„Real is beautiful“ („Grožis tikrume“) – toks Lietuvos šūkis, kuriuo bus viliojami į Lietuvą užsieniečiai. „O čia ar buvai?“ – šūkis, skirtas Lietuvos rinkai.
„Sakome, kad tuo, kuo žavimės, yra tikra. Kai norisi pabėgti nuo dirbtinių džiunglių, plastikinės architektūros, Lietuva yra puikus pasirinkimas“, – mano T.Ramanauskas.
Ženklui kurti teko įveikti nepatogią tiesą
Prie Lietuvos ženklo – įmantraus užrašo „Lietuva“ ar „Lithuania“ – prirašytas šūkis „Real is beautuful“ ir pasiūlymai, ką nuveikti Lietuvoje, kokios srities imtis.
„Nepatogi tiesa tokia: mes nesame tokie nerealūs, ypatingi nei gamta, nei architektūra, nei kultūra. Nėra lengva sudominti keliautoją aplankyti nedidelę Europos šalį, kurios pavadinimą angliškai sunku ištarti“, – sakė ženklą sukūrusios reklamos agentūros kūrybos vadovas Tomas Ramanauskas.
„New!“ išnagrinėjo įvairių šalių turizmo ženklus, ypač įsimenančius, turinčius aiškią idėją, – nuo artimesnių šalių iki Zambijos.
„Išskirti šalį iš kitų, sukurti vaizdinį unikalumą, perteikti šalies turizmo vertybes, atkreipti dėmesį“, – sau keltus uždavinius vardijo T.Ramanauskas.
Vis dėlto jie išskyrė Lietuvos gamtą, taip pat maistą bei tai, kad, pavargę nuo kitų, turime kur pabūti vieni – tarkim, miestų parkuose.
„Turime tikrą sezoninį klimatą su keturiais metų laikais, mūsų menininkai įvertinami tarptautiniuose konkursuose. Į visa tai taip pat vertėjo atsižvelgti“, – kalbėjo T.Ramanauskas.
Užtruko ilgai
Pasak Valstybinio turizmo departamento vadovės Jurgitos Kazlauskienės, turizmui reikėjo aiškios strategijos, kaip mes, kaip turizmo šalis, atrodome, kodėl taip atrodome.
„Užtrukome gana ilgai, konkursas buvo paskelbtas šių metų balandžio 26 dieną. Visko buvo – ilgų diskusijų. Noriu pabrėžti, kad pirkome visą koncepciją, kurią naudosime iki 2020 metų. Turėsime logotipą, šūkius, visą strategiją“, – sakė J.Kazlauskienė.
Vienas šūkis skatins vietinius turistus keliauti po savo šalį Lietuvą, kitas – į mūsų šalį atvykti užsieniečius.
Plakatus su Lietuvos vaizdais ir šūkiais prekės ženklą ir visą koncepciją vertinusi ekspertų komisija rodė ir užsieniečiams – tiek realiai, tiek virtualiai, ir klausė jų nuomonės.
„Mes kuriame ne prekės ženklą. Tas ženklas bus geriausiu atveju simbolis tam tikrų vertybių“, – Lietuvos turizmo ženklą pristatant sakė „GO Vilnius“ vadovas Darius Udrys.
Lydėjo skandalai
Tai ne pirmas ženklas, kuriamas Lietuvai pristatyti. Tiesa, ligšioliniai nebuvo specialiai kurti turizmui, nors vieną iš jų – „Drąsios šalies“ – naudoja ir pats VTD.
„Drąsios šalies“ ženklas 2008-aisiais sukėlė daug triukšmingų diskusijų. Pasak VTD atstovų, jis neatspindi turizmo užmojų, tad buvo reikalingas naujas.
„Ten žmonės išsigandę?“, – pašiepė „Lietuva – drąsi šalis“ koncepciją ir naują ženklą pristatydamas reklamos agentūros „New!“ kūrybos vadovas Tomas Ramanauskas,
Kur kas plačiau nuskambėjo ankstesnis konkursas. Kone prieš dešimtmetį varžytuvės dėl šalies ženklo kūrimo atsidūrė aklavietėje, kai buvo išrinktas pirminis nugalėtojas. Juo tuomet tapo reklamos agentūros „DDB Vilnius“ sukurtas ženklas – žaliuojantis medis. Tačiau ilgainiui paaiškėjo, kad jis panašus į Kanados miesto Londono ženklą.
Tai patvirtino ir šio užatlantės miesto valdžia. Nors ekspertai ir nustatė, kad „DDB Vilnius“ pasiūlytas projektas nėra plagiatas, Viešųjų pirkimų tarnyba, išnagrinėjusi pateiktą LTPA medžiagą, tuomet pripažino, kad nutraukti pirmąjį konkursą buvo priežasčių.
„New!“ atstovas T.Ramanauskas patikino, kad jie uoliai tikrino, kad nebūtų sutapimų.
„Žinoma, visuomet gali kažkam pasirodyti panašu. Bet mes labai tikrinome, kad taip nebūtų“, – sakė T.Ramanauskas.
Strategija Valstybės atkūrimo šimtmečiui
Lietuva turi ir dar vieną ženklą. Šiemet Valstybės atkūrimo šimtmečiui Lietuvai sukurtas naujas įvaizdis. Kaip aiškino jo kūrėjai – taip pat agentūra „New!“, 2018 metais vyksiančią šventę Lietuva komunikuos spalvingai, moderniai ir žvelgdama į ateitį.
„Kurdami Valstybės atkūrimo šimtmečio ženklą buvome laisvi nuo įpareigojančių strategijų pančių“, – pristatydamas strategiją džiaugėsi agentūros „New!“ vadovas Tomas Ramanauskas.
Ir tai dar ne viskas. „Neregėtos Lietuvos“ autorius Marius Jovaiša 2009-aisiais dovanojo Lietuvai prekės ženklą.
„Drąsi Lietuva – bloga idėja“, – anksčiau M.Jovaiša ne kartą tvirtino, kad kvaila Lietuvą populiarinti kaip drąsią šalį. Jo sukurtas šūkis: „Lietuva – Baltijos širdis“.
Grafinis prekės ženklo logotipas sukurtas remiantis Vyčiu – vienu seniausių Europoje herbu. Supaprastintas, stilizuotas Vytis yra tarsi įrėžtas Lietuvos ir širdies formą primenančiame gintaro gabalėlyje. Gintare susilieja geltona ir raudona spalvos, o užrašas „Lietuva – Baltijos širdis“ – žalias, taip prekės ženkle atspindima mūsų tautinė vėliava.
Skyrė per 7 mln. eurų
Lietuvos verslo paramos agentūra šiemet patvirtino visas 7 Valstybinio turizmo departamento pateiktas paraiškas ir skyrė 7,23 mln. eurų finansavimą 2016-2020 m. Iš šios sumos ir skirti 40 tūkst. eurų Lietuvos turizmo ženklui ir turizmo koncepcijai sukurti.
Visi 7,23 mln. eurų bus skiriami atvykstamajam turizmui skatinti, reklamuoti Lietuvos turizmą svetur.
Lietuvos turizmas bus reklamuojamas ir socialiniuose tinkluose. Kaip tikino VTD atstovai, ankstesnės departamento vadovybės pradėti viešinimo projektai nebus nutraukiami. Kelerius metus vykstanti Lietuvos turizmo viešinimo kampanija „Like'able Lithuania“ socialiniuose tinkluose, pasak VTD Turizmo plėtros skyriaus vedėjos Rasuolės Andrulienės, bus tęsiama, bet kiek pertvarkoma, tačiau paliekama tik vietiniams turistams.
Pasak R.Andrulienės, komunikacija socialiniuose tinkluose segmentuojama: bus kuriamos paskyros įvairioms turistų auditorijoms – tarkim, italams, žydams, britams, lietuviams. Lietuvos turizmas bus pristatomas „Facebook“, „Twitter“, „Instagram“, „Youtube“ tinkluose.
Lietuvos turizmo pristatymo užsienyje paslaugas VTD, kaip jau ir kelerius metus, pirks iš užsienio agentūrų. „Dėl to galėjo varžytis ir lietuvių agentūros. Vidutiniškai gavome po 5-6 pasiūlymus. Laimėjo užsienio įmonė, nes jų komunikacijos strategija, matome, daug geriau atitinka užsienio turistų lūkesčius“, – sakė R.Andrulienė.
2013-aisiais VTD, kuriam tuo metu vadovavo Raimonda Balnienė, plėtojo „Like'able Lithuania“ projektą, kainavusį 450 tūkst. litų. Tuomet skelbta, kad „Like'able Lithuania“ orientuojasi į Didžiosios Britanijos, Vokietijos, Lenkijos, Baltarusijos, Latvijos ir Rusijos turistus. Tam buvo pasirinkti socialiniai tinklai „Google+“, „Twitter“, „Facebook“, „Youtube“, „Vkontakte“.
Tikslas – pritraukti užsieniečius
Didžioji finansavimo dalis – 5,48 mln. eurų skirta 204 rinkodaros prioritetinėse atvykstamojo turizmo rinkose priemonėms.
„Šiuo metu vyksta konkursai kompleksinių rinkodaros priemonių įgyvendinimui įsigyti tikslinėse Jungtinės Karalystės, Italijos, Švedijos, Vokietijos rinkose. Kitais metais kompleksinės rinkodaros priemonės bus įgyvendinamos Prancūzijoje, Norvegijoje, Japonijoje, JAV ir Kinijoje.
Lietuvai svarbiose rinkose – Rusijoje, Baltarusijoje, Lenkijoje, Latvijoje ir Estijoje bei Ukrainoje – jau pradėti organizuoti Lietuvos turizmo galimybių pristatymai. Iš viso jų šiemet bus surengta iki penkiolikos. Vien šiemet ES lėšomis planuojama Lietuvos turizmo galimybes pristatyti daugiau nei 70 užsienio žiniasklaidos atstovų. Taip pat bus rengiami pažintiniai turai užsienio turizmo specialistams, jų mūsų šalyje apsilankys beveik 60“, – planus 2016-2020 m. apžvelgė VTD Turizmo plėtros skyriaus vedėja R.Andrulienė.
Lietuvą kaip patrauklią turizmo kryptį ketinama pristatyti turizmo parodose Vokietijoje, Švedijoje, Norvegijoje, Prancūzijoje, Italijoje, Japonijoje, JAV, Izraelyje, Latvijoje, Baltarusijoje, Suomijoje. VTD išskyrė ir perpektyvines rinkas. Tai Belgija, Danija, Ispanija, Nyderlandai, Suomija.
„Tarkime, Suomija, turistų srautas iš šios šalies yra, bet ji ne toks, koks galėtų būti. Jei matysime, kad augs srautas, vėl rengsime paraišką“, – įsitikinusi R.Andrulienė.
Sudarys turisto paveikslą
ES parama vietinio turizmo skatinimui sudaro 0,88 mln. eurų ir bus paskirstyta 39 priemonėms: radijo reklamos kampanijoms, TV laidų ciklams, dalyvavimui turizmo renginiuose bei pažintinių turų Lietuvos žiniasklaidos atstovams organizavimui.
Be to, bus pirmą kartą atliekamas rinkos tyrimas, siekiant sudaryti vietinio turisto paveikslą, išanalizuoti jo pasiruošimo kelionei ir keliavimo charakteristikas.
Kurs virtualios realybės filmus
0,86 mln. EUR parama skirta 44 e-rinkodaros priemonėms įgyvendinti, tarp kurių – turizmo rinkodara socialiniuose tinkluose tikslinėse rinkose ir Lietuvoje, reklamos kampanijos užsienio kelionių portaluose, žiniasklaidos priemonėse.
Numatytas interneto svetainės Lietuvosmarsrutai.eu atnaujinimas, sukuriant išsamią ir funkcionalią turizmo informacijos platformą bei mobilias aplikacijas turistams.
Kaip sako VTD, jau pradėti darbai, kuriant vaizdo reklamas apie Lietuvą – jas ketinama transliuoti tarptautiniais kanalais, kuriamas įvaizdinis filmas apie Lietuvą, virtualios realybės filmai, kurie bus skirti parodoms ir renginiams.
Numatyta ir turistinių žemėlapių, įvaizdinių bei kultūros kelių ir maršrutų leidinių, pavyzdžiui, „Žydų paveldo kelias Lietuvoje“ 4 kalbomis, „Lietuvos pilių ir dvarų maršrutas“ 4 kalbomis, „UNESCO paveldo Lietuvoje maršrutas“ 10 kalbų, leidyba.