Kava – biržoje perkama prekė, tad jos kainos priklauso nuo kelių dedamųjų – derliaus, pasaulinės pasiūlos bei paklausos. 2015 m. kava biržoje smarkiai pigo, tačiau šiemet vėl žadamos geros naujienos investuotojams, prastesnės – kavos mylėtojams, mat kavos kainos vėl stiebiasi į viršų.
Kainos – aukštyn
Parduotuvėse kavos kainos auga jau kelerius metus iš eilės.
2014 m. vasarą parduotuvėje pusė kilogramo „Jacobs“ maltos kavos kaina siekė 12-13 litų (3,5-3,8 Eur.). Pernai tos pačios kavos kaina siekė 5,49 Eur, o „Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Giedrė Bielskytė pasakojo, kad šiandien „Jacobs“ kavos kaina jau siekia 6 Eurus.
Brango ne vienos rūšies kava. „“Paulig Clasic“ kava pernai kainavo 5,19 Eur., o šiais metais – 5,39 Eur“, – sakė G.Bielskytė. 2014 m. šios kavos kaina siekė 17,7 lito (5,13 Eur.)
„Pranešimus iš tiekėjų dėl brangstančios kavos pradėjome gauti dar praėjusių metų vasaros antroje pusėje, kai pasaulinėse biržose pradėjo kilti kavos žaliavos kaina. Nauji produktai iš naujos žaliavos į mūsų lentynas patenka vidutiniškai po 6 mėn., tad sekėme biržos tendencijas, ir praėjusių metų pabaigoje vis dėlto pradėjome derybas su kavos tiekėjais dėl naujų kainų“, – pasakojo G.Bielskytė.
Ji pasakojo, kad „Rimi“ parduotuvėse dalis kavos jau pabrango apie 15 proc. Dėl kitų kavos produktų kainų dar deramasi su tiekėjais, tad tikėtina, kad brangs ir jie.
Prekybos tinklo „Iki“ viešųjų ryšių vadovė Berta Čaikauskaitė taip pat patvirtino, kad kava brangsta. „Jau 2016 m. pabaigoje ėmė kilti kavos tiekimo kainos, taigi jų kilimas mažmeninėje prekybos taip pat neišvengiamas. Preliminariais skaičiavimais, jis turėtų sudaryti apie 10-15 proc.“, – sakė ji. Kainų augimas vis dar numatomas ir 2017 m. pirmąjį ketvirtį.
Biržos prekė
„Kava – biržoje perkama prekė, taigi ir kaina keičiasi atsižvelgiant į biržos kainos pokyčius“, – sakė Lietuvos prekybos įmonių asociacija vadovas Laurynas Vilimas.
Jo teigimu, kavos kainos rinkoje pradėjo augti praėjusių metų lapkritį ir nuo to laiko fiksuojamas 6-12 proc. kainų augimas.
„Nauji produktai iš naujos žaliavos į mūsų lentynas patenka vidutiniškai po 6 mėn., tad sekėme biržos tendencijas ir praėjusių metų pabaigoje vis dėlto pradėjome derybas su kavos tiekėjais dėl naujų kainų“, – apie augančias kavos kaina rinkoje kalbėjo G.Bielskytė.
L.Vilimo teigimu tolimesnį kavos kainų augimą sunku prognozuoti, tačiau ekonomistai teigia, kad bent rinkose kavos kaina ir toliau kils.
„Trečius metus užsitęsęs kavos deficitas jau išsėmė pasaulines kavos pupelių atsargas. 2017 m. dėl didžiausiai kavos augintojai Brazilijai būdingo derliaus cikliškumo prognozuojamas prastesnis derlius nei 2016 m., todėl šios žaliavos pasiūla išliks labai ribota“, – išplatintame pranešime teigė „TMS Europe“ įmonės plėtros direktorius Lietuvoje Artūras Kampanas.
Jis teigė, kad dabar – puikus laikas investuoti į kavą, nes šios žaliavos paklausa šiemet neabejotai augs tiek dėl žaliavos deficito, tiek dėl augančio vartojimo. Gera žinia investuotojams, ne tokia smagi – kavos mylėtojams.
Priklausomybė?
Ir nors lietuviai mėgsta skųstis kylančiomis kainomis, dėl brangstančios kavos jie per daug nevirkauja – geria toliau.
L.Vilimas teigė, kad parduotuvėse kartais fiksuojami kavos pardavimų svyravimai, tačiau labai gali, kad iš parduotuvių nenuperkama kava atsiperka kitiems kavos pardavėjams. „Jei žmonės neišgeria kavos namie, jie tai galbūt padaro vykdami į darbą ar vaikščiodami po miestą“, – sakė jis.
Išties kava išsinešimui Lietuvoje ir toliau populiarėja, be to, kaip sako ja prekiaujantys verslininkai, nebrangsta. „Mes visada buvome demokratiškas kavinių tinklas su atitinkama kainodara, todėl kainų korekcijos buvo tik kelios pozicijose“, – sakė „Coffee-in“ komunikacijos vadovas Nidas Kiuberis. Jo teigimu, espreso puodelis čia kainuoja lygiai tiek pat, kiek prieš metus – 1 eurą.
Renkasi pažįstamus ir pamėgtus
Lietuviai dažniausiai renkasi vis tą pačią, jau pamėgstą kavą, tad galbūt kainų pokyčių net nepastebi.
„Pirkėjai kavą dažniausiai renkasi pagal savo pamėgtą, įprastą prekės ženklą. Populiariausia yra 500 g pakuotė, tačiau pagrindė priežastis, kodėl perka vienokią ar kitokią kavą, –įprastas prekės ženklas“, – kalbėjo prekybininkų atstovas.
Perkamiausi kavos prekiniai ženklai prekybos tinkle „Iki“ yra „Lavazza“, „Paulig“, „Jacobs“ ir „Dallmyr“, tačiau pastaruoju metu pastebima tendencija, kad kavos mėgėjai tampa vis išrankesni.
„Kaip ir populiarėjančiose specializuotose kavos parduotuvėlėse ar kavinėse, pirkėjai prekybos centro lentynose šiandien ieško išskirtinių kavos skonių ir kokybės“, – sakė „Iki“ atstovė B.Čaikauskaitė.
Tiesa, „Coffee-Inn“ atstovas pasakojo, kad vieni lietuviai renkasi įprastą kavą, kiti ieško įdomesnių. „Dauguma mūsų klientų renkasi klasikinę kavą (Cappuccino, Latte, Juoda) arba vadinamąsias “Specialiąsias“ kavas, sukurtas mūšų kavos meistrų (Spicy Mocchacino, Aero Cappuccino, kt.)“, – sakė jis.