Socialiniai tinklai atvėrė nišą naujai reklamos formai, kuri įžymybes paverčia žmonėmis-kanalais.
Žinoma moteris „Facebook“ dalinasi įprastine savo gyvenimo akimirka – sėdi prie kremais nukrauto naktinio stalelio ir be makiažo žvelgia į objektyvą, jos oda, žinoma, tobula. Šou pasaulio žvaigždė su draugais leidžia vakarą klube. „Čia geriausi vakarai!!!“ – rašoma prie besišypsančių žmonių nuotraukos.
Žvaigždės pramogauja, valgo ir apsipirkinėja, o už tai dar ir gauna pinigus. Vienos žinutės „Facebook“, kurioje rodomas kažkoks produktas ar paminima įmonė, kainos apibūdinamos keturženkliais skaitmenimis.
Žmonės-kanalai
„Prekės ženklo ar atskiro produkto komunikacijai pasitelkti mėgstamą atlikėją, aukštumų pasiekusį sportininką ar žinomą žmogų, kitaip tariant, nuomonės lyderį, komunikacijoje yra įprasta“, – pasakojo reklamos agentūros „Publicum“ vykdomoji direktorė Daiva Bumblytė.
Vis dėlto, įžymybėms persikeliant į socialinius tinklus, tokia reklama keičiasi. Prekės ženklams nebeužtenka patiems kalbėti vartotojams, su jais ima bendrauti kiti vartotojai – kremą išbandžiusi dainininkė, be proto skaniai vienoje ar kitoje kavinėje papusryčiavęs dizaineris, internetinėje parduotuvėje apsipirkęs sportininkas.
Jie nebesipuikuoja reklaminiuose stenduose ir nebesistaipo televizijos ekranuose – tiesiog dalinasi savo patirtimis socialiniuose tinkluose, kuriuose ir šiaip ištransliuoja nemažą dalį savo gyvenimo.
„Asmeninių rekomendacijų galia yra neabejotina, tačiau socialinių tinklų prigimtis ir galimybės gerokai praplėtė jos sampratą – jos tapo viešos“, – pasakojo D.Bumblytė.
Kaimynei pakuždėjus apie naują, tiesiog stebuklingai dantis balinančią dantų pastą, tikriausiai parduotuvėje stabtelėsite prie jos. O jeigu apie šią dantų pastą keliems šimtams tūkstančių savo sekėjų papasakos žymi dainininkė?
„Anksčiau reklamos kūrėjai ieškodavo įvaizdžio advokatų, kuriuos galėtų pasitelkti reklamai, o dabar įžymybės tampa žmonėmis-kanalais“, – pasakojo reklamos agentūros „Nova Media“ vyresnysis partneris Arijus Katauskas. Taigi įžymybės dabar ir kuria reklamą, ir savo asmenybe vilioja klientus, ir dar tampa šią reklamą skleidžiančia platforma.
Kainos – superinės
Kalbama, kad kai kurių Lietuvos žvaigždžių „Facebook“ profiliai tokie galingi, kad, pasidalinus ten viena žinute apie kokią nors įmonę, nuo susidomėjusių žmonių skaičiaus „užlūžta“ tos įmonės interneto svetainė.
Taigi reklama galinga. O apie jos kainą reklamos kūrėjai ir ekspertai kalba tik puse lūpų. „Ši komunikacija remiasi konkretaus žmogaus socialiniu autoritetu, niekas nenori skelbti, kiek tas „autoritetas“ kainuoja“, – pasakojo reklamos agentūros „Idea Group“ strategas Jonas Valatkevičius.
Sklando gandai apie apie orientacines kainas Lietuvos įžymybėms: esą už vieną žinutę „Facebook“ Andrius Užkalnis gauna 1000 eurų, Agnė Jagelavičiūtė – 700 eurų, o Oksana Pikul-Jasaitienė – 300 eurų.
A.Katausko teigimu, šie skaičiai gali būti visai realūs: „Negalima išvedinėti kažkokio vidurkio – skirtingi kanalai, skirtingi produktai, skirtingas intensyvumas. Vienos žinutės kaina gali siekti ir kelis tūkstančius eurų.“
Tiesa, viena žinute dažniausiai reklama neapsiriboja. „Viena žinutė retai kada gali ženkliai pagerinti rezultatus, todėl kalbama apie tam tikrą komunikacijos tęstinumą, ilgalaikes kampanijas, kurios jau skaičiuojamos ir mėnesiais ar metais“, – sakė reklamos ekspertas.
Įžymybės Lietuvoje reklamuoja viską: maistą, įvairias pramogas, renginius, Oksana Pikul-Jasaitienė puikuojasi su dailiais apatiniais, o A.Užkalnis vakarienei valgo savo vardinius koldūnus.
Sekėjų neužtenka?
Pirmiausia jums reikia būti kažkam įdomiu. Įdomumą šiuo atveju galima matuoti sekėjų socialiniuose tinkluose skaičiumi, tačiau čia kalbama ne apie šimtus, o keliasdešimt tūkstančių žmonių.
„Jei auditorija yra keli tūkstančiai žmonių, sunku tikėtis pasiūlymų iš reklamos užsakovų, nes auditorija per maža, o reklamos kaštai – per dideli“, – pasakojo A.Katauskas.
Moniką Šalčiūtę „Facebook“ seka 230 tūkst. vartotojų, A. Jagelavičiūtę – 135 tūkstančiai, o A.Užkalnis turi 51 tūkstantį sekėjų.
Tiesa, jų neužtenka. Nors Monika Šalčiūtė yra viena ryškiausių Lietuvos socialinių tinklų žvaigždžių, jos paskyroje reklamų mažai – mergina kartais siūlo laimėti bilietus į kiną, fotografuojasi pasidabinusi lūpdažiu ar pozuoja prie „Coca Cola“ parduotuvės.
Ir reklamos čia nedaug tikriausiai ne dėl to, kad M.Šalčiūtė nenorėtų papildomai užsidirbti.
„Sekėjų skaičius nėra viską lemiantis veiksnys, nes galioja ir protingumo kriterijus. Tai nebėra taip svarbu kaip tradicinėje reklamoje, kur įžymybė tapdavo įvaizdžio advokatu ir ilgai būdavo siejama su produktu, bet vis tiek vienas svarbiausių dalykų atsirenkant žmones-kanalus yra jų bendras įvaizdis, atitikimas produktui, jų gyvenimo būdas“, – pasakojo „Nova Media“ atstovas.
Reklamdaviai žino, kad viena ar kita įžymybė reprezentuoja kažkokį gyvenimo būdą, ją seka tam tikri žmonės ir pagal tai sprendžia, kur savo produktus reklamuoti. Jei esate žinomiausias Lietuvos veganas, galbūt užtektų ir kelių tūkstančių ar dar mažiau sekėjų, kad būtent į jūsų pašto dėžutę keliautų veganiškos dešrelės iš sojos, o vėliau – ir pinigai už patiekalų su jomis gyrimą savo „Facebook“ paskyroje.
Peilis tradicinei reklamai
Reklama socialiniuose tinkluose verslą vilioja dėl kelių priežasčių. „Visų pirma, dėl to, kad ji tapo pigesnė – tereikia sumokėti garsiam žmogui, o pats žinios skleidimas – nieko nekainuoja, nes naudojami minėto žmogaus socialiniai tinklai“, – sakė J.Valatkevičius.
Įžymybių reklama paklausi ir dėl to, kad ji labiau paveiki. Įprastai reklamos stengiamės nepastebėti, o kartais ji net nervina. Bet žymų žmogų paprastai seka tie, kam jis imponuoja, todėl ir šio žmogaus nuomonę jo sekėjai vertina.
„Tuo nuomonės formuotojo „kanalas“ fundamentaliai skiriasi nuo įprastinių žiniasklaidos kanalų, kurie praktiškai niekada neturi „fanatiškų“ gerbėjų“, – pasakojo reklamos ekspertas. Tad kiekvienas nuomonės formuotojo pranešimas, net ir reklaminis, visada randa atgarsį jo sekėjų širdyse.
„Nesvarbu, kokio „stiliaus“ yra nuomonės formuotojas. Nesvarbu, ar tai yra M.Šalčiūtė, A.Užkalnis, o gal – G.Nausėda. Svarbu, kad komunikacinis pranešimas būtų aktualus to žmogaus sekėjui. Juk visi puikiai suprantame, jog M.Šalčiūtę seka kitokio tipo vartotojai nei Nausėdą“, – pasakojo J.Valatkevičius.
Reklamdaviams tereikia pasirinkti, kokia žvaigždė ar žvaigždutė labiausiai patinka tiems pirkėjams, į kuriuos taikomasi.
Vilties yra ir jums!
Ar ilgai galima pelnytis iš tokios reklamos? Užsukus į kai kurių Lietuvos įžymybių „Facebook“ paskyras, akyse net mirga nuo įvairiausių žinučių, kuriose net nebėra bandoma reklamos užmaskuoti patarimais ar asmenine nuomone.
Garsi stilistė vėl nusifotografuoja su dailia suknele ir džiaugiasi, kad už ją sumokėjo vos keliasdešimt eurų. Ar tai nuoširdus susižavėjimas, ar reklama? D.Bumblytės teigimu, kol tai atrodys kaip susižavėjimas ir rinks „like'us“, tol toks reklamavimo būdas Lietuvoje bus populiarus.
J.Valatkevičius taip pat teigia, kad tokios reklamos reikšmė ateityje tik augs, nors jau atsiranda ir „godžių“ Lietuvos įžymybių, kurios reklamuoja viską iš eilės, o reklamos jų socialiniuose tinkluose ima užgožti žmogaus asmeninius pranešimus.
A.Katauskas pasakojo, kad ir pačios įžymybės, kad ir kaip jas viliotų įvairiais reklaminiais pasiūlymais, žino, jog žmonės jas stebi ne dėl reklamos. „Jos puikiai suvokia, kad per didelis reklamos srautas numuša žmonių norą skaityti, o mažesnis skaitomumas reiškia mažesnį pasiekiamumą, kuris būtinas norint sulaukti tikrai vertingų pasiūlymų“, – sakė jis.
Čia galioja tradicinės reklamos taisyklės – galbūt televizijos kanalai uždirbtų daugiau, jei reklamos truktų ne 15 minučių, o pusvalandį, bet tuomet jų niekas nežiūrėtų ir reklamuoti nebebūtų jokios prasmės.
Jei viską reklamuojančios žvaigždės ims nusibosti, tikėtina, kad iš savo „Facebook“ postų galėsite užsidirbti ir jūs. „Juk to paties sklaidos efekto gali pasiekti vietoje vieno nuomonės formuotojo pasirinkdamas 100 eilinių vartotojų“, – pasakojo J.Valatkevičius.
Tad galbūt verta vietoje įprastų asmenukių ar gyvūnėlių nuotraukų pamąstyti apie dalinimąsi įdomesniais savo pamąstymais „Facebook“?