Ekonomistės Rūtos Vainienės viešnagę Irane gerokai apkartino nemalonumai Vilniaus oro uostei. Tranzitu per Stambulą su „Turkish Airlines“ į gimtinę keliavusi moteris Vilniaus oro uoste pasigedo lagamino. Tokių dalykų kartais nutinka, bagažas kartais pasiklysta, todėl moteris pagal numatytą galiojančią tvarką kreipėsi į atitinkamus oro uosto darbuotojus.
Lagaminas namus pasiekė po paros.
Niekas nesusisiekė
„Atvyko po paros su lipduku: „Tikrino Lietuvos muitinė“. Ir su nulaužta spynos ąsele. Kitų keturių kolegių lagaminai buvo be lipdukų ir su nepažeistomis spynomis“, – lrytas.lt žurnalistei pasakojo R.Vainienė.
Anot jos, lagaminas nebuvo išraustas ir niekas nedingo. Tačiau jis buvo sugadintas.
„ Ajajajajajai. Teks remontuoti. „Turkish Airlines“ kompensuos. Gėda, Lietuvos muitine, baisi gėda, žema klasė. O ką radot? Kelnaites?“ – feisbuko paskyroje piktinosi R.Vainienė.
Moteris negali suprasti, kodėl muitininkams, susidomėjusiems jos bagažu, nekilo noro su ja susisiekti.
„Nors lagaminas buvo su mano koordinatėmis, niekas neskambino ir neinformavo. Galėjo iškviesti, būčiau atidariusi jų akyse“, – piktinosi moteris.
Jos nuomone, jeigu muitinėje laikomasi kokios nors tvarkos, tai jos patikrinimo faktas turi būti kur nors užfiksuotas.
Šią savaitę panašiai nutiko ir „Lietuvos ryto“ fotografui Ramūnui Danisevičiui. Į Lietuvos paštą iš Stambulo atkeliavusi kolegos fotografo jam siųsta fotografijos juostelių siunta adresatą pasiekė atplėšta, juostelės išpakuotos. Ant paketo taip pat buvo užklijuotas lipdukas: „Tikrino Lietuvos muitinė“.
„Fotografai turi tokią tradiciją – vienas išfotografuoja juostelę, tada kitos šalies kolega fotografuoja ant viršaus. Čia toks mūsų – fotografų – žaidimas. Tikiuosi, juostelės nebus apšviestos. Savaitgalį jas panaudosiu, žiūrėsiu, kas išeis. Jei bus sugadintos, parašysiu: „Nuotraukos, pagamintos bendradarbiaujant su Lietuvos muitine“, – nelinksmai juokavo pašnekovas.
Netiki, kad darbavosi vagys
Praėjusią savaitę iš Armėnijos per Minską skridusi vilnietė Indrė, lagaminą pravėrusi tik namuose, nustėro: viskas buvo sujaukta, lauktuvėms gabentų uogienių dangteliai nusukti, saldumynų maišeliai praplėšti. Tačiau niekas nedingę, net ir brangus „Ararat“ konjakas.
„Niekur nesikreipiau, nes jaučiuosi pati kalta. Juk reikėjo oro uoste patikrinti bagažą. Dabar jau niekam neįrodysi, kokia moralinė žala padaryta“, – sakė pašnekovė.
Ji abejoja, kad buvo įsisukę kokie bagažo turiniu susidomėję vagys.
„Manau, kad tikrino kuri nors žinyba, nes juk niekas nedingo. Tačiau man kyla pagrįstų abejonių, ar jie be mano žinios turėjo teisę tai daryti“, – svarstė vilnietė.
Be savininko žinios – jokios patikros
Lietuvos muitinės komunikacijos viršininkė Henrika Rukšėnienė patikino, kad Lietuvos muitinė be savininko sutikimo niekada neatidarys jokio lagamino.
„Jeigu net keliauja ir niekieno nelydimas bagažas, patikra negali būti atlikta, jei nedalyvauja jo savininkas arba atstovas. Tarkime, gali būti, kad lagamino, kurį nori patikrinti muitininkai, savininkas gyvena Klaipėdoje. Jei lagaminas užrakintas, muitininkai turi laukti, kol bus gautas savininko sutikimas ir lagamino raktelis“, – teigė muitinės atstovė.
Jos teigimu, pašto siunta taip pat negali būti tikrinama be deklaranto dalyvavimo.
„Turkijos oro linijas, kuriomis skrido R.Vainienė, aptarnauja BGS kompanija. Ji atsakingi ir už krovinio saugumą ir pristatymą“, – teigė H.Rukšėnienė.
Muitinės atstovė taip pat tvirtino, kad lipdukai, kuriuose užrašyta „Tikrino Lietuvos muitinė“, klijuojami tik ant tų siuntų, kurios sudomina muitininkus.
„Muitinės vadovybei kilo abejonių, ar lipdukais kas nors nepasinaudojo kitais tikslais. Norėdami patikrinti tokius faktus, raginame nukentėjusiuosius muitinę informuoti apie skrydžio numerį ir dieną“, – paragino muitinės atstovė.
Kaip ant lagamino atsiranda lipdukai?
Lietuvos muitinės posto viršininkė Ona Kasteckienė sakė, kad oro uoste triūsia daug žmonių, tačiau daugeliui atrodo, kad dėl to, kas nutiko, kalčiausi muitininkai.
„Galiu galvą guldyti dėl savo žmonių“, – patikino pašnekovė.
Pasak jos, oro uosto muitinėje apsilankę amerikiečiai stebėjosi – negi be savininkų žinios muitininkai negali tikrinti bagažo? „Mes tokių dalykų nepraktikuojame ir kriminalinės tarnybos be keleivių žinios šito mums neleidžia daryti“, – sakė ji.
Posto viršininkė paaiškino, kaip atsiranda lipdukai ant lagamino.
„Iki tol, kol lagaminai patenka į atvykimo salę, jie yra peršviečiami. Jeigu peršviestasis lagaminas sukelia įtarimų, pažymime ir paleidžiame į atvykimo salę. Prie konvejerio jį paima keleivis. Tada jį pakviečiame atlikti papildomos patikros. Lagaminas peršviečiamas ir prireikus paprašoma jį atidaryti. Lagaminą atidaro pats keleivis, vieni to nedarome“, – patikros procedūrą aiškino pareigūnė.
Straipsnio autorė pati praėjusią savaitę susidūrė su panašia Lietuvos muitinės patikra. Lagaminas bagažo takeliu atkeliavo jau pažymėtas minėtuoju lipduku.
Atvėrus lagaminą pareigūnė patikrino daiktus, atskirus maišelius, knygas, paklausė, kiek pinigų vidutiniškai išleista kelionėje, kas įsigyta.
Paklausta, kodėl muitininkus sudomino mano lagaminas, ji patikino, kad jis pasirinktas „atsitiktinės atrankos būdu“.
Registruojama specialiame žurnale
O.Kasteckienė patikino, kad visas bagažas, atkeliavęs iš trečiųjų šalių, dalyvaujant oro kompanijos atstovams, yra peršviečiamas. „Mus sudominęs bagažas įregistruojamas žurnale, kuriame kaupiama informacija apie bagažą, kurio negalima išduoti be muitinės žinios. Jūsų minėtu atveju, kai R.Vainienės bagažas vėlavo, bagažą galėjo priimti ją vežusių oro linijų atstovai.
Be muitininkų, teisę išvykstant tikrinti bagažą turi aviacijos saugumo pareigūnai, tačiau atvykstant – ne“, – sakė pareigūnė.
Jos pasvarstymais, yra dar viena grandis, ant kurios gali kristi įtarimas. Tai aviacijos agentai, kurie dirba pakraunant ir iškraunant lagaminus.
„Tačiau jie neturi teisės tikrinti bagažo turinio. Šito negalima daryti, bet gyvenime visko nutinka“, – svarstė pašnekovė.
Jos teigimu, kiekviena reisą vykdanti kompanija žino, kokie agentai darbuojasi, pakrauna ar iškrauna lagaminus. Todėl uosto direkcija nesunkiai gali atsekti ir nustatyti, kas galėjo padaryti pažeidimus.