„Uždrauskime plastiko tarą ir išgelbėkime Rusiją!“ Kas tokių reklamų užsakovai, kol kas neatskleidžiama. Užtat aišku, kad jos skirtos ne tik eiliniams žmonėms, bet ir valdininkams bei parlamentarams.
Pastarieji netrukus rengiasi svarstyti įstatymo projektą, smarkiai apribosiantį aludarių galimybes naudoti plastiko tarą. „Jį reikia priimti jau rudens sesijos metu“, – neslėpė vienas valdančiosios partijos „Vieninga Rusija“ frakcijos Valstybės Dūmoje vadovų Andrejus Isajevas.
Aludariai apstulbę – juk šiuo metu į plastikinę tarą pilstoma apie 50–60 proc. viso šalyje išverdamo alaus ir net 90 proc. alaus gėrimų. Mat tokie buteliai pigesni, juos paprasčiau gabenti. Todėl bet koks ribojimas darykloms taptų peiliu po kaklu.
Tačiau viešumoje įvairūs ekspertai dažnai ėmė svarstyti, koks blogas tas plastikas. Neva jam reaguojant su etanoliu susidaro nuodingųjų medžiagų, galinčių sukelti sunkias ligas.
Antra, plastiko tara neva labai tinkama jaunimui, su kurio girtavimu Rusijoje stengiamasi kovoti.
Anot parlamentaro Viktoro Zvagelskio, tokia tara yra pigesnė, todėl joje esantis galutinis produktas – irgi. O jaunimas esą būtent ir ieško pigiausių svaigalų.
Tačiau bene atviriausias plastiko taros priešininkų pateikiamas argumentas yra tai, kad ją gina Europos Sąjungos lobistai. Mat kone 90 proc. Rusijos alaus rinkos valdo Vakarų kompanijoms priklausančios daryklos.
Žiniasklaidoje net pasirodė kompromituojančių straipsnių. Skelbiama, kad prieš metus Valstybės Dūmos ir vyriausybės vadovams Danijos, Belgijos ir Olandijos diplomatai nusiuntė laišką, kuriame skambėjo įspėjimas, kad priėmus šį įstatymą aludarystės verslas patirs milžinišką smūgį, kaip ir investicinė aplinka Rusijoje.
Vis dėlto yra ir kitokių nuomonių. Antai žinomas Rusijos ekonomistas Michailas Chazinas spėjo, kad dabartinį kryžiaus žygį prieš plastiką surengė ne kas kitas, o stiklo butelių ir metalo skardinių gamintojai. Kai kas mano, kad tokia padėtis naudinga ir degtindariams.
Kad ir kaip ten būtų, akivaizdu, kad reklamoms teko išleisti ne vieną milijoną rublių. O reklamos agentūros kategoriškai atsisakė atskleisti, kas taip uoliai rūpinasi tautos sveikata.
Kokios priežastys?
Saulius Galadauskas
Lietuvos aludarių gildijos prezidentas
„Sunku patikėti, kad Rusija imsis tokių drastiškų sprendimų ir uždraus plastikinę tarą. Tačiau turint galvoje, kokie galingi ten yra stipriųjų gėrimų gamintojai ir jų lobistai, tai įmanoma.
Jei kalbėtume apie alaus kultūrą, toks žingsnis jai būtų į naudą. Posovietinės erdvės alaus rinka yra išsigimusi būtent dėl plastiko pakuočių gausos.
Pavyzdžiui, pas mus joms tenka apie 46 procentus rinkos ir šis skaičius jau ilgokai nesikeičia. Dar apie 36 proc. alaus pilstoma į skardines, 18 proc. – į stiklo butelius.
Tačiau nereikia lygiuotis net į Vokietiją ar Didžiąją Britaniją: mūsų pašonėje esančioje Lenkijoje plastiko pakuotėms tenka vos 1,5 proc. rinkos.“