Įprastai gamintojai siunčia savo atstovus į naujas rinkas, kad surastų pirkėjų.
Tačiau verslas su Izraeliu – kitoks. Šios šalies verslininkai patys važiuoja į užsienį ieškoti tiekėjų. Šią savaitę nemažai jų lankėsi Lietuvoje.
Vienas jų – prekybos įmonės „Latfood“ vadovas Markas Feldmanas, kuris tvirtino Baltijos šalis ir jų gamintojus jau pažįstantis kuo puikiausiai.
– Daugelis gamintojų svajoja patekti į Izraelį, tačiau juos baugina ir aukšta reikalavimų kartelė. Ar tikrai sunku prasibrauti į šią rinką? – „Lietuvos rytas“ paklausė M.Feldmano.
– Taip, mūsų maisto produktų rinka reguliuojama gana griežtai, reikia įvairių leidimų ir sertifikatų. Tam reikia atlikti namų darbus. Bet tikrai nėra viskas taip baisu, kaip gali pasirodyti išgirdus apie košerinius ar kitokius reikalavimus.
Tik yra vienas dalykas, kurį lietuviai verslininkai ne visada supranta, – tai mūsų verslo kultūra. Izraelio verslininkai mėgsta bendrauti tiesiogiai, susitikimai yra neatsiejama bet kokio bendradarbiavimo dalis.
Antai aš su „Viči“ bei „Kėdainių konservų“ įmonėmis bendrauju ilgai, jau kuris laikas kalbame apie galimybę prekiauti šių įmonių produkcija.
Tačiau kol neatvažiavau į Lietuvą, nesusitikau su įmonių atstovais ir nepaspaudžiau rankos, nebuvau tikras, ar sandoris pavyks. O dabar esu ramus.
Žydai tokie yra – jiems reikia kontakto, reikia pažinti žmogų, esantį už įmonės vardo.
– Kodėl nusprendėte daugumą produkcijos importuoti iš Baltijos šalių?
– Aš pats gimiau Rygoje, pažįstų tiek Latviją, tiek Lietuvą, todėl dirbti su šių šalių maisto gamintojais man pasirodė priimtiniausia. Dažnai lankau parterius, visuomet smagu atvykti į Lietuvą, o Vilnių jau pažįstu kaip savo penkis pirštus.
Man lengviau dirbti, nes pats turiu šaknų šiame regione. Kitiems Izraelio verslininkams gali kilti kokių nors sunkumų dėl kultūrinių skirtumų, bet tikrai žinau, kad lietuvius žydai laiko patikimais partneriais ir nori bendradarbiauti.
– Ar žydai mėgsta lietuviškus gaminius? Jei taip, tai kokius?
– Žinomiausias Izraelyje, kaip turbūt ir kitose šalyse, yra lietuviškas sūris.
Turbūt seniausi ir tvirčiausi ryšiai yra užmegzti su Lietuvos konditerijos, pieno produktų ir kepinių gamintojais. Jau ilgai bendradarbiaujame su „Mantinga“ – prekiaujame jos šaldytais duonos gaminiais. Izraelyje populiarūs ir „Rūtos“ produktai.
Žydai vertina kokybiškus ir išskirtinius maisto produktus. Lietuvoje yra tikrai daug įmonių, kurios nėra didelės, tačiau gamina ką nors originalaus, o Izraelio žmonėms tai svarbu.
Tiek lietuviška, tiek kitų Baltijos šalių produkcija yra populiari ir dėl sentimentų. Izraelyje labai daug žmonių, atvykusių iš buvusios Sovietų Sąjungos, tad Lietuva ir jos produktai čia jau žinomi.
– Ar Lietuvos verslininkai patys domisi maisto eksporto į Izraelį galimybėmis?
– Žinoma! Žinau, kad eksportas Lietuvai ypač svarbus. Izraelis šiuo metu kaip tik yra pasiryžęs kuo plačiau atverti savo rinką įvairiausioms prekėms iš skirtingų pasaulio šalių.
Maisto eksportu lietuviai pirmiausia domisi todėl, kad Izraelis nėra labai toli, jo rinka vakarietiška, o maisto kainos – labai labai didelės.