.
– O elektrinius, hibridinius?
– Spėju tam tikrą laiką jų neapmokestins, bet tuomet gaunasi dar didesnis absurdas.
Pripažinkime, kad hibridinius, elektromobilius perka labiau pasiturintys žmonės, tai natūralu, bet jie to mokesčio nemokės.
Senukas pensininkas, kuris, kad gyvenimo pabaigoje nereiktų važinėti autobusu kaip visą gyvenimą Sovietų Sąjungoje, nusipirko 20 metų senumo automobilį ir jam už tai reikės papildomai susimokėti.
– Galima spėlioti, kad tai tik pradžia visuotiniam automobilių mokesčiui, bet dyzelinu yra varomi turbūt absoliučiai visi visuomeninio transporto autobusai, keleiviniai, tolimojo susisiekimo autobusai, taip pat krovinius pervežantys vilkikai.
Kokių pasekmių galima sulaukti apmokestinus dyzelinu varomus automobilius? Reikia ruoštis dar vienam kainų šuoliui?
– Spėju, kad būtent dėl to akcizas dyzelinui ir nėra judinamas, o kalbama apie lengvuosius automobilius. Spėju, kad miesto autobusai, sunkvežimiai į tai nepapuls. Tačiau yra aibė automobilių, kurie yra klasifikuojami kaip komerciniai – įvairūs minivenai, lengvieji automobiliai su kraunamąja dalimi, kuriuos dažnai naudoja smulkus verslas universaliems pervežimams.
Spėju, kad jie gali patekti po lengvųjų automobilių klasifikacija ir jei esi smulkus verslininkas, turi vieną miniveną, kuriuo vežioji gėles, mokėsi mokestį, o jei esi krovinių pervežimo įmonė, kuri turi šimtą vilkikų, mokesčio nemokėsi.
– Kitas mokestis – solidarumo mokestis. Jums aišku, kas tai yra?
– Aišku, kad aišku. Tai yra progresinis gyventojų pajamų mokesčio tarifas, pavadintas, kad būtų gražiau ar kad niekas nesuprastų, kas čia yra, solidarumo mokesčiu. Kaip sako patys – didesnis mokesčių tarifas aukštesnei pajamų daliai.
Tai ir yra progresinių mokesčių tarifo apibrėžimas. Valdžia nustatys ribą, vadinamas aukštas pajamas, tarkim 1000 eurų „ant popieriaus“, nes mokesčiai skaičiuojami nuo atlyginimo „ant popieriaus“. Jeigu uždirbate 1200 eurų, tai jūsų paskutiniai 200 eurų bus apmokestinami ne 15 proc., o 15 proc. plius solidarumo mokestis. Tai yra visiški progresiniai mokesčiai.
– Kokią žinią gyventojams siunčia valdžia, kalbėdama apie naujus mokesčius?
– Dvejopą. Viena – liūdna, kad jūsų kišenėse liks mažiau pinigų, dėl to nuo šiol viskas pabrangs. Antra – ši valdžia save diskredituoja.
Nepaisant skirtingų pažiūrų valstiečių ir žaliųjų žmonių buvimo vienoje partijoje, jie iki rinkimų žadėjo, kad jokių staigių judesių, nepamatuotų kėlimų nebus. Kol kas nė vienos geros žinios, išskyrus Sodros darbuotojo ir darbdavio įmokų sujungimo – techninio dalyko, turime tik mokesčių kėlimą.
„Lietuva tiesiogiai“ – nuo pirmadienio iki ketvirtadienio 18.40 val. per „Lietuvos ryto“ TV.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.