Pasak LJL laikinojo vadovo Valerijaus Adamonio, kol negautas
papildomas 3 mln. eurų finansavimas, įmonė negali iš uostų
išleisti laivų. Anot jo, padėtis sudėtinga, nes laivų skolos
auga.
„Galėčiau pabandyti išleisti „Deltuvą“ (Klaipėdos uoste
esantis LJL laivas – BNS), bet nenorėčiau rizikuoti, kad ji būtų
areštuota. Čia vienintelis laivas, kuris kol kas neareštuotas.
(...) Kol nebus išspręstas klausimas dėl 3 mln. eurų, mes
nedirbame (neplaukiojame – BNS) su tais laivais“, – BNS sakė
V.Adamonis.
Anot jo, laukti pinigų laivai gali, kol turi kuro ir maisto bei
vandens atsargų, tačiau „kuo ilgiau laivas stovi, tuo labiau
didėja įsiskolinimas“.
„Mes turime laiko tiek, kiek yra laivuose kuro, maisto ir
vandens. (...) Galima sakyti, kad porą-trejetą savaičių, galbūt
mažiau“, – aiškino LJL vadovas.
Prieš daugiau nei savaitę SEB bankas suteikė LJL 650 tūkst.
JAV dolerių paskolą, už kurią įguloms buvo nupirkta maisto, kuro
ir kitų būtiniausių dalykų. Tačiau pinigų neužteko išpirkti
už skolas uostams areštuotus laivus.
„Mes dar skaičiuojame (kiek ir už ką reikia sumokėti – BNS),
mes nenorime išleisti iš karto visų pinigų, nes vis tiek reikia
turėti kažkokią pagalvę, kad galėtume paleisti laivus“, – BNS
tikino V.Adamonis.
Pasak užsienio reikalų viceministro Nerio Germano, keturiuose
laivuose dabar yra 73 jūreiviai, tačiau jis BNS teigė neturintis
naujausios informacijos, kiek jų nori grįžti į Lietuvą.
V.Adamonio teigimu, į Lietuvą nori grįžti maždaug trečdalis
jūreivių, o dalis jų nori išeiti iš LJL.
„Maždaug trečdalis nori grįžti – (...) kai kurių baigėsi
kontraktas, kai kurie nebenori dirbti, ten yra visokių variantų“,
– sakė LJL vadovas.
Pasak jo, jūreivius pargabenti į Lietuvą ir juos pakeisti nauja
įgula bus galima, gavus papildomą paskolą – jos lėšomis taip pat
bus sumokėti atlyginimai jūreiviams, padengtos skolos degalų
tiekėjams bei laivų agentams.
Tuo metu Vyriausybėje kol kas esama sumaišties, kokiu būdu
greitai skirti naują 3 mln. eurų paskolą laivininkystei, kuriai,
kaip skelbta praėjusią savaitę, skubiai reikia 5 mln. eurų laivų
skoloms sumokėti.
Vyriausybės kancleris Alminas Mačiulis BNS teigė, kad LJL
gelbėjimo planui patvirtinti nereikės atskiro Vyriausybės nutarimo
– šis klausimas bus aptariamas trečiadienį Vyriausybės pasitarime.
„Susisiekimo ministerija rengia pasiūlymus, kokį modelį
pasirinkti, sprendžiant tą laivų areštavimo problemą. Be abejo,
atitinkant visus valstybės paramos europinius reikalavimus“, – BNS
sakė A.Mačiulis.
Tuo metu susisiekimo ministro atstovas Ričardas Slapšys sakė,
jog tikimasi kad galutinį sprendimą iki savaitės pabaigos
patvirtins ministras Rimantas Sinkevičius.
„Šiuo metu daugybė specialistų nagrinėja įvairius
variantus, kad finansavimo mechanizmas būtų naudingas ir davėjui,
ir gavėjui, neiškreiptų konkurencijos. Galvojama ne apie paramą
„Lietuvos jūrų laivininkystei“, o apie verslo projektą.
Tikimės, kad iki savaitės pabaigos geriausias pasiūlymas
išaiškės ir bus patvirtintas“, – BNS sakė R.Slapšys.
Portugalijos Aveiro uoste įstrigęs LJL laivas „Voruta“ dabar
remontuojamas, o darbai gali užtrukti apie dvi savaites – tuomet
laivas turėtų išplaukti link Pusiaujo Gvinėjos. Italijos Taranto
uoste įstrigęs laivas „Romuva“, Senegalo Dakaro uoste esanti
„Raguva“ laukia pinigų ir yra pasirengę išplaukti, o JAV
Filadelfijos uoste stovintis laivas „Venta“ jau pradėjo iškrauti
krovinį, o trečiadienį ar ketvirtadienį ketino išplaukti į
Kanadą.