Anot kalbininkų, verslininkams retokai pavyksta sugalvoti smagių, taisyklingų pavadinimų. Jie ir kalbos taisyklių paisyti, ir šmaikštumą išsaugoti. Pavyzdžiui, kalbininkams įspūdį yra palikę bendrovių pavadinimai „Musė maišė“, „Sūrus darbas, saldus miegas“, „Labas, lape“, „Juokiasi puodas“, „Rožinė kepyklėlė“ ar „Idiotų projektai“.
Yra ir itin šmaikščių įmonių pavadinimų, pavyzdžiui, „Sferinis arklys vakuume“, „Mane suskaičiavo“. Nors ne visos tos įmonės jau mina verslo takus, tačiau sunkoką darbą juk įveikė.
Idėjų lobiai slypi kalboje
Verslininkai dar neįgudo samčiais idėjų semtis gimtojoje kalboje. Tačiau tiems, kurie tai daro, neprastai sekasi. Pokalbis apie tai – su Lietuvių kalbos instituto vadove, profesore Jolanta Zabarskaite.
– Ar verslininkai jau įsiklausė į kalbininkų patarimus – ar išmoko kalboje ieškoti idėjų pavadinimams ar prekių ženklams? – paklausėme J.Zabarskaitės.
– Jie dar tik pradeda suprasti, kaip tai svarbu. Gaila, bet žmonės dažniausiai kalbą suvokia tik kaip komunikacijos – bendravimo priemonę.
Vis dėlto kalbos galia glūdi ne tik pačiame žodyje – semantinėje jo reikšmėje, bet ir aplinkoje, iš kurios tas žodis yra kilęs, ir asociacijose, kurias jis sukelia. Žodžiai atspindi ir istorinę aplinką, ir žmonių gyvenimo būdą.
Esu įsitikinusi, kad nėra kito tokio išskirtinio idėjų šaltinio, kaip gimtoji kalba. Ji susiurbia tai, ką kiekviena tauta turi savito. Todėl iš jos galima pasisemti pačių konkurencingiausių verslo idėjų.
Gaila, dar labai nedaug atlikta tyrimų, kaip kalba yra susijusi su rinkodaros strategija – kokią įtaką pardavimui daro pavadinimas arba prekės ženklas daro. Bet svajoju tokius tyrimus pradėti institute.
– Gal jau dabar verta pamokyti pačius verslininkus, kaip naudotis kalbos lobynais?
– Neabejoju, kad tai jiems būtų naudinga. Tačiau manau, kad to mokyti reikia jau vaikus mokykloje – pakasinėti tuos kalbos lobius.
Man vilties teikia tai, kad po renginio, kurio metu verslininkams buvo įteikti „Metų gaminio“ apdovanojimai ir per kurį institutas pasveikino savo laureatus, mano patarimais susidomėjo daugybė verslininkų, ypač iš maisto pramonės įmonių.
Jie prašė, kad padėtume – patalkintume jiems galvojant prekių ar paslaugų pavadinimus. Instituto žmonės to tikrai negali padaryti už verslininkus, bet gali pamokyti mechanizmų, kad jie, naudodamiesi kalbos ištekliais, patys susirastų idėjų.
Pavyzdžiui, įsiminiau sėkmės istoriją apie du vaikinukus, kurie siuva rausvus, gėlėtus baltinukus ir sėkmingai jais prekiauja jais Pietryčių Azijoje.
Vaikinai prekės pavadinimui idėją surado kalboje – išanalizavo žodžio „šaltibarčiai“ sąvoką ir sujungė sunkiai susiejamus dalykus – sriubą ir drabužius, sugalvoję prekės ženklas „Pink Soup“ – „Rožinė sriuba“.
Tokių idėjų galima rasti daugybę. Tik reikia paanalizuoti kalbą, senus pavadinimus. Tie lobiai ne tik puošia kalbą. Jais naudojantis galima susikuri laimingą gyvenimą.
– Tapote Kavarsko žvaigžde. Vasarą išgarsėjote šiame Anykščių rajono miestelyje per kūrybinių industrijų konferenciją pažerdama idėjų. Kokių?
– Tame renginyje kaimo bendruomenės buvo mokomos verslumo. O kartu vyko ir vėlimo amato pamokos kaimo žmonėms.
Pavarčiau prieš renginį Didįjį lietuvių kalbos žodyną – juk tai didžiulis tarminių žodžių šaltinis. Aptikau, kad kavarskiečiai batus vadindavo kandolais.
Pasiūliau Kavarsko veltinių vėlėjoms taip pavadinti ir savo gaminius. Juk, traukiant į Anykščius – į Lajų taką, smalsu būtų užsukti į Kavarską nusipirkti ir veltų kandolų. O štai dėl šlepečių ar veltinių, ko gero, žmonės iš kelio nesuktų.
Be to, Kavarske yra švento vandens šaltinis. Kodėl ir to šaltinio vandens buteliuko prie tų kandolų kaip suvenyro nepridėjus? Kodėl ir tų nuo seno garsių koldūnų labiau neišreklamavus? Štai ir puiki mažo miestelio verslo strategija.
Apdovanojo už geriausius pavadinimus
Žele saldainiai „Uogainė“ ir Šilutės krašto gastronominis projektas „Pamario žuvėjų giliukai“.
Tai – du pavadinimai, kurių sumanytojus gruodį apdovanojo Lietuvių kalbos institutas (LKI). Už saldainius – „Rūtos“ saldainių fabriką, už žuvienės pavadinimą – Šilutės turizmo informacijos centrą. Institutas diplomus laureatams įteikė tuo pat metu, – gruodžio 11-ąją, kai įmonių atstovai rankose spaudė ir „Metų gaminio 2015“ apdovanojimus.