Žemagrindžiai miesto autobusai „Mercedes-Benz Citaro“ nupirkti daugiau kaip prieš metus, bet už juos dar nebaigta mokėti – šiemet dar reikės pakloti 150 tūkstančių eurų.
Šis pirkinys mokesčių mokėtojams iš viso kainuos 450 tūkstančių eurų – tokią sumą iš biudžeto praėjusios kadencijos pabaigoje paskyrė Šiaulių miesto taryba.
Tačiau įtarimų sukėlusį sandorį ėmė tirti ir Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT).
Laimėtoją įvardijo anksčiau
Šiaulių miesto savivaldybės valdoma ir remiama bendrovė „Busturas“ konkursą autobusams pirkti paskelbė 2014 metų spalio 9-ąją.
Prieš tai buvo gautas Šiaulių tarybos palaiminimas – rugpjūčio 28-ąją tam paskirta 1,5 milijono litų (450 tūkstančių eurų).
Už šią sumą „Busturo“ įmonės vadovai per 2015–2016 metus įpareigoti nupirkti ne mažiau kaip devynis 8–11 metų miesto autobusus.
Tame pačiame tarybos posėdyje dėl nesugebėjimo dirbti buvo atleistas Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorius Gedeminas Vyšniauskas.
Šis veikėjas vėliau ne kartą gyrėsi, koks sėkmingas buvo žingsnis pirkti autobusus iš latvių.
Praėjus vos 4 dienoms interneto forume www.miestai.net pranešta, kad „Busturas“ iš Jelgavos autobusų parko pirks 9 dyzelinu varomus autobusus „Mercedes-Benz Citaro“.
Konkursas buvo paskelbtas tik spalio 9-ąją, o apie laimėtoją pranešta tik gruodžio 1 dieną.
Tikslumas – stulbinamas
Peržvelgus viešojo konkurso sąlygas, daugeliui susidarė įspūdis, kad jos buvo rengtos konkrečiam dalyviui. Buvo nurodyti ne tik autobusų pagaminimo metai, rida ir variklio galia: „Busturui“ buvo galima siūlyti tik autobusus, kuriuose tamsintas vairuotojo pusės langas, o padangų matmenys – 275/70R/22,5.
Tad nieko keista, kad konkurse dalyvavo vienintelis Jelgavos autobusų parkas. Beje, su Šiauliais besibičiuliaujančio miesto įmonė šiuos autobusus „Mercedes-Benz Citaro“ nesėkmingai bandė parduoti daugiau kaip metus.
Nustebino dosnūs šiauliečiai
Latviai šiuos autobusus bandė parduoti ir per Vokietijos portalą www.mobile.de, bet pirkėjų neatsirado. Nors autobusai buvo siūlyti pigiau, nei mokėjo Šiaulių įmonė.
„Busturas“ už 2005 m. pagamintus autobusus paklojo po 50 tūkstančių eurų.
„Lietuvos rytą“ konsultavę prekeiviai neslėpė nuostabos dėl tokio šiauliečių dosnumo.
Konsultantų teigimu, tokio autobuso rinkos kaina – trečdaliu mažesnė: „Parduoti vieną tokį autobusą už 35–36 tūkstančius eurų būtų džiaugsmas, o išsyk devynis – laimė.“
Neseniai to paties modelio, tačiau metais senesnius autobusus „Mercedes-Benz Citaro“ išpardavė Kelno miestas.
Už autobusą pirkėjas sumokėjo po 13 tūkstančių eurų.
Argumentai sukėlė šypseną
Anksčiau nekart „Lietuvos rytui“ informaciją teikti atsisakęs „Busturo“ direktorius Tomas Bielinskas ir prašneko tik prispaustas Šiaulių miesto vadovų.
Paklaustas, kodėl „Busturas“ į konkurso sąlygas įrašė, jog pirks autobusus tik su tamsintais vairuotojo pusės langais, T.Bielinskas atsakė, kad toks „langas apsaugo vairuotoją nuo tiesioginių saulės spindulių, o tai padidina eismo saugumą“.
Kam prireikė įrašyti net padangų aukštį ir plotį? Anot T.Bielinsko, dauguma „Busturo“ autobusų važinėja būtent tokiomis padangomis.
Tačiau keleivių vežimo verslu užsiimančių įmonių atstovai tik juokėsi iš tokio argumento – mat kur kas paklausesnės yra platesnės padangos.
Savivaldybės įmonė mieste nebeviešpataus
VPT pradėtas tyrimas dėl autobusų pirkimo iš Jelgavos šiauliečiams – ne vienintelė nerimą kelianti žinia.
Konkurencijos taryba įpareigojo Šiaulių miesto savivaldybę nutraukti sutartį su „Busturu“ ir skelbti keleivių vežimo paslaugos konkursą. Mat nuo pat 2001 m. Šiauliuose buvo diskriminuojami kiti rinkos dalyviai – visi maršrutai perleisti „Busturui“.
Konstitucinis teismas išaiškino, kad ne konkurso būdu vežėją parinkti galima tik vienu atveju – jei kiti vežėjai nenori ar negali suteikti šios paslaugos.