Tualeto durys atsiveria, ir pro jas kone virste į vagono kupe įvirtęs vaikinukas susmunka kėdėje. Lengvai stumteli koja iš tualeto išsineštą didoką lagaminą, brūkšteli ranka prakaitą nuo kaktos, lengviau atsikvepia, ir virpančiom rankom ima maigyti mobilųjį telefoną.
Laikrodis vagono švieslentėje rodo šiek tiek po 22 valandos. Tad dar keliolika minučių, ir traukinys netrukus įčiuožia į Vilniaus geležinkelio stotį.
Tas išvaizdus, barzdotas vaikinukas – ne lietuvis. Vilniaus geležinkelio stotyje jis tuščią kuprinę maigo toje keleivių eilėje ties pasų patikra, kurioje rypuoja ne ES šalių piliečiai. Ir, išėjęs iš muitinės kontrolės posto, lengvai šypteli. Atlikta? O ką tuščiame lagamine galėjo rasti mūsų šalies muitinės posto pareigūnai?
Kam reikėjo, tie susirinko
Tą spalio 6-osios vakarą į traukinį vaikinas įlipo tikrai ne Minske.
Tuomet, kai Gudagojo geležinkelio stotyje išlipo nuo Molodečno važiavę Baltarusijos pasieniečiai bei muitininkai, iš kažkur išdygęs jaunuolis smuktelėjo į kėdę priešais tualeto duris. Jame tuščia? Ir vaikinukas, tempdamas plyštančiu užtrauktuku lagaminą bei išsipūtusią kuprinę, įsmuko vidun.
„Gal jis vežasi kažką brangaus, kad, užsimanęs į tualetą, bijo kupe palikti savo mantą?“ – šis klausimas greta sėdėjusį kaimyną privertė nusišypsoti. Esą, niekam ne paslaptis, kad pro atdarus vagonuose esančių tualetų langus pasienyje išbyra „smulki“ kontrabanda. Ir kad baltarusiams „dzin“, kas ir kiek iš jų šalies išsiveža rūkalų.
Kiek laiko tas mįslingas keleivis užsibuvo tualete? Penkias minutes? O gal dešimt? Netrumpai. Tikėtina, kad tiek, kad traukiniui įsliuogus į Lietuvos teritoriją ir pravažiavus Keną, galėtų padaryti tai, kam rengėsi – pro „wc“ langelį išmėtyti baltarusiškų cigarečių blokus.
Paprasta, bet kasžin, ar visada saugu. Ko gero, neverta abejoti ir tuo, kad pelninga.
Neliks „Duty Feree“?
Uždaryta bus ar ne Vilniaus geležinkelio stotyje „Duty Free“ parduotuvė? O Lietuvos – Baltarusijos pasienio kelio postuose esančios neapmuitinamų prekių parduotuvės? Tie, kas važinėja traukiniais, žino, kad jose cigaretės triskart pigesnės, nei visuose kituose Lietuvos prekybos taškuose.
Pavyzdžiui, „Kent“ ar „L&M“ cigaretės mūsų šalies parduotuvėse kainuoja apie 3,1 euro, geležinkelio stoties „Duty Free“ jų kaina nesiekia nė euro.
Tad netrūksta kalbų ir apie tai, kad nusipirkę traukinio bilietą iki Godagojo, „keleiviai“ gali apsirūpinti pigių cigarečių blokais, kurie pro vagonų langus išlaksto dar iki Kenos.
Grįžtant atgal, iš Gudagojų, scenarijus pasikartoja. Tereikia vieno dalyko – ilgalaikės Baltarusijos vizos.
Skaičiuoja tuščias pakuotes
Bendrovės „Nielsen“ atlikto „Tuščių cigarečių pakelių“ tyrimo duomenimis, 2016-ųjų pirmą pusmetį nelegali tabako gaminių rinka palaipsniui mažėjo, tačiau į Lietuvą plūdo kontrabandinės cigaretės iš kaimyninės Baltarusijos.
„Nielsen“ atliktas tyrimas parodė, kad 2016 m. antrą ketvirtį nelegalios cigaretės sudarė 17,7 proc. visos rinkos. Palyginti su 2015-ųjų paskutiniu ketvirčiu, nelegali rinka sumažėjo 1,9 procentiniais punktais.
Teigiama, kad didžioji dalis nelegalių tabako gaminių ir toliau atkeliauja iš Baltarusijos. Pavyzdžiui, 2015 m. antrąjį ketvirtį kontrabanda iš Baltarusijos sudarė apie 74 proc., ketvirtąjį ketvirtį – 80 proc., o šių metų antrąjį ketvirtį – per 82 proc. visos tabako gaminių rinkos.
„Nielsen“ atliekamų tuščių pakelių tyrimo duomenys rodo ir tai, kad nemažą dalį nelegalių cigarečių rinkos – maždaug penktadalį – sudaro tabako gaminiai iš neapmuitinamų „Duty free“ parduotuvių.
„Dėl sugriežtintos Lietuvos sienos apsaugos nemažai nelegalių gaminių į Lietuvą patenka per vidinę ES sieną, t. y. per kitas valstybes, pavyzdžiui, Latviją, Estiją.
Vis dėlto dauguma į Lietuvos rinką
patenkančių kontrabandinių cigarečių atvežama nedideliais kiekiais, parduodant jas turguose ar kažkur, kur gresia ne baudžiamoji, o administracinė atsakomybė“, – yra sakęs Valstybės sienos apsaugos tarnybos vadas Renatas Požėla.
Rengia reidus
Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovas Giedrius Mišutis
„Nelegalių cigarečių traukiniuose yra aptinkama gana dažnai. O ir geležinkelio atkarpa ties Kena, kuria pravažiuoja ia iš Baltarusijos atvykstantys traukiniai, yra atidžiai stebima.
Pasitaiko, kad ir tame ruože išmetama cigarečių pro jų langus, tačiau tokie atvejai – retesni. Jų dažniau pasitaiko traukiniui įvažiavus giliau į Lietuvą, kur jau baigiasi pasienio ruožas.
Ir policija sulaiko kontrabandininkus, ir mūsų tarnybos pareigūnai. Yra rengiamos ir pasalos, tačiau nėra absoliučios garantijos, kad bus „pagautas“ kiekvienas išmestas cigarečių blokas.
Vis dėlto nevalia teigti, kad tai – nereikšminga kontrabanda ir kad ją galima ignoruoti. Tik tiek, kad nuo kontrabandos dydžio priklauso ir bausmės dydis. Dažniausiai tie, kurie yra sulaikomi traukiniuose, lagamine ar po kėdėmis vagone tūkstančių cigarečių pakelių nepaslepia. Kalba sukasi apie dešimtis ar šimtus pakelių, vadinasi, ir apie tai, kad jiems bus skirta tam tikro dydžio bauda.
Tačiau yra buvę tokių atvejų – ir ne vienas, kai kontrabanda buvo gabenama krovininių traukinių lokomotyvuose. Šiemet – taip pat. Tikrindami lokomotyvo mašinistų dokumentus esame aptikę tūkstančius pakuočių kontrabandinių cigarečių.
Tai padaryti nėra paprasta, nes lokomotyvuose yra gausybė visokių ertmių, užkaborių. O ir dokumentams patikrinti laikas yra ribotas, nes traukinys negali atsilikti nuo grafiko.“