– Kas jums ir jūsų atstovaujamai kompanijai yra LEAN?
– Man kompanijos efektyvumas yra lygus LEAN sistemai – aiškiems įmonės rodikliams ir matavimo sistemai. Tai – sąžininga ir skaidri veikla. Visi darbuotojai žino, ką tą dieną turi padaryti, ką dirba kiti įmonės darbuotojai. Svarbu, kad kiekviena diena turi savo rodiklius, kiekviena diena yra vertinama, matuojama. Tai leidžia sekti procesą ir kasdien tobulėti.
LEAN sistema į mūsų kompaniją įsiveržė 2014 metais, kai reikėjo pokyčių, ir sudrebino pačias įvairiausias sritis, visą kolektyvą, kurį sudaro 1100 žmonių. Sistemos įrankius „Axis Industries“ grupėje kasdien savo veikloje naudoja kiekvienas.
Ryškiausias, labiausiai apčiuopiamas LEAN įrankiais sukurtas pasiekimas mūsų įmonių grupėje – net keturis kartus efektyvesnė apskaitos prietaisų gamyba. Šį pasiekimą lėmė keli įrankiai: kasdienis planas, iššvaistymų identifikavimas ir IT sprendimas ENCO ANDON, kuris yra skirtas valdyti gamybos procesus. Sistema sumažina prastovų tikimybę ar trukmę, didina darbo procesų skaidrumą ir gali būti pritaikoma bet kokio pobūdžio darbo vietai gamyboje.
LEAN yra daugiafunkcis įrankis, kurį mes įdarbinome ir procesų tobulinimui, ir efektyvesniam darbui, ir inovacijoms stiprinti, naujoms idėjoms generuoti.
Savo kailiu įsitikinome, kad ši sistema yra ir puikus vidinės kultūros, ir darbuotojų motyvacijos formavimo įrankis.
– Kaip darbuotojų įsitraukimas atrodo praktikoje?
– Matyt, geriausias pavyzdys – mūsų sukurtas „Kaizen“ idėjų bankas, kuris tapo LEAN varikliu įmonėje. Tai yra informacinė sistema, skirta darbuotojų įmonės tobulinimo idėjų registravimui ir valdymui, įvykių fiksavimui. Ją sukūrėme ir jau dvejus metus sėkmingai naudojame, o dabar siūlome ir savo klientams.
Puikiai atsimenu visą sistemos kūrimo procesą. Vienos vidinės LEAN konferencijos metu buvo paskelbtas konkursas – kas pasiūlys geriausią motyvacinę sistemą, kaip skatinti kaizenų atsiradimą ir srautą. Viena kolegė pasiūlė metodiką: vertinimo kriterijus ir taškų sistemą. Kitas – kurti „Kaizen“ klubą kaip organizaciją organizacijoje, kad būtų žmonės, kurie peržiūrėtų ir vertintų pasiūlytas idėjas.
Dar kitas kolega pasiūlė, kad taškus, gautus už kaizen idėjas, verstume valandomis, skirtomis mokymuisi. Taip gimė mokymosi prizų fondas. Iš pradžių procesų tobulinimo skyrius „Kaizen“ idėjų banką moderavo „Excel“ programa, vėliau vidinės IT pajėgos administravimui sukūrė programinę įrangą.
Šiandien „Kaizen“ idėjų bankas prie kasdienių įmonės procesų tobulinimo leidžia prisidėti visiems darbuotojams, pasiūlyti savo patirtį ir idėjas. Per metus sulaukiame daugiau kaip 1000 darbuotojų idėjų.
Jų būna įvairiausių – nuo kasdienės veiklos ir procesų tobulinimo, vidinės komunikacijos gerinimo, įvaizdžio, darbo saugos iki naujų produktų idėjų. Arba idėjų, kaip dalytis idėjomis.
– Ar ši iniciatyva davė vaisių?
– Šiemet „Kaizen“ idėjų bankas kompanijos viduje leido užgimti naujai, labai įdomiai, iniciatyvai – Inovacijų idėjų bankui. Jam darbuotojai teikia naujų veiklų, paslaugų ir produktų, kurias galėtume sukurti ir paleisti į pasaulį, idėjas ir pasiūlymus.
Iš šios idėjos išsirutuliojo kita – startuolių platforma, į kurią investuojame 3 mln. eurų. Su šia platforma ir sistema jaunoms įmonėms siūlome ne finansines investicijas, o savo patirtį, inovacijų padalinio resursus ir gamybos bazę.
Esame pasirengę padėti išplėtoti novatoriškas startuolių idėjas iki galutinių produktų, konstruoti gaminius. Prireikus, investuosime į prototipų, bandomosios produktų partijos, gamybą. Prisiimdami verslo riziką tikimės, kad prasidėjus komercinei produkto gamybai, gamintoju taps būtent mūsų įmonė. Siekiame tapti gamybiniais–inovaciniais startuolių partneriais.
Mus domina įvairiausios idėjos: nuo energetinių sprendimų iki produktų ir sprendimų pramonei, buičiai ar IT idėjų.
Impulsą šiai iniciatyvai davė būtent LEAN sistema.
– Taigi, LEAN – ne tik efektyvumas...
– Toli gražu. Veiklos efektyvinimo LEAN sistema besivadovaujanti organizacija nuolat mokosi, tobulėja, kuria inovacijas. Būtent dėl šių priežasčių tokia kompanija gali išlikti konkurencinga šiomis sudėtingomis, nuolat sparčiai besikeičiančiomis rinkos sąlygomis.
Pasaulinė praktika rodo, kad visa eilė inovacijų gimė iš būtent procesų tobulinimo ir iššvaistymo identifikavimo. Skambiausi pavyzdžiai – „Amazon“, „Google Wallet“, „Uber“.
– Ar teisingai supratau, kad LEAN įrankius naudojate ne tik įmonės viduje, bet siūlote ir klientams?
– Tikrai taip. Viduje pritaikėme, išanalizavome ir nuosekliai išbandėm LEAN sistemos privalumus ir šiandien pramonės įmones raginame juos įdarbinti. Sistemos įrankiai yra pernelyg geri, tiesiog nuodėmė jų nenaudoti.
Šiandien esame visu 100 procentų pasirengę dalyvauti LEAN diegime pramonės įmonėse – skirti konkretų resursą efektyvumui auginti, o jo kaštus dengti iš konkrečių, pamatuojamų rezultatų ir gaunamos grąžos.
Siūlome ir esame pasiruošę investuoti į įvairias efektyvumą skatinančias priemones: LEAN įrankius, specifinę programinę įrangą , „Andon“, dispečerizavimo sprendimus, duomenų surinkimo ir analizės sistemas ir kitus įrankius. Juos siūlome toms industrinėms ir gamybos įmonėms, kurios gali laiduoti už savo veiklos tęstinumą. Toms, kurioms tinka modelis – atsiskaityti iš sutaupymų.