Vilniaus dailės akademijos (VDA) ekspozicijų salėje „Titanikas“ atidarytoje parodoje buvo paskelbti geriausi Lietuvos jaunieji dizaineriai produkto, mados ir komunikacijos dizaino kategorijose.
Pagrindinį prizą produkto dizaino kategorijoje pelnė Dominyka Barkauskaitė (VDA) už projektą „Vizualiniai garso pojūčių konceptai“ . Šiuo projektu dizainerė nori paneigti tradicinę pojūčių sampratą ir gilinosi į sinesteziją – neurologinį reiškinį, kai tam tikri pojūčiai susilieja į vientisą srautą.
D.Barkauskaitė klausia, ar galime dalintis ir žongliruoti pojūčiais kaip obuoliais, ir siūlo inovatyvų garso atkūrimo objektą – instaliacijas, kurios suaktyvina ne tik vartotojiškus poreikius, bet ir vidinius žmogiškuosius pojūčius.
Papildomas šios kategorijos prizas atiteko Urtei Šmitaitei (VDA) už universalų ir ekonomišką rūšiavimo sprendimą „Spider bin“. Pasak autorės, ši inovatyvi lengvai transportuojama ir transformuojama šiukšlių rūšiavimo sistema gali būti naudojama namuose, darbo erdvėje ar iškyloje lauke.
Iš HPL plokštės gaminamas rėmas pirkėjui atkeliauja voke ir iš plokščio į tūrinį transformuojamas vienu judesiu. Galima rinktis daugkartinius (tinklelis/audinys), vienkartinius (plastikas), keturių skyrių (kartonas/popierius) maišus. Jų frakcijas padeda atskirti skirtingos spalvos.
Pagrindinis mados dizaino kategorijos prizas šiemet buvo skirtas Mantui Bartkui (Vilniaus dizaino kolegija) už projektą „Mados viruso vizualizacija masinės gamybos kontekste“.
Vyriškų drabužių kolekcijoje „Vi“ dizaineris vizualizuoja mados veikimo ir progresavimo etapus. Socialiniu aspektu dizaineris nagrinėjo Ebolos viruso sklaidą, o įkvėpimo audinių grafikai sėmėsi Kongo genčių ritualinių kaukių raižiniuose.
Pasak M.Bartkaus, juoda, balta bei pilka spalvos kolekcijoje atspindi universalumą bei klasikos derinimą su šiuolaikiniais dizainerių patobulintais drabužių siluetais. Tuo tarpu kontrastingi geltonos bei turkio atspalviai atspindi trumpai gyvuojančias masinės mados tendencijas, kurios, prabėgus jų egzistavimo ciklui, tampa nuvalkiotos bei atsibodusios.
Papildomas šios kategorijos prizas atiteko Ievai Užkurataitei už kolekciją „Šiandien lis“. Ja dizainerė siekia atkreipti dėmesį į žmonių supanašėjimo bei mažėjančio kūrybiškumo problemą.
„Kūrybiškumas ankstyvame amžiuje dažnai slopinamas aplinkos veiksnių, todėl tai negatyviai atsiliepia ateityje, net lemia pilkos masės susiformavimą. Neretai kūrybiškumas tampa pavojingu, nes tėvai savo vaikams linki neišsiskirti iš bendraamžių, tačiau visuomenės raidos istorija liudija, jog tobulėjimą lemia ne tik naujų technologijų kūrimas, bet ir netikėtos idėjos ir hipotezės, kurios neretai pradžioje sutinkamos skeptiškai“, – savo kolekcijos pristatyme sako I.Užkurataitė.
Komunikacijos dizaino kategorijoje pagrindinį prizą pelnė Karolina Vaikšnytė (Vilniaus dizaino kolegija) už stalo žaidimą Alzheimerio ligos prevencijai – „Aloizas“.
Pasak autorės, žaidimo dizainas ir užduočių koncepcija pritaikyta vyresnio amžiaus asmenų auditorijai, nes šiuo metu naudojamos prevencinės priemonės skirtos pradinių klasių mokiniams, o tai yra tarsi kliūtis sergantiesiems, kurie nenori atlikti užduočių, skirtų vaikams.
Jį sudaro teksto, spalvos, formos bei erdvės pažinimo užduotys, kurios turi lengvesnį bei sudėtingesnį lygius.
Papildomas prizas šioje kategorijoje atiteko Agnei Žvirblytei už projektą „Tipografiniai sprendimai miesto erdvėse KRAMTYK, KĄ SAKAI“. Juo autorė siekia pademonstruoti alternatyvą graffiti, pasitelkiant kitokias, išnykstančias ir erdvės neteršiančias išraiškos priemones, t. y. naudoti tokias medžiagas, kurias miestas gali „suvalgyti“.
Elgetų temai panaudota duona ir rūbai, korupcijai – centai, miegamiesiems rajonams – druska, tag'ams – aplinkoje rastos šiukšlės, Ukrainos įvykiams – šienas.
„Užrašai mieste išnyksta skirtingai: centus ir drabužius žmonės gali pasiimti, šienas sutręšta ir išsisklaido, druska vėjo ar lietaus sunaikinama, duoną paukščiai sulesa, šiukšlės buvo rastos, todėl tik perstumdytos, nepridedant nieko naujo“, – sako A.Žvirblytė.
Kiekvienos kategorijos laimėtojas apdovanotas 1000 Lt piniginiu prizu. Šie ir 9 kitų konkurso nominantų darbai bus eksponuojami TITANIKE iki liepos 18 d. veiksiančioje parodoje.
„Jaunojo dizainerio prizo 2015“ komisiją sudarė mados dizaineriai Ieva Ševiakovaitė ir Seržas Gandžumianas, įmonių grupės „Narbutas“ akcininkas ir vadovas Petras Narbutas ir dizaino vadybininkė Eglė Opeikienė, grafikos dizainerės Valerija Žilėnienė („Étiquette“) ir Elena Dvoreckaja („Mayagrafik“).
Konkursą „Jaunojo dizainerio prizas“ VDA Dizaino inovacijų centras kasmet rengia nuo 2011 m. Jo tikslas – išskirti ir apdovanoti ryškiausius ir didžiausią potencialą demonstruojančius jaunosios kartos dizainerius, taip skatinant jų konkurenciją ir tobulėjimą; pristatyti jų darbus verslo, pramonės atstovams bei plačiajai visuomenei, suteikiant postūmį laimėtojų profesinei karjerai.