„Tesla“ nė vienos šalies nepaminėjo taip, kaip Lietuvos. Ką darysime toliau?

2017 m. vasario 6 d. 20:08
Rasuolė Bauraitė
Kol valdžios institucijos suka galvą, kaip į Lietuvą prisivilioti elektromobilių milžinę „Teslą“, Lietuvos jaunimas kompanijos dėmesį sugebėjo pritraukti virtualiu žaidimu, kuriame pristatoma galimos „Teslos“ gamyklos Lietuvoje kopija. Šis filmukas sulaukė visos pasaulio žiniasklaidos ir pačios „Teslos“ dėmesio.
Daugiau nuotraukų (7)
Kaip padėti į Lietuvą privilioti tokias kompanijas, kaip „Tesla“? Apie tai „Lietuvos ryto“ televizijos aktualių pokalbių laidoje „Lietuva tiesiogiai“ žurnalistė Daiva Žeimytė kalbėjosi su verslininku, idėjos Lietuvoje statyti „Tesla“ gigafabriką iniciatoriumi Vladu Lašu bei ūkio ministru Mindaugu Sinkevičiumi.
– Pastarosiomis dienomis internete plinta lietuvių virtualioje erdvėje pastatyta „Tesla“ gamykla. Į ją sureagavo pasaulio žiniasklaida, o „Tesla“ „Twitter“ komentavo taip: „Lietuva žino kelią į mūsų širdis“. Pone Lašai, akivaizdu, kad „Tesla“ susidomėjo, bet ar mes žinome kelią į „Teslos“ pinigus?
– (V.Lašas) Visos lietuviškos laimingos pasakos tuo ir baigiasi, kad užkariavo širdį. Manyčiau, kad tai, ką padarė jauna komanda, yra labai didelis žingsnis. Ji ne tik padarė savaitgalio žaidimą, susiburdami 40 žmonių, bet tai buvo labai vienijantis judesys, apjungiantis žaidimų bendruomenę, buvo daug stebinčių, prisijungiančių, jie skaičiuojami tūkstančiais.
Tas rezultatas pačiai „Teslai“ parodė, kad Lietuvoje yra jaunų žmonių, gebančių puikiai dirbti kompiuteriais, kurti, kūrybingai parodyti savo sugebėjimus, kurie po kelių metų gali būti puikūs tokių kompiuterizuotų gamyklų vadovai.
– Dėmesys atkreiptas, „Tesla“ tikrai žino, kad Lietuva yra labai smarkiai pasiryžusi įgyvendinti projektą, jei „Tesla“ nuspręstų investuoti. Ar jūs tikite, kad tai apskritai įmanoma?
– (V. Lašas) Tikrai taip. Ir kuo toliau, tuo labiau. Yra visuomenės dėmesys, sutelktumas, signalai, atsiliepimai iš viso pasaulio, kur turime lietuvių, pasiūlymai, ką kiekvienas gali padaryti, tikėjimas, kad jei tai tikrai įvyks, pasižadėjimas, kad tada tikrai grįžtų į Lietuvą. Tokiu būdu galime išspręsti daugelį problemų. Džiugina tai, kad yra supratimas, palaikymas, dalyvavimas šioje iniciatyvoje nuo studentų iki prezidentės.
– Vis tiek sprendimą turbūt priimtų vienas žmogus – „Tesla“ vadovas Elonas Muskas. Ar jūs žinote, ko pageidauja pati kompanija, kokie jos reikalavimai tam, kad ji ateitų į Lietuvą?
– (V.Lašas) Mes žinome, kaip jie pastatė ir kaip rinkosi vietą Nevadoje. Europoje bus kažkiek kitaip, bet pagal tai jau galime spręsti, ko mums reiktų. Daugelį dalykų mes tikrai turime, daugelį dalykų bendromis jėgomis galime padaryti, ypatingai, kai yra aiškus motyvas.
Jei visi susitelkę priimam, kad tai galima padaryti, mes tai padarysime pakankamai greitai. Svarbu, kad mūsų šalis priimtų tą pačią pasaulio viziją, „Teslos“ įkūrėjas Elonas Muskas matytų Lietuvą kaip galimybę įgyvendinti jo viziją mažu masteliu, šalyje, kuri gali keistis greičiau, nei jo dabartinė šalis, kur įsikūrusi „Tesla“ – JAV. Nors ir būdama labai galinga, jai pokyčius į atsinaujinančią energetiką, autonominių automobilių transportą ir daug kitų pažangių dalykų, nėra lengva padaryti. Jei tą darome kartu, galime padaryti greičiau.
– Ministre, valstybės vaidmuo šiame reikale yra bene didžiausias. Nevada „Teslos“ įmonei suteikė mokesčių lengvatų, kurios per 20 metų laikotarpį sieks daugiau nei milijardą dolerių. Ar Vyriausybė galėtų leisti skirti tokią sumą?
– (M.Sinkevičius) Sprendimas yra ne vieno ministro, o visos Vyriausybės, parlamento ir visų valdžios grandinių. Manau, kad parodyta iniciatyva yra didžiulė ambicija. Ambicijų ir iššūkių kaip valstybė, aišku, turim, norim tapti OECD (Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos-Red.) nariais, bet labai džiugu, kad čia ambicija ar iššūkis yra sukurtas žmonių, kurie nori kurti Lietuvą, ją keisti.
– Ką tokiai kompanijai, kaip „Tesla“, gali pasiūlyti valstybė? Lietuvoje kol kas nėra nė vienos „Tesla“ įkrovimo stotelės. Yra siūloma, kad stotelių tinklo įrengime nebūtume dykuma, galbūt, susitarti su didžiaisiais prekybos centrais.
– (M. Sinkevičius) Čia reikia kompleksinio požiūrio. Negali tiesiog pasiūlyti žemės lopinėlio ir sakyti, kad čia galit ateiti. Reikia ir įkrovimo stotelių, ir mokestinių lengvatų. Gal tai milijardas, gal kitos sumos. Apie tai reikia kalbėtis gerai išanalizavus situaciją.
Pirmoji žinia „Teslą“ pasiekė net ne valdžios iniciatyva, dabar esame paskyrę žmones, kurie dirba ne tiek su „Tesla“, bet su automobilių pramone. Manau, kad po kurio laiko turėsim suformulavę aiškesnį mūsų, kaip valstybės, pasiūlymą „Teslai“.
Geros valios, deja, nepakanka. Aš esu pasiruošęs bet kada nuvažiuoti ir pabendrauti, jei mane kas priimtų – čia dar irgi didžiulis klausimas. Mes turim tinkamai pasiruošti ir pasiūlyti konkurencingą sprendimą, suprasdami, kad „Teslos“ pageidauja ir kitos Europos Sąjungos šalys. Mums reikės konkuruoti ne tik su Baltijos šalimis, bet ir su kitomis galingomis, už mus ekonomiškai stipresnėmis valstybėmis.
Bet be ekonominių dalykų, mokestinių paskatų, žemės, geranoriškumo dar yra svarbus visuomenės palaikymas. Gali būti, kad ir mums, kaip Vyriausybei, reikia priimti visiškai unikalius sprendimus. Pavyzdžiui, Vyriausybė įsipareigoja ir priimam politinį žingsnį kartu su parlamentu sutarę, kad mes po 2020-kelių metų orientuojamės, reorganizuojam savo autoūkį į būtent tokį – varomą elektra. Bet tam reikia labai daug priemonių.
– Pirmiausia, turbūt, reiktų panaikinti pridėtinės vertės mokestį tiems, kurie įsigyja elektromobilius?
– (M.Sinkevičius) Kaip minimum. Teisingai kalbama, kad yra mokestiniai dalykai, pilnas paketas, bet ir visuomenės nusiteikimas. Toks milžinas, ateinantis į valstybę, nori tikėti, kad bent dalis pirkėjų čia egzistuotų. Jei turime penkiasdešimtkelis vienetus automobilių, tai nėra labai pozityvi žinia, kad mes persiorientuojam nuo vidaus degimo variklių link elektros.
– Tokioms įmonėms dažniausiai reikia parengti infrastruktūrą. Šiuo atveju kalbama apie du galimus variantus – Kruonį ir Klaipėdą. „Teslai“ taip pat reikia ir saulės energijos, nes kompanija yra už atsinaujinančius energijos šaltinius, o tai mums šioks toks minusas.
– (M.Sinkevičius) Saulę galbūt galim pakeisti vėju. Mes į šiuos iššūkius žiūrim kūrybingai. Man labiausiai imponuoja tai, kad valdžių grandinėje yra pritarimas, palaikymas ir ne tik tai, kad „mes palaikom ir sėkmės jums“.
– Planą turite?
– (M.Sinkevičius) Ruošiam planą. Buvo konferencijos, pašnekesiai ir buvo sutarta, kad mes dedikuosim konkrečius žmones „Investuok Lietuvoje“ – ne prie ministerijų, ne valdininkus, bet žmones, kurie dirba su didžiaisiais investuotojais. Su tuo pačiu slieku negali žvejoti karšio, lydekos, ešerio ir tikėtis visus pagauti, čia reikia tam tikros specifikos, žinių.
Manau, kad skleisdami žinią norim pasakyti pasauliui, Amerikos lietuviams, kad mes norėtume žinoti, kokie sprendimų kriterijai, argumentai lemia ateiti į Lietuvą ar pasirinkti kitą šalį. Darbas kol kas nematomas, nors visi nori greito rezultato, bet jis yra daromas.
– Pone Lašai, ar turime laiko?
– (V.Lašas) Tikrai turime tiek, kiek jo reikia dirbant greitai. Bendravau su komanda, kuri paskirta sustiprinant „Investuok Lietuvoje“. Manau, kad tai labai geras ir greitas žingsnis, ūkio ministro ir komandos sprendimu „Investuok Lietuvoje“ sukurti specialią komandą, kuri toje srityje galėtų sparčiai dirbti, gilintis. Jai daug kas padeda, netikėtai atsiranda artimi Elono bendradarbiai, su kuriais jau pašnekėjo lietuviai, „Tesla“ dirbantys žmonės iš Lietuvos, kurie siūlosi padėti, sužinoti.
– Įmonei turbūt neužteks visuomenės palaikymo ar pasakymo, kad mes dirbame, pasamdėme žmones ir tuoj pateiksim planą. Geri pavyzdžiai yra „Coca cola“ ar „Estrella“ sprendimas pasitraukti iš Lietuvos, kas iš principo parodo, kad tokioms kompanijoms ne visiškai tinka verslo aplinka, siūlomos sąlygos. Ar tai nebus stabdis?
– (V.Lašas) Tuo pačiu metu turime atnešančius po kelis šimtus darbo vietų. „Investuok Lietuvoje“ profesionalus įdirbis labai gerai veikia, dėl to mes norim ir turim sustiprinti komandą. Mes tikrai važiuosime į „Teslą“, susitiksime ir dar daugiau, ne tik su „Tesla“. Mes turime žiūrėti, ką mes norime pasirinkti investuotojais. Šiuo metu turbūt nenorėtume statyti teršiančių dyzelių gamyklos, nes, žiūrėdami į ateitį, norime būti tos ateities dalimi.
– Ką valstybė konkrečiai gali pasiūlyti tokiai kompanijai, kaip „Tesla“? Didieji investuotojai „Barclays“, „Western Union“ atėjo pagal programą „Invest LT+“, kurioje valstybė numato tam tikras lengvatas ateinančiai kompanijai: kompensuojamos darbo užmokesčio išlaidos, materialaus ir nematerialaus turto įsigijimas, paruošiama infrastruktūra.
– (V. Lašas) Kartais mes per daug koncentruojamės į tuos dalykus, kurie yra antraeiliai. Kiekvienos atvažiuojančios kompanijos požiūris pirmiausia yra žmonės – kokie jie, kiek jie imlūs mokymuisi. Mes tikrai turime norinčių, galinčių dirbti.
– Bet ar atitiktų jų kvalifikacija? Net dabar reikia ieškoti žmonių, kurie dirbtų su „Tesla“, sudarinėti grupes. Tai parodo, kad ne kaži kiek turim žmonių, kurie atitiktų tam tikrus kvalifikacinius reikalavimus.
– (M.Sinkevičius) Visų atsakymų šiandien neturim ir tai natūralu pripažinti. Norim pasakyti, kad yra bendras sutarimas ties tuo dirbti ir tas darbas bus daromas. Reikia suprasti, kad galima klausti, ką mes galim pasiūlyti, bet mes norim šiek tiek laiko sužinoti, ko vis tik reikia.
Elementaru – žemės, mokestinės lengvatos, finansinės paskatos, žmonės, bendra valstybės politika elektromobilių klausimais ir jų naudojimui viešajam ūkiui ar bendrai valstybėje. Tie dalykai, matyt, tapatūs visoms valstybėms.
Greičiausiai čia nebus vien ekonominis sprendimas. Tikiu, kad jei eisim vien ekonominiu keliu, su Prancūzija ar kitomis galingesnėmis valstybėmis, kažin, ar pakovosim. Reikia atrasti razynką, o tam reikia šiek tiek laiko, reikia suprasti ir žinoti iš tų žmonių, kurie mums linkę padėti, kas vis tik motyvuotų. Buvo sukurtas jaunimo filmukas ir jis jau atkreipė dėmesį, buvo pasakyta, kad žinomas kelias į mūsų širdį. Tai gal jausmai ar emocinis fonas irgi reikalingi šioje vietoje?
– (V.Lašas) Nė viena šalis, kuri yra paskelbusi, darė žygius, kurių delegacijos važiavo į „Teslą“ pažiūrėti gigafabriko nebuvo paminėta taip, kaip Lietuva. Vienintelė Lietuvos iniciatyva rado atgarsį „Teslos“ komunikacijoje.
– Pone Lašai, ar priėjimo paieškas turėtų daryti Lietuvos aukščiausio lygio vadovai – ministras, premjeras?
– (V.Lašas) Taip. Mums visiems kartu reikia daryti paieškas ir žingsnius, kaip pasiekti rezultatą. Tik tai parodys, kad visi esame susitarę ir norim tai pasiekti. Kviesdami kažką pas mus įsikurti, turime pasakyti, kad ir visuomenė, ir visos valdžios yra tos pačios nuomonės ir nori čia turėti tokius partnerius.
Lietuva tiesiogiai“ – nuo pirmadienio iki ketvirtadienio 18.40 val. per „Lietuvos ryto“ TV.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.