70 tonų – maždaug 10 proc. iš visų šiukšlių, surenkamų Vilniaus mieste ir jo rajone. Kur dėti likusias atliekas – nežinia.
Kur dėti šiukšles?
„Mieste surinktas atliekas privalėjome atvežti į šitą įmonę, bet kadangi vartai uždaryti, neturime galimybės išsikrauti, tad laukiame tolimesnių pavedimų. Mieste paralyžiuotas atliekų surinkimas“, – prie šiukšliavežių eilės kalbėjo „Ecoservice“ generalinis direktorius Arūnas Makauskas.
Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centras (VAATC) vežėjams šiukšles siūlo vežti tiesiai į sąvartyną, tačiau šie teigia neturintys tam teisės.
„Norime, kad tai patvirtintų Savivaldybė bei Aplinkos apsaugos departamentas, nes pagal dabar įteisintą tvarką mes neturime teisės atliekas vežti kažkur kitur nei šiuo adresu. Kol teisiškai neįformins, kad šiukšles leidžiama vežti į sąvartyną, mieste bus paralyžiuotas atliekų surinkimas, nes nenorime susidurti su problemomis ir paskui mokėti baudų, – kalbėjo A.Makauskas.
Apie gamyklos sprendimą nebepriimti visų šiukšlių A.Makauskas teigė sužinojęs šeštadienį: „Gamykla įspėjo VAATC penktadienį 21:30 val, VAATC mums pranešė šeštadienį, pusę septinių vakare. Todėl šįryt surinkome dalį atliekų, o kitų reisų gamykla jau nebepriėmė.“
MBA gamyklą valdančios „Energesman“ vadovas Donatas Majus tikino, kad gamykla neturi galimybių priimti daugiau šiukšlių. „Mes stengėmės, ilgai kaupėme atliekas pas save, tačiau pasiekėme tokią ribą, kai tiesiog fiziškai nebegalime to daryti“, – kalbėjo jis.
Paralyžiuotas atliekų surinkimas
Šiukšliavežiai, neturintys kur iškrauti surinktų šiukšlių, dirbti nebegali. „Mieste paralyžiuotas atliekų surinkimas, kol mašinos čia stovi, niekas neišveža atliekų“, – teigė A.Makauskas.
„Ecoservice“ direktorius teigė, kad sprendimą, ką daryti ir kaip bus tvarkomasi mieste turi pateikti Vilniaus miesto savivaldybės administracija bei Aplinkos apsaugos departamentas.
Per parą iš Vilniaus ir jo apylinkių vidutiniškai surenkama apie 700 tonų, o priimama bus iki 70 tonų. Taigi 90 proc. miesto šiukšlių – be vietos.
„Kol mašinos stovi čia, jos negali sugrįžti, laikinai bus paralyžiuotas darbas mieste“, – teigė A.Makauskas. Šiukšlių išvežimas brangti dėl to neturėtų. „Jis jau ir taip pakankamai pabrango, belieka tiktais teikti paslaugą pagal pabrangimą, nes jeigu vėl vešime į sąvartyną, tai tada koks tikslas buvo branginti?“, – kalbėjo „Ecoservice“ vadovas.
Sprendimų laukia jau seniai
D.Majus teigė, kad tai nėra trumpalaikė situacija, o sprendimus, kaip šiukšlių tvarkymo problemą būtų galima išspręsti, bendrovė siūlė jau nuo metų pradžios, tačiau nieko padaryta nebuvo.
„Degiąsias atliekas galima arba deginti, arba saugoti, arba šalinti į sąvartyną. Deginimo gamykla Lietuvoje yra viena ir ji nėra guminė, čia visa Lietuva suvežti negali,“ – kalbėjo „Energesman“ vadovas.
Jo teigimu, turi būti leidžiama atliekas saugoti. Įmonė turėjo kontraktus ir atliekas jau buvo pradėjusi saugoti. „Tai yra net Vyriausybės strateginiame plane numatyta. Bet po 3 dienų nuo pradėjimo saugoti, visos šios teritorijos prarado leidimus. Ir mes negalime rasti kitų partnerių, kurie galėtų atliekas saugoti, sąvartyne saugojimas nėra leidžiamas, o šalinti taip pat neleidžia“, – sakė D.Majus.
Jis teigė, kad pasiruošti šiai situacijai buvo galima jau seniai, tačiau to nebuvo padaryta: „Reikia sprendimo – leisti atliekas saugoti sąvartyne arba ten jas šalinti.“
MBA gamyklos aikštelėje – apie 15 tūkst. tonų kietojo kuro. Su juo gamykla ir nesusitvarko – atrinktos antrinės žaliavos yra visos realizuojamos.
Jis teigė, kad dabartinė situacija, kai gamykla negali priimti visų šiukšlių, tęsis tol, kol nebus priimti atitinkami sprendimai. Daugiau atliekų nei 70 tonų, gamykla nebepriims: „Jei pas mus atvažiuoja daugiau atliekų negu mes galime išvežti, mes nebegalime išvažiuoti iš gamyklos. Taigi priimsime tiek, kiek dar sugebame išvežti ir pašalinti.“