Lrytas.lt žurnalistai turėjo išskirtinę progą dalyvauti „AirBaltic“ skrydžių bendrovės palydovų darbo atrankose ir visus šios mitais apipintos profesijos užkulisius pamatyti savo akimis.
Atėjo pasiruošę
Į orlaivio palydovų atranką nuo ankstyvo ryto rinkosi aukštį ir lėktuvus mėgstantys jaunuoliai. Vieni – apsirengę paprastai, kiti – pasipuošę tarsi jau dirbtų oro linijose.
Daugiausia, kaip jau įprastą matyti, buvo merginų. Iš 30 į darbo atranką atėjusių žmonių vaikinų čia vis dėlto buvo mažuma, juos buvo galima suskaičiuoti ant rankų pirštų.
Pirmiausia – darbo atrankos dalyviai atėję atsakingiems asmenims atidavė savo CV ir gyvenimo aprašymus, o tada gavo dar vieną blanką, kuriame turėjo užpildyti informaciją, susijusią su kalbų mokėjimu, darbo patirtimi, kriminaline praeitimi ir tam tikrais asmeniniais dalykais.
Darbas ne kiekvienam
„AirBaltic“ oro linijų atstovės netrukus plačiau papasakojo ir apie pačią įmonę bei oro palydovų darbą.
„Mūsų kompanija yra gana jauna. Štai pavyzdžiui, mūsų visų darbuotojų amžiaus vidurkis yra 34,5 metų, o skrydžių palydovų amžiaus vidurkis – vos 28,5 metų.
Mūsų kompanijoje dirba žmonės iš 20 pasaulio šalių, tačiau oro palydovais kol kas gali būti tik lietuviai, rusai arba latviai“, – būtent taip įmonę pristatė „AirBaltic“ keleivių salono įgulos viceprezidentė Inguna Andžė.
Nepaminėti neliko ir kriterijai, kuriuos turi atitikti visi ketinantys pretenduoti į skrydžių palydovų darbo vietas.
„Žmonės turi būti sulaukę pilnametystės, turi būti baigę aukštąją mokyklą, taip pat neturi turėti jokių tatuiruočių, o jei jų turi – jos turi būti paslėptos. Dar vienas dalykas – jokių auskarų matomose kūno vietose, juos taip pat teks pridengti. Tačiau visų svarbiausias dalykas mums – mokėti kalbas“, – svarbiausius atrankos kriterijus vardijo I.Andžė.
Nors darbo reikalavimuose oro linijų bendrovė pabrėžė, kad visi skrydžių palydovai turi mokėti anglų, rusų ir latvių kalbas – darbo atrankoje pasirodę jaunuoliai tikino geriausiai kalbantys angliškai arba rusiškai.
Savi privalumai
Nors kriterijų nemažai, šiose oro linijose dirbantys darbuotojai gali naudotis ir tam tikrais privalumais, kurie jiems garantuoja daugelį dalykų, taip pat ir ir pigesnius skrydžių bilietus.
„Turėsite medicininį ir gyvybės draudimą. Taip pat, jei tik prireiks, nemokamą nuvežimą ir grįžimą iš Rygos bei nemokamas vietines keliones pačioje Rygoje. Jei skrydžiams nesusiklosčius į Vilnių norėsite grįžti savo automobiliu – jį visada nemokamai galėsite palikti Rygos oro uoste.
Taip pat jums priklausys nemokama uniforma, įvairiausios nuolaidos oro uosto parduotuvėse ir restoranuose, viešbučiuose ir net galėsite pigiau išsinuomoti automobilį. Nors nuolaidos asmeninėms kelionėms suteikiamos ne visuose oro linijose, pas mus mūsų darbuotojai gauna atitinkamas nuolaidas“, – privalumus dėstė su žmogiškaisiais ištekliais dirbanti „AirBaltic“ verslo partnerė Undinė Abelė.
Tvarkaraščiai – vos mėnesiui į priekį
Tokiam skrydžių palydovų darbui prireiks ir išskirtinių tvarkaraščių planavimosi įgūdžių, nes, pasak keleivių salono įgulos grupės vadovės Agnetos Santanevos, darbo grafikas bus sudaromas tik vienam mėnesiui į priekį ir nuolat kis.
„Bus visko, ir labai įvairiai: dirbsite tris dienas, tada turėsite dvi laisvas, pasitaikys ir naktinių skrydžių, bus laisvų dienų. Jei dėl nepalankių orų teks nakvoti kitoje šalyje, pasirūpiname ir nemokama nakvyne. Tiesa, kartkartėmis viena diena tvarkaraštyje bus atsarginė – bet kada galėsime paskambinti jums į namus ir iškviesti į darbą ko nors pavaduoti“, – apie darbo subtilybes aviacijos srityje kalbėjo A.Santaneva.
Pasak specialistės, dažniausiai darbas bus toks, kad lėktuvas kils ir leisis Vilniuje.
„Gali būti, kad iš Vilniaus skrisite į Rygą, tada iš Rygos į Amsterdamą ar kitą Europos miestą, o paskui vėl į Rygą ir iš jos į Vilnių. Žinoma, tai mūsų pasiūlymas jums, tačiau jei pageidausite ko nors kitaip, nebus jokių problemų“, – apie skrydžio palydovų laukiamus maršrutus sakė A.Santaneva.
Šiandien bendrovėje „AirBaltic“ jau dirba penkios lietuvės, o pasak specialistės, po šios atrankos įmonę papildys dar dešimt darbuotojų iš Lietuvos.
Atlyginimai – lyg ant lėkštutės
Nors dažniausiai oro linijų atlyginimai – paslaptis, šįkart „AirBaltic“ atviri ir lyg ant lėkštutės pateikė atlyginimus, kurių galėtų tikėtis oro palydovų vietas užėmę jaunuoliai.
„Jei būsite priimti į darbą – tapsite jaunuoju įgulos nariu. Tai reiškia, kad jūsų atlyginimas svyruos nuo 598 iki 726 eurų neatskaičius mokesčių.
Pradirbus bent metus, kai turėsite daugiau patirties, jūsų atlyginimai augs ir bus 808–1093 eurų, o kai mūsų įmonėje turėsite dvejų metų stažą, gausite ir daugiau atsakomybės, tad atlyginimas bus 1064–1349 eurų neatskaičius mokesčių“, – apie žadamus atlyginimus kalbėjo U.Abelė.
Už mokymus – stipendija
Žmonės, kurie bus atrinkti užimti oro palydovų darbo vietas, turės kaip reikiant pasistengti. Rygoje 6–8 savaites vyks specialūs mokymai, kuriuose bus mokoma visų pagrindinių saugos ir elgesio lėktuve taisyklių, o po mokymų darbo vietai užimti dar lauks ir testas.
„Mokymai vyktų Rygoje ir truktų 6–8 savaites, viskas vyktų anglų kalba. Norintiems oro palydovo vietos penkias dienas per savaitę po 8 valandas tektų klausytis mokymų apie saugą, bendravimą su klientais ir pan.
Viską vainikuotų egzaminas iš kiekvienos mokymų dalies, tačiau jie turi būti išlaikyti 100 proc.“, – sakė A.Santaneva.
Pasak specialistės, tokie mokymai galėtų prasidėti jau sausio viduryje ir jie būtų apmokami.
„Mes už juos mokėtume 380 eurų neatskaičius mokesčių, taip pat visi būtų nemokamai apgyvendinti Rygoje. Reikalas tik tas, kad realiai namo į Vilnių galėtumėte grįžti tik savaitgaliais“, – apie mokymus sakė A.Santaneva.